1- ۱۰ماه جایی کارکردم . قرارداد ندارم . پیرینت بانکی دارم که ثابت می کند کار کردم کارگاه . کارفرما از بنده فاکتورامضا شده دارد که من حق و حقوق خود را دریافت کردم . البته در فاکتور مبلغ کارکردم محاسبه شده و نوشته شده و چیز دیگری نیست . بنده حقوقم به صورت تعدادی بوده وماهی نزدیک یک ونیم ملیون کارکرده ام . آیا حق بن ، عیدی ، سنوات و سایر موارد قانونی بنده را می گیرد . یا هیات تشخیص می گوید شما ماهی یک و نیم میلیون دریافت کرده اید لذاحق قانونی شما۹۳۰تومن می باشد . لطفا راهنمایی کنید ؟ تمامی موارد فوق به شما تعلق می گیرد . براساس پیرینت بانکی محاسبه می شود .
2- حتی در صورت گذشت یک سال از بیکاری و عدم شکایت و اطلاع به اداره کار و بیمه می توانم اقدام و دریافت کنم ؟ 1 ماه بعد از بیکاری باید موضوع را به اداره کار اطلاع دهید .
3- اگر کارگر اضافه کار داشته باشد ولی کارفرما در لیست بیمه فقط کارکرد عادی وی را محاسبه و ارسال کند تکلیف چیست ؟ اگر از ابتدای به وجود آمدن شرکت این روال باشد آیا این حق کارفرماست که حق بیمه اضافه کاری را به بیمه ارسال نکند ؟ آیا شرکتی که از ابتدا اضافه کاری را در لیست بیمه رد نمی کرده است الان هم میتواند به همین روال ادامه دهد یا خیر تخلف انجام داده است ؟ تخلف انجام داده است و اگر تامین اجتماعی با بازرسی یا حسابرسی متوجه این موضوع شود هم جریمه می کند هم مبلغ حق بیمه فوق را می گیرد .
4- پیرو سوال قبل ، با توجه به اینکه در هیات حل اختلاف قبلی کارفرمای بنده علاوه بر حقوق و مزایا، مکلف به پرداخت حق بیمه اینجانب به تامین اجتماعی شده است ولی هنوز پس از گذشت سه سال این مبلغ را واریز نکرده و در نتیجه سابقه کار برای من منظور نشده است . در این رابطه چه اقدامی می توان انجام داد ؟ آیا اگر خودم مبلغ بیمه را واریز کنم ، راهی برای بازپس گیری آن وجود دارد؟ چنانچه خودم تصمیم به پرداخت بگیرم مبلغ آن چقدر خواهد بود ؟ باید با رای هیات حل اختلاف به دادگاه مراجعه کرده و اجرائیه بگیرید . اجرائیه را نیز به اجرائیات شعبه تامین اجتماع ارائه دهید تا آنها وصول کنند . توصیه می کنم خودتان پرداخت نکنید چون قطعا مشکلاتتان بیشتر می شود .
5- درود بر شما و با پوزش ، بنده از سال 80 لغایت 88 در دفتر برج مسکونی تجاری200 واحدی (دارای هیات مدیره ، مدیراجرایی و جلسات مجمع عمومی سالیانه) به عنوان کارمند دفتری مشغول به کار بودم که کلیه حقوق ومزایا را دریافت کردم . اما بنده و 2 نفردیگر از همکاران را بیمه نکردند . همکار خانم حسابدار ما موفق شد حدودا" درهمان ایام مبلغ 23 میلیون تومان دروجه تأمین اجتماعی رأی محکومیت بگیرد .
- با توجه به اینکه دراین مدت 8 سال اشتغال درمحل کار مذکور، بیمه خویش فرما و بیمه اجباری ازطریق دفتر و کارگاه نزدیکان حدود 5 سال پرداخت کردم می توانم برای کل 8 سال یا ایامی که در سازمان بیمه نداشته ام دادخواست بدهم؟
- با توجه به اینکه 9 سال گذشته است قابل شکایت وارائه دادخواست می باشد یا خیر؟
- با داشتن رونوشت برگ تسویه ، دریافت پرینت از بانک که واریزی حقوق ماهیانه در آن مشهود می شود و نامه گواهی اشتغال مجتمع به بانک مسکن جهت دریافت تسهیلات به عنوان مدرک کافیست و آیا نیاز به استشهادیه می باشد و تأثیرگذارهست یاخیر ؟
- بله می توانید برای همه 8 سال اقدام کنید . البته سال هایی که همپوشانی دارد سود خاصی برایتان نخواهد داشت .
- بله شکایت در این زمینه مشمول مرور زمان نمی شود .
- کافی است . ضمنا استشهادیه اهمیت چندانی برای هیات های تشخیص و حل اختلاف اداره کار ندارد .
6- پدر من کارمند رسمی دولت بوده است . سال ۸۴ بخش خصوصی آمد و آن شرکت دولتی را خرید و برای این که کارمند رسمی نداشته باشد بیشتر کارمندان را بازخرید کرد . یعنی پدرم حدود ۱۳ ملیون گرفت و از شرکت بیرون آمد . درضمن پدرم آتشنشان بوده و سختی کارهم خورده است . الان پدرم بازنشسته شده است . آیا پاداش بهش تعلق می گیرد یا نه ؟ یا آن پول بازخرید از پاداش کم می شود ؟ پاداش پایان خدمت کارمندان معادل همان مبلغ سنوات است که در پایان هر سال معادل 1 ماه حقوق به پرسنل پرداخت می شود . معمولا در هنگام بازخرید کردن پرسنل سنوات پرداخت می شود . بستگی دارد پدرتان ار کدام ارگان بازنشسته شده باشد ! در هر صورت مبلغ سنوات پرداختی آن سال ها از مبلغ پاداش نهایی کسر می گردد .