شکایت از کارفرما بابت بیمه

 1- بنده در یک سازمانی که دولتی می باشد مشغول به کار هستم و حسابدار هستم . یعنی حسابدار یک فروشگاه دولتی و حالا شرکت می خواهد از پرسنل مبلغ 10 % موجودی فروشگاه را از پرسنل سفته بگیرد . یعنی دویست میلیون تومان سفته از هر پرسنل که 4 پرسنل هستیم . 3 نفر پرسنل فروش و بنده که حسابدار هستم و از سرپرست فروشگاه هم می خواهند مبلغ 20 % از کل موجودی را سفته بگیرند که می شود معادل 400 میلیون . من یک سوال از شما دارم آیا ما سرباز بزنیم از این کار و با این مبلغ کنار نیاییم و سفته مورد نظر را امضاء نکنیم  ؟چه اتقاقی می افتد آیا ما پرسنل را می توانند اخراج کنند یا نه ؟ ممنون می شوم اگه ما را راهنمایی کنید . این پایان سال می خواهند ما را بیکار کنند ! ممنون شما هستم ؟ آن چیزی که قانونی است با آن چیزی که در عمل اتفاق می افتد تفاوت زیادی دارد . از نظر قانونی این موضوع نمی تواند دلیلی بر اخراج باشد ولی با این حال شما باید ببینید اگر اخراجتان کنند دست تان به کجا بند است . اگر مشمول قانون کار هستید می توانید رای بازگشت به کار بگیرید ولی کارفرما به روش های مختلف این موضوع را دو می زنند و ممکن است اگر طرف تان دولتی باشد مطلقا حریفش نشوید . اگر نکات مرتبط با امضای سفته را رعایت کنید بعید است مشکلی در این زمینه به وجود بیاید . 


2- همسر بنده از تیر ماه تا آبان برای یکی از پیمانکارهای شرکت مسکاوان کار کرد . متاسفانه این آقا نه بیمه کرد و نه حقوق پرداخت کرد . فقط یک بار ۱ میلیون تومان به حسابش واریز کرد . این آقا تا آخر ابان بابت صورت وضعیت هایی که همسر بنده به عنوان سرپرست کارگاه رد کرده پول کامل از شرکت دریافت کرده اما از پرداخت حقوق سرباز زده است . همسر بنده اداره کار شکایت کرد مرحله اول ۷ بهمن بود که این آقا نیومد و جلسه دوم به دو هفته دیگر موکل شد و از همسر بنده خواستن د یک برگه ببرد محل کار بعنوان شاهد چند نفر امضا کنند که ایشان آنجا کار می کرده است .  برگه مذکور امضا شد و به اداره کار تحویل داده شد . می خواستم بپرسم ضمانت اجرایی حکم اداره کار در چه حد است وقتی حکم صادر بشه آیا قبل عید به حق و حقوقش می رسد ؟ رای اداره کار می تواند مورد اعتراض قرار گیرد . اگر مورد اعتراض قرار گیرد در هیات حل اختلاف اداره کار بررسی می شود . نهایتا چه در مرحله هیات تشخیص و یا حل اختلاف رای قطعی شود لازم الاجرا است و شما از طریق دادگاه می توانید اجرائیه و حکم توقیف اموال هم بگیرید . البته تنها راه توقف حکم ، گرفتن رای از دیوان عدالت اداری مبنی بر توقف فوری حکم است که معمولا دیوان چنین رای هایی نمی دهد . 


