تغییر بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی به بیمه اختیاری

 1-  آیا برای خانمی  که چند سال از زمان فوت همسر بیمه شده اش با سابقه کمتر از ده سال گذشته می توان مستمری بیمه گرفت در صورت امکان راهنمایی فرمائید ؟ بله می توانید این کار را کنید طبق قانونی که یک سال پیش تصویب شده است . البته متناسب با سنوات پرداخت به ایشان مستمری تعلق می گیرد . 


2- اروتز تامین اجتماعی شامل عینک هم می شود؟ بله . عینک جزء اروتزهایی است که هزینه آن  توسط تامین اجتماعی پرداخت می شود . 


3- کسی که بیمه مشاغل آزاد داشته  است  و حالا جزء افراد مستمری بگیر است می تواند با مراجعه به سازمان تامین اجتماعی اسم بیمه رو به بیمه  اجباری یا اختیاری تغییر بدهد ؟ نه . نمی توان چنین کاری انجام داد اگر برای رفتن به خارج از کشور می گوئید . 


4- من از 29 سال خدمت 10 سالش سختی کار کمیسیون اداره کار وغیره تایید کرده است . حال که جواب رابرای تامین اجتماعی بردم دوباره کمیسیون گرفتند .


  1. چرا در فرم شماره یک شماره کارگاه نوشتی باید نام کارفرما باشد ؟
  2. چون لیست حقوق دستمزد کارگر ساده خورده است کارفرما باید 35 سال 4 درصد بپردازد نه 10 سال . کارفرما هم می گوید همانی را که اداره کار کمیسیون تایید کرده 10 سال می دهم بیشتر نمی دهم . تو را خدا قسم راهنمایی فرمایید دیگر خسته شدم بریدم بسکه پاسکاریم می کنند . آن دفعه هم شما فرمودید وکیل رفتم با چند تا هم صحبت کردم گفتند برا اینجور کارها کسی نیست فقط  برای طلاق و مواد و چک ؟

عنوان شغلی تائید شده تان به عنوان مشاغل سخت در اداره کار باید با عنوان لیست بیمه یکسان باشد وگرنه تامین اجتماعی اصلا قبول نمی کند . تنها راهی که دارید این است که به دیوان عدالت اداری شکایت کنید . 


5 - ببخشید حق بیمه معلولان چند درصدش را دولت می دهد ؟ اگر مشمول سهمیه بهزیستی و یارانه دولتی باشید کلا دولت می دهد وگرنه هیچی اش را دولت نمی دهد . 


6- من ۴ یا ۵ سال پیش مدتی خودم را آزاد بیمه کردم . حدود ۳ ماه قبل از آن هیچ سابقه بیمه تامبن اجتماعی نداشتم . منتهی از شانس  بد من یکدفعه حق بیمه ها افزایش پیدا کرد و منم توان پرداخت نداشتم و کنسل کردم. من کارگری می کنم . زمین کشاورزی دارم و کشاورزی هم می کنم . توی یک باشگاه ورزشی هم کار می کنم ولی صاحبش بیمه نکرده منو . فارغ التحصیل رشته کشاورزی هستم و عضو نظام مهندسی کشاورزی هم هستم . گواهینامه تراکتور دارم و روی تراکتور مردم هم کار می کنم . همه کارهای بالا مقطعی و فصلی هست . حالا سوال من این است که من چطور می توانم خودم را بیمه تامین اجتماعی کنم که هزینه بیمه کمتری بدهم . مثلا مثل کارگرای ساختمانی که خودشون بیمه می کنند. تا از مزایای دفترچه درمانی و بازنشستگی و از کارافتادگی هم استفاده کنم . ممنون می شوم از شما که جواب من رو بدهید . در حال حاضر هم بیمه سلامت داریم که به درد هیچ جایی دیگه نمی خورد ؟ یا باید بیمه قالیبافی بشوید یا باید بیمه کارگران ساختمانی ! هر دو تا مدرک فنی و حرفه ای می خواهند و باید در همان شغل ها مشغول به کار باشید . ضمنا باید بروید در صف و فعلا ها سهمیه موجود نیست . 


7- ببخشید سوال داشتم ! من 1 سال و نیم بیمه مشاغل آزاد 16 درصد ماهیانه 132هزارتومان پرداخت می کنم. می خواستم بدانم اگر بیمه روستایی عشایری دهک 8 آن سالیانه 480 هزار تومان واریز کنم حقوق ومزایای بازنشستگی بهتر است یا به پرداخت بیمه مشاغل آزاد ادامه بدهم . درضمن من نیاز به دفترچه بیمه ومزایای آن ندارم .اگر نیاز باشد بیمه سلامت می کنم . البته از 43سالگی واریز کردم حق بیمه مشاغل آزاد . الان یک سال و6 ماه واریز کردم ؟ حقوق و مزایای بازنشستگی تامین اجتماعی بهتر است البته هزینه ای که در بیمه روستائی می پردازید کمتر است معمولا !


8- ببخشید من می خواستم بدانم که اینکه می گویند اگر از گذاشتن آخرین سری دندان مصنوعی ده سال بگذرد بیمه مقداری از هزینه را جهت دندان جدید  می دهد درست است  ؟ بیمه ما تامین اجتماعی هست و بیمارستان خیریه سیدالشهدا اقدام کردیم و فعلا قالب گیری انجام شده ؟ بله می دهد . با مدارک هزینه هایی که داده اید به شعبه بیمه تان مراجعه کنید . البته دندان مصنوعی صرفا بعد از 10 سال و فقط 1 بار دیگر هزینه اش پرداخت می گردد . 


9- من قبلا بیمه کارگاهی بودم. الان مدتیه بیکارم .خواستم بیمه اختیاری بروم بریزم . خواهشا فرق اختیاری و اجباری را می گوئید . به جز بیمه بیکاری که به اجباری تعلق می گیرد دیگر چه مزیتهایی نسبت به اختیاری دارد . برای بازنشستگی چه فرقی داره.ممنون می شوم جواب بدید ؟ برای بازنشستگی فرق خاصی ندارد . اما از نظر کمک هزینه ایام بیماری و یکسری آپشن های دیگر بیمه اجباری بهتر است . 

جدیدتر قدیمی تر