مراحل دریافت بیمه بیکاری

 1- عرضم به خدمت محترمتان 30 سال کارکردم . سابقه بیمه راهم گرفتم برای کارفرما بردم . کارفرما می گوید فعلا سنوات گذشته پول نداریم . حساب کردند 42 میلیون تومان شده است . می گوید بروید تعهد بدهید که فعلا پول سنوات نمی خواهید جواب نامه بیمه بدهم وگرنه سرکار بمانید فقط حقوق ثابت ؟! آیا از نظر قانونی درست است ممنون ؟ نه درست نیست و شما به راحتی می توانید درخواست بازرسی بیمه کنید تا بازنشسته شوید . ضمنا بابت سنوات به اداره کار شکایت کنید . 


2- ببخشید بنده اداره برق مشغول به کار هستم . آیا اپراتور  جز مشاغل سخت و یان آور هست یا خیر؟ البته در این زمینه باید کمیته مشاغل سخت و زیان آور اداره کار نظر دهد با این حال اپراتور جزء این مشاغل نیست . 


3- ببخشید کسری حق بیمه چهار درصد مشاغل سخت و زیان آور در فیش های حقوقی که کارفرما به کارگر می دهد قید می شود یا نه ؟ قانونا باید درج شود .  


4- من براي بيمه بيكاري اقدام كردم . امروز رفتم بيمه بيكاري براي انجام مراحل بعدي كه گفتند بايد تجميع سابقه انجام شود ؟ گفتن ٢ هفته زمان مي برد ؟ آيا اگر خودم به تك تك شعبه ها مراجعه كنم اين كار زودتر انجام مي شود؟ و دوم اينكه بازرس بيمه از كي براي بازرسي از حضور فرد در خانه مراجعه مي كند؟ و اينكه بعد از اين مرحله چقد طول ميكشه تا حق بيمه منو بدن؟ تجمیع سابقه دیگر اینترنتی شده است و اینگونه نیست که به دنبال جمع آوری سوابق باشید . بعد از تکمیل مدارک حداقل یک بار مراجعه می کنند و بعد از برقرای مقرری بیمه بیکاری نیز چند ماه یک بار مراجعه می کنند . اگر منظورتان مقرری بیمه بیکاری است 2 ماه بعد از تکمیل مدارک معمولا پرداخت می شود . 


5- من یک سوال داشتم . 17 سال سابقه بیمه کارگری دارم الان هم از راه فروشندگی در یک مغازه بدون بیمه مشغول هستم .

به علت مشکل اقتصادی و حقوق پایین توانایی پرداخت حق بیمه را ندارم . علی ای حال خواهش دارم راهنمایی فرمایید به چه کارگاههایی یا چه مشاغلی می توانم مراجعه کنم که حق بیمه کمتری پرداخت کنم .  ممنون برادری در حقم می‌فرماید که راهنمایی می‌فرمائید . در ضمن الان حق بیمه در هیچ جا پرداخت نمی کنم ؟ تنها از طریق بیمه قالیبافی و بیمه کارگران ساختمانی می توانید اقدام کنید که البته دقیقا باید در همان شغل ها مشغول به کار باشید . 


6- من توی این ماه منشی ام را بیمه کردم ولی حق بیمه اش رو هنوز نپرداختم . می خواستم ببینم اگر تا ساعت۲۴ امشب حق بیمه رو پرداخت نکنم چقدر جریمه می شوم ؟ بابت هر ماه تاخیر 2 درصد حق بیمه جریمه می شوید . 


7- اینجانب ... شاغل یکی از شرکت های خصوصی پتروشیمی هستم و با 18 سال سابقه کار تامین اجتماعی ! خواستم ببینم هزینه های پزشکی مثل mri , فیزیوتراپی و آزمایشات ، ویزیت پزشکان و ویزیت داروهای خارجی را تامین اجتماعی پرداخت می کند ؟ داروهای خارجی را معمولا نه ! اما بقیه را تامین می کند و می توانید از طریق دفاتر اسناد پزشکی و البته کارگزاری های تامین اجتماعی پیگیر باشید . 


8- من در یک شرکت پيمانکاری کار مي کنم . ديروز ليست بيمه رد شد وقبض پرداخت بيمه رو هم دريافت کردم . نمي دانم چطور يادم رفت و ديروز واريز نکردم . تاريخ پرداخت هم ديروز بود . و من امروز صبح واريز کردم . حالا چی ميشه ؟ لطفا راهنمايی کنيد ؟ از طریق شعبه بیمه پیگیری کنید . ممکن است 2 درصد کل حق بیمه جریمه شوید . 


9- سلام من در شرکت دولتی کار می کنم ولی زیر نظرپیمانکار . یعنی پیمانکار هر سال عوض می شود و ما با پیمانکار جدید هر سال قرار داد یک ساله می بندیدم. طرح طبقه بندی مشاغل در شرکت ما الزامی شده است. ولی در این شرکت دو نوع جدول محاسبه حقوق وجود دارد.یکی بالای آن نوشته حقوق با احتساب پایه سنوات و دیگری نوشته جدول حقوق و اسمی از پایه سنوات نیست . کدام شامل من می شود ؟! ممنون اگر راهنماییم کنید ؟ باید سنوات سالیانه برایتان در نظر گرفته شود و البته آیتم های دیگر مثل تحصیلات و تجربه با توجه به ضریب طرح که توسط کارفرما در نظر گرفته می شود . 


جدیدتر قدیمی تر