3- من به عنوان کارگر در یک شرکت پیمانکاری وابسته به شرکت توزیع که خود شرکت توزیع از زیرمجموعه های شرکت توانیر که شرکتی دولتی است مشغول بکار هستم . سال 95 دچار حادثه کار وسقوط از ارتفاع شدم که منجر به شکسته شدن لگن از دو ناحیه و پارگی وبخیه چانه شد . اداره کار و دادگاه دراین حادثه پیمانکار و شرکت توزیع را به عنوان کارفرما،هر کدام پنجاه درصد مقصر دانست. نماینده حقوقی شرکت توزیع برق با تهدید به اخراج درصورت گرفتن دیه وشخص دیگری با وعده شرکتی کردن واستخدام دائم به هر ترتیب از من رضایت گرفتند . اما به وعده شان عمل نکردند . چون کار قبلیم میدانی بود ( کنتورنویس ) داخل اداره بمن کار دفتری دادند اما تو آمار همون کنتور نویس رد کردند و باز بعد یکسال فرستادنم به کار سابق . ولی من بدلیل نقص عضو توانایی انجام این کار را ندارم . حالا من ماندم با یک عالمه قرض بابت هزینه های درمانی وهمان کارگر پیمانکاری با حقوق وزارت کاری و یک بدن ناقص که نه می توانم درست راه برم نه بدون درد بخوابم. ومنی که عاشق فوتبال بودم نتوانم بازی کنم و بدوم. خیلی ممنون می شوم اگر راهنماییم کنید که چکار کنم و به کجا عریضه ببرم. شرایط استخدام در شرکت توزیع داشتن سابقه کار حداقل هفت سال ومدرک کارشناسی است که من شرایطش رو دارم اما انجام نمی دهند. ممنون بابت وقتی که گذاشتید واین مطلب رو خواندید ؟ بابت جراحاتی که برداشته اید حدود 40 میلیون دیه به شما تعلق می گرفت که ظاهرا رضایت داده اید . نظر خودتان است که چه کاری انجام دهید اما اگر رضایت محضری نداده باشید مجددا می توانید روی احکام فوق اقدام کنید و مشمول مرور زمان نمی شود . 


4- با سلام و عرض ادب . بنده ۴ سابقه بیمه از قبل دارم. تا چند روز قبل و جمعا به مدت ۳ سال در یک هتل به صورت شبکار ثابت از ساعت ۲۳ الی ۹ و احیانا بنا به دیر آمدن همکاران بیشتر از این زمان تحت عنوان رزروشن کار می‌کردم. سال ۹۴ با حقوق ثابت ۹۰۰ هزار تومان . سال ۹۵ با حقوق ثابت ۱ میلیون تومان . سال ۹۶ با حقوق ثابت 1 میلیون و 250 هزار تومان . بدون هیچگونه مزایا و استراحت و تعطیل و اضافه و نوبت کاری و و و و.. از نیمه دوم سال ۹۵ به بعد بیمه شده‌ام و ماه‌های قبل از این به دلیل عدم اهمیت دادن کارفرما به موضوع بیمه نبوده‌ام. سال ۹۴ تنها مبلغ ۹۰۰ هزار تومان و سال ۹۵ مبلغ ۱ میلیون تومان ت به عنوان عیدی گرفته‌ام.آیا در این رابطه حق و حقوقی به بنده تعلق می‌ گیرد؟ ممنون می شوم راهنمایی بفرمایید ؟ باید با گواهی پرداخت حقوق ، فیش حقوق ، گواهی حضور و غیاب و مدارک دیگری که کارکرد شما را ثابت کند به اداره کار شکایت کنید . به شما حق شیفت ، اضافه کاری ، عیدی ، سنوات ، حق اولاد ، بن خواروبار ، پایه سنوات و بیمه تعلق می گیرد . 


5- با سلام بنده طی ۴ قرارداد ۳ ماهه کار معین به استخدام شرکت درآمدم که آخری ن آن ۱.۱۰.۹۶ لغایت ۲۹.۱۲.۹۶ بود . در تاریخ ۱۲.۱۰ برگه تسویه حساب را امضا نمودم که کلیه حق و حقوق و سنوات و عیدی را تا تاریخ ۲.۱۰.۹۶ به بنده پرداخت نمودند . با توجه به اینکه پروژه تمام شده بود در مرخصی اجباری تا شروع پروژه جدید بودیم . در اوایل برج ۱۱ متوجه شدم که شرکت شخصی را جایگزین بنده کرده اند و گویا بنده اخراج‌ شده ام . حال سوالم این است ضمنا شرکت نسخه دوم قراردادها را به ما نداده است . می توانم از شرکت برای بازگشت به کار و گرفتن حق و حقوقم تا امروز شکایت کنم زیرا شرکت تا ۲.۱۰.۹۶ بیشتر بیمه برای بنده واریز نکرده است و به علت عدم اطلاع از اخراج تا تاریخ ۵.۱۱.۹۶ برای بیمه بیکاری اقدام نکرده بودم . قرارداد ما قرارداد کار معین است ضمنا ۲ سال است در این شرکت مشغول هستم و شرکت بازگو می کند شما ترک کار کردی ولی در برگه تسویه ۲روز از برج ۱۰ را ذکر کرده و حقوق این دو روز را واریز کرده است . آیا با این ۲ روز می توانم اثبات کنم که قرارداد بنده تا آخر سال ۹۶ بوده است . لازم به ذکر است قرارداد ۳ ماهه سوم از تاریخ ۹۶.۰۷.۰۱ لغایت ۹۶.۰۹.۳۰ بوده است ؟ با سلام . بهتر است به اداره کار شکایت کنید . نداشتن برگه قرارداد زیاد اهمیت خاصی ندارد چون با لیست بیمه ، گواهی پرداخت حقوق از بانک و فیش حقوق کارکرد شما اثبات می گردد . اثبات ترک کار بر عهده کارفرما است و شما باید درخواست بازگشت به کار دهید . فکر نمی کنم بتوانند اثبات کنند . 


