دیه شکستگی استخوان بینی

 1- سلام وقت به خیر ! می خواستم بپرسم آیا دیه به راننده مقصر تعلق می گیرد . ایشان دچار شکستگی دست بوده که بدون عیب برطرف شده است . یعنی حتی نیاز به عمل هم نشده و فقط با گچ گرفتگی خوب شده است ؟ اگر بیمه نامه شخص ثالث شان از مرداد ماه 1396 به این طرف تمدید شده باشد تعلق می گیرد . 


2- دیه این فرد چقدر می شود ؟ ممنون ؟!

  1. 3 درصد دیه کامل معادل 6 میلیون و 300 هزار تومان به نرخ دیه سال 1396
  2. 0.15 درصد دیه کامل معادل 315 هزار تومان به نرخ دیه سال 1396
  3. 1 درصد دیه کامل معادل 2 میلیون و 100 هزار تومان به نرخ دیه سال 1396
  4. 8 درصد دیه کامل معادل 16 میلیون و 800 هزار تومان به نرخ دیه سال 1396

3- سلام خسته نباشید ! من عضو کانالتون هستم ولی چون ریپورتم از ایدی دیگر مزاحم شدم 1 حدود دوهفته پیش که من می خواستم با ماشین جایی بروم و موتور شوهرم جلوی ماشین پارک بود و داشت روغن موتور عوض می کرد وقتی استارت زدم متاسفانه تو دنده بود و خورد به موتور و موتور افتاد روی شوهرم و با آرنج زمین خورد . اول فک کردیم که اتفاقی نیفتاده است . بعد از دو روز که مراجعه کردیم متوجه شدیم که آرنج دچار شکستگی شده و گچ گرفتند . الان هنوز دستش باید یک هفته دیگر گچ باشد و سرکارم نمی تواند برود و گفتند ده جلسه باید فیزیوتراپی برود . حالا یکی از دوستانم می گوید که می توانید از بیمه ماشین استفاده کنید و دیه تعلق می گیرد بهتان ؟! الان بنظر شما اگر اقدام کنیم با گذشت این مدت فایده ای دارد یا خودمان را الافش نکنیم ؟ باید مدارکی داشته باشید که تصادف را نشان دهد . حالا یا گزارش اورژانس یا هر مدرکی که این را اثبات کند . به نظر من اگر مدارک کافی دارید به دادسرا برای درخواست دیه درخواست دهید تا با نظریه پزشکی قانونی بتوانید دیه بگیرید . اگر نتوانید موضوع را اثبات کنید بیمه ها معمولا زیر بار نمی روند. 


4- دیه شکستگی بینی چرا در مواردی 4 درصد و درمواردی 10 درصد است ؟ معمولا 4 درصد در نظر گرفته می شود . طبق دستورالعمل وقتی 10 درصد در نظر می گیرند که منجر به فساد بینی شده باشد . منظور از فساد بینی نیز مبهم است ولی احتمالا منظور این است که باقت های آن دچار صدماتی شده باشند که دیگر جبران ناپذیر باشد و حتی ممکن است بر بویایی تاثیر گذاشته باشد . البته تغییرات بویایی خود نیز دیه جداگانه دارند . 


5- دیه کبودی شانه و لگن ودست و پا در تصادف چقدر است ؟ دیه کبودی هر قسمت از بدن به غیر از سر و صورت 0.15 درصد دیه کامل است که در سال 1396 معادل 315 هزار تومان می باشد . دیه کبودی سر و صورت 0.3 درصد دیه کامل است که معادل 630 هزار تومان به نرخ دیه سال 1396 می باشد . 


6- ما چند وقت پیش تصادف کردیم و راننده مقصر هستم . ۴ عدد دندان جلو و درشت نی ساق پایم خرد شد و پزشکم گفته این درمان معیوب است و چند مورد زخم عمیق داشتم . ۶ماه استراحت من به تازگی تمام شده است .  رباط و مینسک زانو پاره شده  است . ممنون می شوم پاسخ بدهید ؟ اگر بیمه نامه تان از مرداد ماه 1396 به این طرف تمدید شده باشد دیه موارد فوق به شما تعلق می گیرد وگرنه صرفا در موارد نقص عضو تعلق می گیرد . بابت موارد فوق به ترتیب مقادیر زیر تعلق می گیرد ؟ 


  1. بابت هر کدام از دندان های جلو در صورتیکه به طور کامل از بین رفته باشد 5 درصد دیه تعلق می گیرد که با نرخ دیه امسال معادل 10 میلیون و 500 هزار تومان می شود . 
  2. بابت خرد شدگی درشت نی که معیوب درمان شده است 1/6 دیه کامل تعلق می گیرد معادل 35 میلیون تومان .
  3. بابت پارگی رباط در صورتی که رابط جانبی باشد 4 درصد دیه تعلق می گیرد معادل 8 میلیون و 400 هزار تومان و در صورتیکه رباط صلیبی باشد 8 درصد دیه تعلق می گیرد معادل 16 میلیون و 800 هزار تومان 
  4. بابت پارگی منیسک 8 درصد دیه تعلق می گیرد معادل 16 میلیون و 800 هزار تومان 

7- ضمن عرض خسته نباشید و تشکر از کانال بسیار خوبتان .خواهشا طبق این دو عکس که نامه پزشک قانونی آخری و رای قاضی می باشد ! آیا رای قاضی درست می باشد و یا اینکه من اعتراض کنم . بیست روز به ما وقت داده اند والان ده روز گذشته .خواهشا من را راهنمایی کنید ؟

کاملا درست محاسبه شده است دوست من ! هیچ ایرادی ندارد .


8- استاد طبق ماده 593 قانون مجازات اسلامی، "شکستن استخوان بینی درصورتی که موجب فساد بینی و از بین رفتن آن شود، دیه کامل دارد و چنانچه بدون عیب و نقص اصلاح شود موجب یکدهم دیه کامل و اگر با عیب و نقص بهبود پیدا کند، موجب ارش است. در کج شدن بینی یا شکستن استخوان بینی که منجر به فساد آن نشود، ارش ثابت می شود" . استاد بزرگوار!  طبق گفته شما ارش 4 درصد درنظر گرفته می شود برای بنده. اما در نامه پزشک قانونی صحبتی از ارش 4 درصد نشده است! فقط گفته شده: کلیه مقادیر دیه مقدر دارد؟ درست می فرمائید . طبق این ماده باید 10 درصد حساب شود ولی معمولا 4 درصد می زنند.


9- من ۱۷سال پیش در یک سانحه در منطقه مجروح شدم ! بعد تا حالا اقدام نکردم ! چند وقت پیش اقدام کردم ! گفت فلان روز بیائید برای درصد و غرامت . الان نقص عضو هم هستم . به چه صورت دیه تعلق می گیرد به نظر شما . ممنون می شوم پاسخ بفرمایید ؟ بستگی به آسیبی است که دیده اید . کتابچه ای وجود دارد و براساس آن درصد زده می شود . براساس درصد هم حقوق داده می شود .

جدیدتر قدیمی تر