شکایت از کارفرما به علت عدم پرداخت بیمه

 1- شش سال سابقه کار در آزمایشگاه مواد غذایی دارم که البته سال اول برام بیمه رد نکردند و بطور رسمی سابقه ام الان پنج سال است . حقوق را بصورت چک بهمون پرداخت می کردند و امضا و اثر انگشت می گرفتند که مثلا تا پایان آن ماه تسویه حساب کردیم و دیگه حق و حقوقی بابت مطالبه از کارفرما نداریم. سنوات برای من که قدیمیترین کارمند آن آزمایشگاهم سال به سال پرداخت نمی شد و کارفرما می گفت هر موقع خواستی از اینجا بروی همه را با هم پرداخت می کنم . که البته این جمله اش هم هیچوقت مکتوب نبود و شفاها عنوان می شد. چند هفته است که بنا به دلایلی یه سری ناهماهنگی و کدورت و دعوا بین من و مدیرعامل پیش آمده و امروز علنا در تلگرام برایم نوشت که دیگه نیا سر کار. من هیچ اطلاعی در مورد نحوه شکایت و پیگیری از طریق اداره کار ندارم . می خواستم راهنماییم کنید با توجه به اینکه آزمایشگاه ، سختی کار و مواجهه با مواد شیمیایی خطرناک داره و اینکه سنوات بهم پرداخت نشده ، و اینکه کتبا اخراج نشدم آیا امکان طرح شکایت علیه کارفرما وجود دارد؟ و اینکه چقدر می توانم مطمئن باشم که این شکایت به نفع من هست ؟ و مبلغی که قراره بابت تسویه حساب و سنوات بگیرم چقدر هست؟ می دانم سرتان شلوغه و وقت برای جوابدهی کم دارید.اما اگه لطف کنین راهنماییم کنین خیلی ممنون میشم ازتون ؟ باید سعی کنید که برگه اخراج یا عدم نیاز کتبی بگیرید چون ممکن است ایشان منکر شوند و بگویند خودش ترک کار کرده است . شما باید مدارک کارکرد داشته باشید و بهترین مدرک لیست حق بیمه است منهای آن سال اول که باید دنبال مدارک دیگر نیز بگردید . با مدارک کارکرد و با نامه اخراج به هیات تشخیص اداره کار شکایت کنید . تقاضای دریافت سنوات ، عیدی ، بیمه سال اول و موارد مشابه را داشته باشید . در مورد سختی کار بهتر است ابتدا به صورت جدا به هیات تفکیک مشاغل سخت و زیان آور اداره کار شکایت کنید . اگر تائید شد هم باید حق بیمه اضافه آن که حدود 4 درصد است توسط کارفرما به حساب تامین اجتماعی ریخته شود و هم باید مبلغی بابت آن به حقوق تان اضافه گردد . 


2- سلام آقای ...ممنونم ! ولی باید به خدمت تون عرض کنم ما رفتیم وزارت کار سه راه اتحاد . آنجا متوجه شدیم آنها ازهمه چیز با خبرند . ماتعجب کردیم به ما گفتند ازهمکارهای خودتون خبر دادند درصورتی بعد متوجه شدیم اینطور نبوده است . خلاصه به ما گفتند بروید بازرس می آید  کارگاه !  بازرس آمد ولی با کمال تعجب سلام وحال واحوال گرم با کارفرما کرد واظهار ناراحتی برای ایشان کرد وبعد گفت ۲نفر آقا و یک نفر خانم بیایند دفتر بدون اینکه کوچکترین سوالی از بچه ها بشود رفتند وآمدند گفتند فرم پرکردند که کارفرما احتیاج به۲۵۰میلیون وام داره برای پرداخت حقوق ها وبرای بیمه هم بهش فرصت ۲ هفته ای داده شده است . آخه مسئله این جاست که بعدشم آمدند گفتن پول نیست توهمین فرصتی که هست کار کنید هرچقدر پول آمد می دهیم به خودتان درصورتی که من می دانم بیشتر پول کارها جلوجلو گرفته شده ودرضمن کارفرما هم وسط کارگاه ایستاد و گفت دیدید حرفتان به جایی نمی رسد ! کسی به داد شما نمی رسد بیخودی رفتید ! خلاصه هنوز هم ما گیج ومنگیم که چکار کنیم ! حرفمون می رسد کسی هست به دادمون برسد یا نه ؟ اگه این کارگاه شب عید جمع بشه بازم ما به حق وحقوق مان می رسیم ؟ ببخشید که مزاحمتون شدم ؟ خیلی هم دیر رفتید و چنین موضوعی ناشی از ساخت و پاخت است ! مساله آنقدر واضح است که نمی شود در این مورد رای نداد : اول اینکه شما باید با تعدادی بیش از یک نفر به شعبه تامین اجتماعی مربوطه تان رفته و درخواست بازرسی از محل کار بدهید . هر چقدر بیشتر باشید بهتر است . تامین اجتماعی چون خودش هم در مورد حق بیمه ذینفع است قطعا می آید و حق بیمه با جریمه اش را نیز تعیین می کند و قدرت اجرائی هم دارد و تا توقیف اموال به راحتی پیش می رود . دوم اینکه باید به اداره کار مربوطه رفته و تقاضای صدور رای نمائید و حتما تهدید کنید که به اداره کل وزارت کار و دیوان عدالت اداری در این زمینه شکایت می کنید . مطمئن باشید به نتیجه می رسید . در ضمن 9 ماه چگونه حقوق نگرفته اید ؟ از کجا خرج زندگی را داده اید ؟ 


