مقصر تصادف ، خسارت نمی دهد ؟!

 1- با ماشینی تصادف کردم که ازعقب زده و مقصرهست . مدارک بیمه و گواهینامه هم داده ولی متأسفانه حاضر به پرداخت خسارت از طریق بیمه نیست . ماشین من هم پراید صفر ! لطفأ راهنماییم کنید . حقم را با شکایت می توانم بگیرم افت قیمت ماشین را ! حق استفاده از بیمه نامه مقصر را دارم !  اگرنخواسته باشم که خودش ماشین درست کنه بیمه خسارتم را بدهد ؟ شما باید به همراه ایشان به شرکت بیمه مراجعه کنید تا کارشناس میزان خسارت را مشخص کند . حالا یا ایشان باید نقدی این مقدار را بدهد و یا اینکه از طریق بیمه نامه ! این حق شماست که نخواهید ایشان ماشین شما را تعمیر کند . بابت افت قیمت باید به صورت جداگانه در هیات حل اختلاف محل زندگی ایشان شکایت کنید . اگر با شما به شرکت بیمه نیامدند مدارک شان را ندهید . 


2- کسی که خدمت دوره احتیلط را در دوران ابتدای جنگ طی نموده آیا می تواند از ایثارگری استفاده نموده و اساسا ایثارگری چه اندازه در سابقه بیمه تاثیر مثبت دارد ؟ اگر در بخش های دولتی یا نهادهای عمومی غیر دولتی مشغول به کار باشید باعث می گردد که با سابقه کمتر و سن پایین تر بازنشسته شوید . ایثارگری تنها در صورتی فایده دارد که در جبهه های جنگ فعالیت نموده باشید . 


3- جناب می خواستم مطمئن بشوم که وجود مرفین در خون برای بیمه مشکل ساز نیست ؟ نه مشکل خاصی ندارد برای معاینات اولیه بیمه های اجباری و خویش فرما !


4- کارمند حسابداری هستم . بیست و هفت سال بصورت شرکتی کار کردم و شامل قانون اداره کار و همه ماهه از اضافه کارم بیمه کسر شده از شهریور نود هم بصورت قرارداد تبصره سه کار کردم . علی رغم درخواست خودم که طی آن سالها درخواست تبصره چهار رو داشتم بدلیل نزدیک بودن زمان بازنشستگی که از اضافه کار تبصره چهار بیمه کسر می شود ولی مورد موافقت قرار نگرفت . حال که درخواست بازنشستگی کردم تامین اجتماعی میانگین دو سال آخر را می گیرد برای بازنشستگی و چون شش سال آخر فقط از حقوق بیمه کسر شده با حداقل بازنشست می شوم . خواستم بدانم این بیست و هفت سال که از کل حقوق و اضافه کارم بیمه کسر شده چه اقدامی می توانم انجام بدهم . تبصره یا ماده ای دارد یا از کارفرما شکایت کنم ؟ ممنونم از زحمات شما و سپاس ؟ بابت این 27 سال که نمی توان کاری کرد . کار تامین اجتماعی درست است ولی شما باید پیگیری کنید چرا از تمام حقوق و مزایایتان در سال های آخر بیمه کسر نشده است . به نظر من بابت کسر آن باید به دیوان شکایت کنید چون در این زمینه رای قاطع داده است که باید کم شود . البته بعدا تامین اجتماعی قطعا دست انداز ایجاد می کند . ولی فعلا همین کار را بکنید به نظر من ! 


5- جناب من فراموش کردم پول بیمه را واریز کنم ، 4 روز گذشته چقدر جریمه دارد ؟ اگر بیمه خویش فرما باشید که کلا بیمه تان قطع می گردد و باید دوباره قراردادد ببندید و اگر بیمه اجباری باشد معمولا 2 درصد جریمه صورت می پذیرد . 


