ازکارافتادگی جزئی در کمیسیون پزشکی تامین اجتماعی

 1- با سلام وخسته نباشید ! اگر شخصی حادثه ناشی از کار وی بر اثر تصادف باشد وتوسط بازرس سازمان تامین اجتماعی حادثه وی ناشی از کار باشد و کمیسیون تامین اجتماعی ۶۰ درصد از کار افتادگی جزئی برای او در نظر بگیرد . چون دیه شخص ثالث به او تعلق می گیرد آیا کارفرما برای نقض عضو هیچگونه غرامتی نباید پرداخت کند وهزینه های اندکی هم که در اوایل بعد از سانحه متحمل شده باید از فرد حادثه دیده مطالبه کند . تشکر می کنم اگر راهنمایی بفرمایید ؟ شما یا باید از بیمه مسئولیت کارفرما و خود وی دیه بگیرید یا از شخص ثالث و اولویت هم با بیمه شخص ثالث است . هزینه های تصادف هم اگر با اورژانس به بیمارستان رفته باشید تا 2 ماه بر عهده دولت است . 


2- من به عنوان مسافر درون خودرو شخصی فردی بودم و در صندلی عقب نشسته بودم که به علت سرعت غیر مجاز راننده خودرو چپ کرد و  باعث شکستگی استخوان ترقوه و آسیب به دیگر جاهای بنده شد . آیا در این حادثه راننده مقصر صد درصد است ؟ بیمه و گواهینامه هم داشته است ؟ بله راننده مقصر است و دیه شما باید پرداخت گردد . دیه ترقوه نیز معمولا 4 درصد دیه کامل است . 


3- سلام قربان وقت بخیر ! ببخشید مزاحم شدم . من چند سالی هست بیمه روستایی می ریزم ! گفتم ببینم باید چند سال بیمه ریخت  ؟ واقعا به نظر شما بدرد بخوراست یا نه ؟ بستگی به سن تان دارد . حداقل 20 سال . بیمه بدی نیست ولی تازه کار است و باید دید در سال های آتی به چه وضعیتی دچار می شود . 


4- با سلام و خسته نباشید ! همسرم چند روز پیش بر اثر کم کاری شهرداری، با یخبندان تکه ای از اتوبان تصادف کرد و به گاردریل و تیر برق برخورد کرد و صدمه زیادی به ماشین زده شد . دلیل صد درصدی شهرداری بود چون سرعت روی ۶۰ بوده است و پلیس هم گفت نمی توانم فقط شهرداری را مقصر بنویسم یعنی نمی شود . ۵۰ به ۵۰ هم شهرداری هم راننده را در کروکی نوشت و برای درخواست خسارت هم رفته ایم ولی می خواهم بدانم که آیا می شود برای افت قیمت ماشین هم شکایتی کرد چون مدل ماشین ۹۵ و خود ماشین ۶۳ قیمت داشته ولی الان آن را ۳۰ به زور می خرند حتی تعمیر هم بشود . ممنونم اگر پاسخ دهید چون طرفه مقصر شهرداری است آیا می شود ؟ بله می توانید درخواست دهید . باید به هیات حل اختلاف منطقه محل حادثه که مرتبط با شهرداری آن منطقه است مراجعه کنید . احتمالا موضوع به دادگاه ارجاع می شود . 


5- کدام یکی از بیمه های عمر بیمه تکمیلی هم می دهند ؟ بیمه سامان و بیمه پاسارگاد تا آنجائیکه می دانم می دهند .  


