مدت زمان شکایت از کارفرما به اداره کار

 1- ۱۰ماه جایی کارکردم . قرارداد ندارم . پیرینت بانکی دارم که ثابت می کند کار کردم کارگاه . کارفرما از بنده فاکتورامضا شده دارد که من حق و حقوق خود را دریافت کردم . البته در فاکتور مبلغ  کارکردم  محاسبه شده و نوشته شده و چیز دیگری نیست . بنده حقوقم به صورت تعدادی بوده وماهی نزدیک یک ونیم ملیون کارکرده ام . آیا حق بن ، عیدی ، سنوات و سایر موارد قانونی بنده را می گیرد . یا هیات تشخیص می گوید شما ماهی یک و نیم میلیون دریافت کرده اید لذاحق قانونی شما۹۳۰تومن می باشد . لطفا راهنمایی کنید ؟ تمامی موارد فوق به شما تعلق می گیرد . براساس پیرینت بانکی محاسبه می شود 


2- حتی در صورت گذشت یک سال از بیکاری و عدم شکایت و اطلاع به اداره کار و بیمه می توانم اقدام و دریافت کنم ؟ 1 ماه بعد از بیکاری باید موضوع را به اداره کار اطلاع دهید .  


3- اگر کارگر اضافه کار داشته باشد ولی کارفرما در لیست بیمه فقط کارکرد عادی وی را محاسبه و ارسال کند تکلیف چیست ؟  اگر از ابتدای به وجود آمدن شرکت این روال باشد آیا این حق کارفرماست که حق بیمه اضافه کاری را به بیمه ارسال نکند ؟ آیا شرکتی که از ابتدا اضافه کاری را در لیست بیمه رد نمی کرده است الان هم میتواند به همین روال ادامه دهد یا خیر تخلف انجام داده است ؟ تخلف انجام داده است و اگر تامین اجتماعی با بازرسی یا حسابرسی متوجه این موضوع شود هم جریمه می کند هم مبلغ حق بیمه فوق را می گیرد . 


4- پیرو سوال قبل ، با توجه به اینکه در هیات حل اختلاف قبلی کارفرمای بنده علاوه بر حقوق و مزایا، مکلف به پرداخت حق بیمه اینجانب به تامین اجتماعی شده است ولی هنوز پس از گذشت سه سال این مبلغ را واریز نکرده و در نتیجه سابقه کار برای من منظور نشده است . در این رابطه چه اقدامی می توان انجام داد ؟ آیا اگر خودم مبلغ بیمه را واریز کنم ، راهی برای بازپس گیری آن وجود دارد؟ چنانچه خودم تصمیم به پرداخت بگیرم مبلغ آن چقدر خواهد بود ؟ باید با رای هیات حل اختلاف به دادگاه مراجعه کرده و اجرائیه بگیرید . اجرائیه را نیز به اجرائیات شعبه تامین اجتماع ارائه دهید تا آنها وصول کنند . توصیه می کنم خودتان پرداخت نکنید چون قطعا مشکلاتتان بیشتر می شود . 


5- درود بر شما و با پوزش ، بنده از سال 80 لغایت 88 در دفتر برج مسکونی تجاری200 واحدی (دارای هیات مدیره ،   مدیراجرایی و جلسات مجمع عمومی سالیانه) به عنوان کارمند دفتری مشغول به کار بودم که کلیه حقوق ومزایا را دریافت کردم . اما بنده و 2 نفردیگر از همکاران را بیمه نکردند . همکار خانم حسابدار ما موفق شد حدودا" درهمان ایام مبلغ 23 میلیون تومان دروجه تأمین اجتماعی رأی محکومیت بگیرد . 