6- کارگری که بیمه خویش فرماست بعدها میتواند از کارفرمای خود که او را بیمه اجباری نکرده شکایت کند ؟ بله می تواند شکایت کند و همان طور که در نامه آمده است با آراء هیات های تشخیص و حل اختلاف اداره کار یا دیوان عدالت اداری موضوع قابل پیگیری است . بیمه خویش فرما بودن کارگران ربطی به این موضوع ندارد . 


7- بنده از تاریخ ۹/۱۷ در یک کارگاه تراشکاری مشغول کار شدم. بازرس بیمه وقتی آمد گفتم از ۱۰/۱ مشغول شدم ! الان که ۱۱/۱۷ شده است دو ماه می گوید ندارم پول بدم بهت . حالا ولی راضی شده برای ۱۲/۱۵ چک بدهد . به دلایلی که من از کارفرما دیدم می خواهم چکو بگیرم و دیگه نرم و می دونم که چکم پاس نمی کند ! اینطور که من می دانم ورشکست شده است .اگر می شود راهنماییم کنید که چی کار کنم که بهترین راه باشه؟ بهترین کار این است که چک را بگیرید و  چک به روز باشد . اگر چک پاس نشد به اداره کار شکایت کنید . چون بازرس بیمه آمده است کارکردتان به سادگی اثبات می شود . 


8- بنده رای هیت حل اختلافم صادر شده ۱۰ روز پیش و من بازگشت به کار با سابقه بیمه ۳۰ ماه و فقط حقوق ایام تعلیق حق السعی ام رای داده شده و به کار فرما ابلاغ شده هست . اما کارفرما ممانعت از حق کرده و استنکاف از رای  . صورتجلسه ۱۱۰ را هم دارم که از رای استنکاف کرده است . همچنین گزارش هم خودم کتبا نوشتم به اداره کار که من را بیرون انداختند . صدور اجراییه هم انجام دادم در دادگاه ثبت هم شده در حال پیگیری هستم از امروز که رای اجرا بشود ؟! با این تفاصیل چند تا سوال هست ؟ 