6- بنده پرونده تصادفی داشتم ! بعد از تکمیل پرونده و صدور رای بیمه گفت بیا برو محضر رضایت نامه بیاور با شماره حساب بانکی رفتم رضایت دادم آوردم . بیمه گفتن برو زنگ می زنیم !۲۰ روزه دیگر در متن رضایت هم نوشته بودند تمامی حق و حقوق خود را از بیمه دریافت کردم . درصورتی که هیچ مبلغی ندادند ! من از کجا پیگیر بشم . می توانم کاری بکنم که سریع پرداخت کنند دیه ام را ؟ از دادگاه شکایت کنم یا از بیمه مرکزی ؟ می توانم  رضایت نامه را باطل کنم چون متن رضایت نامه صحیح نبوده است . ممنون می شوم راهنمایی ام کنید ؟ باید 20 روز بعد از قطعی شدن حکم بیمه پرداخت کند . باید از بیمه مرکزی پیگیری نمایید .  معمولا رضایت نامه گرفته می شود . به نظرم بهتر است کمی صبر کنید . 


7- عذر می خواهم یک سوال داشتم از خدمتتان ! من حدود سه هفته پیش تصادف کردم . افسر آمد و من مقصر بودم و یک مبلغی رو خسارت دادم و مدارکم رو گرفتم . الان طرف رفته شکایت کرده و می گوید خسارت من بیشتر می شود و افت ماشینم رو هم باید بدهی ! می خواستم ببینم با اینکه من آنجا خسارتش رو پرداخت کردم الان باید چکار کنم . ممنون می شوم اگر راهنماییم کنید ؟ بابت خسارت دیگر نمی تواند ادعایی داشته باشد و شما هم اهمیت ندهید . اما بابت افت قیمت می تواند شکایت کند و اگر به هیات حل اختلاف محل زندگی شما شکایت کند می تواند درخواست داشته باشد . افت قیمت را بیمه نیز تقبل نمی کند 


8- با سلام خدمت شما کارشناس محترم از اینکه وقت می گذارید به سوال ما جواب می دید تشکر می کنم . همانطوری که قبلا خدمت شما عرض کردم بنده حدود هفده سال است که در  شرکت بصورت پیمانکاری کار می کنم . چندین بار حادثه دیدم  !همچنین سرویس شرکت تصادف کرد وبنده دچار حادثه شدم ودر استراحت بسر می برم وبا توجه به اینکه پیمانکار برای بنده طبقه بندی نداده ولی بخاطر امنیت کاری نتوانستم شکایتی در خصوص حوادث و طرح طبقه بندی تنظیم کنم و چون شاکی زیاد داشته الان امضاء محضری می گیرد که نتوانیم بعدا شکایت کنیم . اگه امکانش هست راهنماییم کنید جوری که هم شغلم را از دست ندهم هم اینکه به حق و حقوقم برسم . ممنون از راهنمایی تان ؟ بابت دیه باید شکایت کنید و هر زمان اگر مدارک داشته باشید این کار را می توانید بکنید . ربطی به تعهد محضری هم ندارد . طرح طبقه بندی هم ربطی به این موضوع ندارد و باید به کارشناس طرح طبقه بندی در اداره کار بروید و درخواست دهید . البته تعدادتان باید زیاد باشد تا ترتیب اثر داده شود . بابت دیگر حق و حقوق تان اگر تعهد محضری مبنی بر دریافت آنها دهید دیگر نمی توانید ادعایی داشته باشید . 


9- من در حال حاضر در یکی از شعبه تامین اجتماعی سوابق را جمع آوری کردم و در حال حاضر پرونده فیزیکی و مستندات کاغذی هم در همین شعبه قرار دارد و در همین شعبه هم حق بیمه پرداخت می کنم.اگر در آینده بخواهم در یک کارگاه دیگر که حق بیمه کارگرهایش را در یک شعبه تامین اجتماعی شهرستان دیگری واریز می کند کار کنم آیا لازم است پرونده فیزیکیم را به آن شعبه جدید انتقال دهم یا فقط با دادن شماره بیمه و کد ملی کارفرما جدید می تواند حق بیمه ام را به شعبه تامین اجتماعی واریز و در کارنامه ام ثبت شده و مشکلی پیش نیاید ؟ دیگر نیازی به انتقال سوابق نیست و سیستم به صورت متمرکز است .

جدیدتر قدیمی تر