  1. با توجه به اینکه دراین مدت 8 سال اشتغال درمحل کار مذکور، بیمه خویش فرما و بیمه اجباری ازطریق دفتر و کارگاه نزدیکان حدود 5 سال پرداخت کردم می توانم برای کل 8 سال یا ایامی که در سازمان بیمه نداشته ام دادخواست بدهم؟ 
  2. با توجه به اینکه 9 سال گذشته است قابل شکایت وارائه دادخواست می باشد یا خیر؟ 
  3. با داشتن رونوشت برگ تسویه ، دریافت پرینت از بانک که واریزی حقوق ماهیانه در آن مشهود می شود و نامه گواهی  اشتغال مجتمع به بانک مسکن جهت دریافت تسهیلات به عنوان مدرک کافیست و آیا نیاز به استشهادیه می باشد و تأثیرگذارهست یاخیر ؟
  • بله می توانید برای همه 8 سال اقدام کنید . البته سال هایی که همپوشانی دارد سود خاصی برایتان نخواهد داشت . 
  • بله شکایت در این زمینه مشمول مرور زمان نمی شود . 
  • کافی است . ضمنا استشهادیه اهمیت چندانی برای هیات های تشخیص و حل اختلاف اداره کار ندارد . 

6- پدر من کارمند رسمی دولت بوده است . سال ۸۴ بخش خصوصی آمد و آن شرکت دولتی را خرید و برای این که کارمند رسمی نداشته باشد بیشتر کارمندان را  بازخرید کرد . یعنی پدرم حدود ۱۳ ملیون گرفت و از شرکت بیرون آمد . درضمن پدرم آتشنشان بوده و سختی کارهم خورده است . الان پدرم بازنشسته شده است . آیا پاداش بهش تعلق می گیرد یا نه ؟ یا آن پول بازخرید از پاداش کم می شود ؟ پاداش پایان خدمت کارمندان معادل همان مبلغ سنوات است که در پایان هر سال معادل 1 ماه حقوق به پرسنل پرداخت می شود . معمولا در هنگام بازخرید کردن پرسنل سنوات پرداخت می شود . بستگی دارد پدرتان ار کدام ارگان بازنشسته شده باشد ! در هر صورت مبلغ سنوات پرداختی آن سال ها از مبلغ پاداش نهایی کسر می گردد . 


7- سلام خسته نباشید سوالی داشتم از حضورتان ! اگر در سال جاری پایه سنوات به کسانی که بیش از 1 سال سابقه دارند 17000 ریال روزانه اضافه شود پس چه تفاوتی بین کسی که 1 سال سابقه دارد با کسی که 10 سال سابقه دارد وجود دارد ؟ پایه سنوات متناسب با سابقه است و به ازاء هر سال سابقه بیشتر مبلغ آن افزایش می یابد . باید به جدول آن نگاه کنید . 


8- من برای گرفتن بیمه بیکاری به اداره کار مراجعه کردم .ارجاع دادند به تامین اجتماعی جهت گرفتن سابقه. حدود چهار ماه آخر از بیمه ام ناشی از بازرسی است. می گویند آن چهار ماه هنوز توی سیستم ثبت نشده و از تایید آن اجتناب می‌کنند. لطفا راهنماییم کنید ؟ تا وقتی حق بیمه مربوطه ریخته نشود تائید نمی گردد . احتمالا کارفرمایتان هنوز مبلغ فوق را پرداخت نکرده است . 


9- ببخشید می خواستم بدانم حداکثر بعد از چه مدتی از ترک محل کار می توانم بابت حق و حقوق از کارفرما در اداره کار شکایت کنم ؟ من خودم را چند ماه آخر بیمه آزاد تامین اجتماعی کردم . الان شکایت کنم بابت بیمه چقدر من را جریمه می کنند ؟ و آیا بابت پول بیمه آزاد تامین اجتماعی که خودم پرداخت کردم کارفرما باید مبلغی را پرداخت بکند ؟ زمان خاصی ندارد و هموراه امکان شکایت دارید . بیمه جریمه تان نمی کند . کارفرما فقط باید حق بیمه دوران کاری شما را به همراه جریمه اش پرداخت کند . ربطی به حق بیمه آزاد شما ندارد . 

جدیدتر قدیمی تر