  1. برای سابقه بیمه خودم شخصا باید برم بیمه تامین اجتماعی که کمیسیون تشکیل بشه با رای اداره کار یا نه بعد از کارهای صدور اجرائیه تمام شد بروم دنبال کارهای سابقه بیمه ام که بیمه تامین اجتماعی تایید کند . با توجه به اینکه بنده ۶ سال هست در این شرکت مشغول به فعالیت هستم و قراردادی هم ندارم می توان کارفرما از طریق قانونی الزامی به این مورد کرد که رسمی بودن بنده ثبت بشود و قانونی  در دادگاه و دفترخانه که نتواند دیگر سر هر مساله ای بنده را اخراج کند ؟ 
  2.  بعد از اینکه الان رای اداره کار بابت تقریبا ۵ ماه ایام تعلیق فقط حقوق بنده بوده آن هم حقوق پایه که از طریق لیست بیمه تامین اجتماعی رد می شده است و هیچ کدام از موارد دیگر را شامل نشده ولی قانون صریحا می گوید حقوق +کلیه مزایا . مزایا مثل اضافه کاری و کارانه که به پرسنل داده شده اما من نگرفتم . در حالی که کارفرما بدون دلیل بنده را اخراج کردند و ضرر و زیان به من وارد نمودند . همچنین می توانم از کارفرما بابت ضرر و زیان که وارد کرده به من در یکی از موارد دادخواست شکایت کنم . 
  3. و سوال آخر اینکه کارانه ای که به ما الان تقریبا ۳ سال داده می شود تو این ۶ سالی که من اونجا هستم جایی ثبت نشده فقط واریز شده به کارت بانکی هر پرسنلی جای سنوات جا نزنند . چون اصلا من نه قرارداد دارم نه فیش حقوقی دارم . نه اینکه رسید نکردم پایان هر سال که گرفتم سنواتم رو واقعا هم کارفرما پرداخت نکرده به من . صرف اینکه تو کارت ریخته باشه اون هم کارانه بوده هر ۳ ماه یکبار نه سنوات ! دردسر ساز برای من نشود ! حقم پایمال بشود ! چون می گویند حتما کارگر باید رسید کنه سنوات رو که گرفته حتما . یا باید برم پرینت حساب بگیرم که اصلا چی بوده ولی به طور قطع سنوات نیست . حالا ممنونم می شوم پاسخ بدهید به سوالاتم تا از این استرس و سردرگمی بنده در بیایم. همچنین من از ایشان شکایت کیفری هم داشته ام  که  دادگاه رای داده و در مرحله بازپرسی هست که برود دادگاه تا رای اجرا بشود . بزه افترا ایشان صادر شده رای توسط دادگاه الان آمده چند هفته بازپرسی . فعلا منتظرم بازپرسی هستم تا خبرم کند که پرونده مختومه بشود برای دادگاه ان شاءلله برای اجرای رای ؟  
  • بابت بیمه با رای اداره کار به شعبه تامین اجتماعی مراجعه کنید . ارتباطی به اجرائیه دادگستری ندارد و بهتر است به صورت موازی کار کنید . شما به عنوان کارمند دائم حساب می شود . این موارد براساس قانون کار در نظر گرفته می شود و ارتباطی به محضر و سندهای محضری ندارد .
  • حق السعی براساس عرف حقوق در نظر گرفته می شود . اما اگر نتوانید ثابت کنید و موضوع هم کارشناسی نشود حقوق پایه را در نظر می گیرند . بهتر بود روی این موضوع به هیات حل اختلاف اعتراض می کردید . 
  • بعید است کارانه به جای سنوات در نظر گرفته شود . کارشناسان اداره کار خودشان خبره اند و این موارد را تشخیص می دهند . 

9- بزرگوار سوالی که خدمت شما دارم این است که این حقیر قصد دارم  از صاحب کارم شکایت کنم . اما صاحب کارم خواهرشون وکیل هستند ، اخویشون وکیل هستند ،  دامادشان وکیل هستند . حالا با این وضعیت منم شکایت کنم آیا باید وکیل بگیرم یا خیر ؟ ممنون می شوم اگر لطف کنید جواب کامل بهم بدید ؟ وکیل داشتن طبیعا می تواند به شما کمک کند . اما با توجه به مواردی که شکایت می کنید باید ببینید ارزش دارد هزینه وکیل را بپردازید یا نه ! معمولا در اینگونه مواقع کارکردتان را بتوانید ثابت کنید مواردی مانند  بیمه ، حقوق ، عیدی ، سنوات و ... را می توانید رای بگیرید . پس مهم تر از داشتن وکیل داشتن مدارک کافی است که ادعایتان مبتنی بر کارکرد را ثابت کند . 

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

آدرس سایت پذیرش و نوبت دهی اینترنتی دی کلینیک ابوریحان

بیماری هایی که شامل ازکارافتادگی می شود؟

حقوق بازنشستگی بیمه روستاییان و عشایر چقدر است ؟

پرداخت هزینه عینک توسط تامین اجتماعی

پایه حقوق وزارت کار برای دیپلم و لیسانس و فوق لیسانس و دکترا در سال 1401 چقدر است ؟

پیگیری کد رهگیری مشاغل سخت و زیان آور با استفاده از شماره ملی

پیگیری اینترنتی ازکارافتادگی در کمیسیون پزشکی تامین اجتماعی

حقوق ازکارافتادگی 1400

مراحل دریافت هزینه عینک از تامین اجتماعی

مبلغ کمک هزینه عینک در سال 1401

موضوعات

نمایش بیشتر