حقوق بازنشستگی بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی

 1- آیا ایام بلاتکلیفی در بین سوابق کار سخت و زیان آور با اخد رای برگشت بکار چگونه باید محاسبه شود ؟ اگرازجهت محاسبه به عنوان سخت و زیان آور می فرمائید  ، محسوب می شود.


2- سوال در مورد بیمه بیکاری دارم؟! امکانش هست جواب بدهید ؟ حدود ۵سال بیمه اجباری درسالهای۶۳٬۶۴٬۶۵٬٬۶۶٬۸۱٬۸۲٬۸۳٬۸۴٬۸۵ و۶ماه در سال جاری در آخرین کارگاه تا دی ماه دارم و بقیه بیمه اختیاری می باشد . جمعا ۱۶سال بیمه دارم ؟ آیا می تونم تا بازنشستگی از بیمه بیکاری استفاده کنم ؟ سن 57 سال ؟ قانونا می توانید . البته تاثیر منفی در میزان مستمری تان می گذارد. 


3- با سلام و عرض ادب ! یکی از مباحث بین همکاران ، عدم کفایت حقوق و مستمری بازنشستگی برای هزینه های جاری زندگی می باشد ! سوال این است که یک بازنشسته سیستم تامین اجتماعی برای گذران زندگی و تامین معاش چه نوع فعالیت اقتصادی می تواند داشته باشد ؟ ظاهرا قانون تامین اجتماعی اجازه اشتغال بازنشسته و حتی دریافت جواز کسب را نمی دهد. خواهشمندم راهنمایی نمایید . چون سوال بسیاری از کارگران و کارمندان می باشد ؟ فقط می تواند به عنوان مشاوره فعالیت کند .  در هر صورت امکان کسر حق بیمه از ایشان نمی باشد. 


4- برادر من چندین سال پیش (بیش از 15 سال پیش) در مغازه یکی از فامیل کار می کرده اما ایشان بیمه اش نکرده و هربار کارشناس بیمه می آمده او را  بیرون می فرستاده اند . الان می تواند پیگیری سوابقش رو بکند ؟ اگر امکان داره توضیح بدید چکار کند ؟ همین برادرم دوسال و نیم در یک شرکت مشغول بکار بود و ناگهان شرکت قراردادش را تمدید نکرد و ایشان نیز برای دریافت بیمه بیکاری و شکایت  به علت اینکه فکر می کرد مشکلش حل می شود و برمی گردد به کار و بیمه بیکاری بهش تعلق نمی گیرد و  از طرفی بیماری مادرم ، دیر به بیمه و اداره کارمراجعه کردند و بعد آن ادارات همکاری برای پیگیری حقوقش نکردند . الان بعد از گذشت یکسال و دوماه فهمیدیم بیمه بیکاری به ایشان تعلق می گرفته است ؟ آیا الان می تواند با طرح شکایت حقوق از دست رفته بیمه بیکاری یا برگشت به کارش را پیگیری کند ؟! البته ایشان در مجلس تهران شکایت از شرکت داشته اند ولی آن جا هم پیگیری نکردند و از طریق تماس تلفنی به دلیل عدم امکان مراجعه به نتیجه نرسیده اند . ممنون می شوم خیلی زود من را راهنمایی کنید چون همین الان هم خیلی دیر شده البته می دونم شما سرتون خیلی شلوغه ولی من انتظار یاری از طرف شما دارم ؟ بابت بیمه می توانید پیگیری کنید و باید در اداره کار شکایت کنید . البته باید مدارک مکتوب داشته باشید وگرنه به نتیجه نمی رسید . بابت بازگشت به کار به شرکت هم می توانید شکایت برای بازگشت به کار کنید (با داشتن مدارک مکتوب) . بابت بیمه بیکاری به علت تاخیر دیگر به شما تعلق نمی گیرد . 


5- امکان انتقال سوابق بیمه ای از سایر صندوق ها به تامین اجتماعی با رعایت ضوابط مقررات به چه معنایی می باشد ؟  یعنی اگر بیمه شده صندوق نیروهای مسلح یا فولاد یا کشوری یا روستائی باشید می توانید حق بیمه تان را با پرداخت مابه التفاوت انتقال دهید . 


6- من اوسط دی ماه ۹۶ تعدیل نیرو شدم و بیمه ام اجباری بود. درحال حاضر بیکار هستم، می خواستم اقدام کنم برای بیمه مشاغل آزاد نرخ ۱۲ درصدی. می خواستم بپرسم می توانم بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و با این که بیکار هستم انتخاب کنم؟ بیست ساله و مجرد هستم، با تشکر از زحمات شما ؟! بله می توانید و بهترین گزینه برایتان است تا زمانیکه مجرد هستید . در زمان تاهل بهتر است اختیاری شوید . 


7- برای سابقه که ۳۵روز برایم حساب بشود نمی توانم خودم از بسیجم بیمه رد کنم یا پیشنهاد دیگری دارید راهنمایی بکنید ممنون ؟ نه نمی توانید . برای 35 روز باید 35 سال حق بیمه پرداخت کنید .ضمنا برای افزایش حقوق بهتر است در 10 سال آخر حق بیمه تان را افزایش دهید . پیشنهادم همین است که صرفا حق بیمه را 30 روزه و به صورت عادی پرداخت کنید . 


8- اگر ازماده ۱۰ یا همان قانون نوسازی استفاده شود هزینه آنرا خودمان تمام و کمال بپردازیم باحقوق پایه۱/۳۰۰/۰۰۰تومان  حدودا چه قدر برای ۵سال باید بپردازیم یا فرمول آن چگونه محاسبه می شود ؟ بازم ممنون ازراهنمایی جنابعالی ؟  حدود 100 میلیون تومان  می شود . 


9- می خواستم از حضورتان بپرسم که علاوه بر تفاوت هایی که برای بیمه اختیاری و مشاغل آزاد عنوان کردید، از نظر میزان مستمری دریافتی بعد از بازنشستگی هم با هم تفاوت دارند؟ ممنون میشم اگر توضیح بدید ؟ نه تفاوت معنا داری ندارند . با وضعیت که الان تامین اجتماعی دارد پیش بینی می کنم که میزان مستمری براساس میزان پرداخت حق بیمه در 5 سال آخر محاسبه می شود . 

جدیدتر قدیمی تر