6- سلام ! خیلی ممنون از وب سایت عالیتون . به من قراردادی داده شده که چندتا از بندهایش برایم سوال برانگیز است ! می خواستم بدانم به نظرتان کارفرما می تواند همچین بندهایی را در قراردادش بیاورد ؟


  • کليه صدمات جاني و مالي كه طبق رأي مراجع ذيصلاح اداره كار و محاكم دادگستري از قصور همكار ناشي شده باشد با توجه به اصل شخصي بودن جرم و مجازات به عهده شخص همكار ميباشد و شركت هيچگونه مسئوليت حقوقي، قانوني و شرعي ندارد !
  • در صورتيكه بابت ضعف در عملكرد یا قصور همكار، شركت دچار ضرر و زيان و يا خسارات مالي اعم از عدم پرداخت حق الزحمه توسط كارفرما و يا غيره  شود هزينه هاي مربوطه و جبران آن به عهده همكار مي باشد ؟

بند دومش کلا بی معنی است و می تواند دستاویزی برای هر اقدامی گردد هر چند در محاکم اداره کار چنین بندهایی چون خلاف قانون کار است کوچکترین اهمیتی ندارد . بند اول مشخص نیست چون معلوم نیست زمینه کاری شرکت شما در چه زمینه ای است و البته ابهام آور است !


7- سلام استاد وقت بخیر ! من 6 سال در یک پروژه پیمانکاری به عنوان کارگر ساده کار کردم و این پروژه کارش به اتمام رسیده !  آیا برای  بیمه بیکاری مشکلی پیش نمی آید ؟ فعالیت در شرکت های پیمانکاری اگر کمتر از 1 سال باشد معمولا مقرری بیمه بیکاری تعلق نمی گیرد ولی برای 6 سال بعید می دانم مشکلی پیش بیاید . 


8- کارگر شرکتی بودم که به علت عدم دریافت حقوق و بیمه از کارفرما شکایت کردم. مقاله شما باعث شد مطالب مفیدی دستگیرم شود. اکنون دو سوال از جنابعالی داشتم . 

1- بنده 3 سال پیش رای هیئت تشخیص و سپس هیات حل اختلاف را گرفتم و به جز بیمه، حقوقم همان موقع دریافت شد. اکنون پس از گذشت 3 سال کارفرما در دیوان عدالت نسبت به مبلغی که مشخص شده بود و بنده از ایشان دریافت کردم شکایت کرده. سوال بنده این است که چند بار و تا چه زمانی میتواند شکایت کند؟

2- آخرین قرار داد من که مدت آن سه ماه و نیم بود با امضای مدیر کارخانه و مهر شرکت بسته شد. همانند اعتراض قبلی به رای هیئت تشخیص، امروز کارفرما (مدیر عامل) پس از 3 سال دوباره این قرارداد را به علت امضای مدیر کارخانه (حتی با مهر شرکت) نامعتبر میداند. آیا این ادعا صحیح است و ممکن است من مجبور به بازگرداندن حقوق و مزایای این سه ماه و نیم شوم؟ من چه اقدامی باید انجام دهم؟

لازم به ذکر است شرکت مذکور فاقد کارت ساعت بود و ورود و خروج تنها در دفتر نگهبانی ثبت می شد. در ضمن ماه های آخر خیلی از روزها که کار نبود مدیر کارخانه به کارگران می گفت شرکت نیایید تا مواد اولیه برسد و شما را خبر کنیم. در هر حال قرارداد من تمام وقت بود ؟


  • رای هیات های تشخیص و نهایتا حل اختلاف س از قطعی شدن لازم الاجرا است و دیوان تنها می تواند درخواست بررسی مجدد رای در دیگر هیات های اداره کار را بدهد . بنابراین دیوان وارد محتوای آراء اداره کار نمی شود و تنها برای بررسی مجدد آن را باز می گرداند . بعید است این آراء تغییر کنند. صرفا هم یک بار می توان به دیوان شکایت کرد . 
  • هیچ وقت مجبور به چنین کاری نخواهید شد . 

9- الان هم مي شود عضو بيمه قالى بافى شد؟ چون  از بيمه شهرمون در دزفول پرسيدم كه  گفتن سايت بسته شده  است ؟ بهتر است از سال بعد اقدام کنید . امسال سهمیه تمام شده است . 

جدیدتر قدیمی تر