3- سوالی داشتم می خواستم بدانم آیا کسی می تواند در جایی کارگر باشد مثلا در یک کارگاه کشاورزی و در در یک شرکت مدیرعامل باشد و به عنوان کارفرما لیست بیمه برای تامین اجتماعی ارسال کند . در ضمن در شرکتی که قرارداد پیمانکاری دارد مدیرعامل کارفرما محسوب می شود یا بقیه اعضای هیئت مدیره هم به عنوان کارفرما محسوب می شوند و اگر اعضای هیئت مدیره بیمه کارگری کشاورزی با یارانه دولتی باشند بیمه آنها قطع خواهد شد یا نه ؟ نه نمی تواند و قطعا یکی از آنها قطع خواهد شد و بابت آن تعهداتی پرداخت نمی گردد که آن هم بیمه کارگری است . مدیرعامل کافرما محسوب می شود . اعضای هیات مدیره اگر از طرف همان کارگاه به عنوان کارگر برایشان بیمه رد شود و واقعا هم شغلی در شرکت داشته باشند مشکلی ندارد اما اگر صرفا عضو هیات مدیره باشند و به عنوان کارگر برایشان حق بیمه رد شود چنانچه تامین اجتماعی با بازرسی متوجه این موضوع شود سابقه بیمه شان در کارگاه به عنوان بیمه شده اجباری را باطل می کند . 


4- جناب من در دوران دریافت حقوق بیمه بیکاری هستم . ولی یکی از حضور غیاب هایم را فراموش کردم بروم اداره کاریابی . الان باید چکار کنم ؟ باید به نحوی موجهش کنید . اگر دلیل تان موجه نباشد برای یک بار از شما تعهد گرفته می شود و مشکل حل می گردد . ولی تکرارش نکنید . 


5- بنده 53 روز پیش تصادف کردم . خودم راننده نبودم کنار دست راننده بودم که ماشینش از لحاظ بیمه مشکلی ندارد . 


  1.  در این تصادف بازوی راستم از دو قسمت شکسته شد که 10 سانت از استخوان بازویم جدا شد ولی پارگی و خونریزی نداشتم و شکستگی بسته بود . با جراحی پلاتین گذاشتند برایم حدود 30 تا بخیه خورد بازویم . 
  2.  دوتا از عصب هایم آسیب شدید دیده است . 
  3. عصب اولنار 
  4. عصب رادیال 
  5. مچ دستم بالا نمی آید . هیچ حرکتی رو به بالا ندارد . دستم را نمی توانم مشت کنم حتی انگشتهایم . انگشت کوچیکم بی حسه ! پوست دستم تا آرنجم بی حس است. قسمت شانه راستم تا گردنم گرفتگی و درد زیاد دارد . 
  6.  مینسک خارجی زانوی راستم آسیب دیده است .
  7. پزشک قانونی سه ماه طول درمان داده به من که نتیجه بگیرند که دستم خوب می شود یا نه .
  8. از کارم بیکار شدم آیا بیمه مبلغی برای بیکاریم می دهد .
  • حدود 20 درصد دیه تعلق می گیرد معادل 42 میلیون تومان 
  • بابت عصب هایتان ارش دارد حدود 5 درصد 
  • بابت مینسک حدود 4 درصد دیه تعلق می گیرد و تا 8 درصد نیز می تواند گبیرد . 
  • نه بابت بیکار شدن باید شکایت جدا انجام دهید . 

6- سلام جناب ! برای من جلسه معاضدت تعیین کردند . در این جلسه چه بحثی صورت می گیرد ؟ تا آنجائیکه می دانم معاضدت به معنای گفتن مشکلات به یک وکیلی است تا بدون پرداخت حق الوکاله کار را پیش ببرد . البته نمی دانم چه ربطی به کار شما دارد و چه کسی این پیشنهاد را به شما داده است . 


7- من۲۰سال پیش در نانوایی به مدت ۱سال کارکردم ! الان در آن مکان نانوایی نقل مکان کرده است . مثلا اول خیابان بوده رفته سر چهار راه ! آیا سختی کار بهش تعلق می گیرد ! البته صاحب آن عوض شده است . ممنون ؟! سختی کار ربطی به عوض شدن جای نانوایی ندارد . اگر شاطر باشید به شما تعلق می گیرد وگرنه معمولا تعلق نمی گیرد. 


8- سلام خوبید ! رای من در مورد ماده 148 بیمه نکردن کارفرما از دیوان عدالت نزدیک سه ماه ابلاغ شده و رای به نفع من آمده ولی دستم نرسیده است . در سایتش مطلع شدم . فکر کنم به تامین اجتماعی هم ابلاغ شده و زیرش زده است ! بیست روز وقت اعتراض دارد ! حالا نزدیک سه ماه خبری نیست ! همان جوری مانده است ؟ من از کجا بدانم که آیا تامین اجتماعی اعتراض کرده است یا نه ؟ واگر اعتراض نکرده است قضیه چه خواهد شد ؟ بعید است تامین اجتماعی روی این رای اعتراض کند . شما خیلی راحت می توانید از طریق شعبه تامین اجتماعی پیگیری کنید و آنها قطعا به شما خواهند گفت . 


9- دیه شکستگی بینی چقدر است ؟ در صورتی که باعث فساد بینی شود 10 درصد دیه دارد معادل 21 میلیون تومان . در صورتیکه باعث فساد نشود 4 درصد دیه دارد معادل 8 میلیون و 400 هزار تومان . معمولا همان 4 درصد را در نظر می گیرند.

جدیدتر قدیمی تر