شکایت از طلاق صوری به تامین اجتماعی

 1- من حدود ده سال است که در یک وانت تلفنی به عنوان مدیر ،حسابدار ،رزوشن ،منشی و خلاصه همه کاره بودم . ساعت کاری من 8 صبح تا پنج عصر بود . سال اول یک روز مامور بیمه به دفتر ما مراجعه کرد و ایشان فردای همان روز برای من ترک کار زدند و گفتند هیچ بیمه ای نداریم . حقوق من هم سال اول 80 هزار تومان بود بدون هیچ عیدی و بیمه ای . 6 سال بدون بیمه و حقوق اداره کار بودم . تا اینکه از طرف شرکت یکی از فامیل برایم به عنوان کارگر بیمه رد شد . حدود دو سال ونیم . شش ماه بعد هم مرخصی زایمان . اما هنوز در دفتر وانت تلفنی سر کار بودم . از اوایل سال 95  و بعداز اتمام مرخصی زایمان ایشان به من حقوق اداره کار دادند و بیمه رد کردند. در طول این چند سال هم یکبار چند برگه سفید امضا از من گرفتند که حالا به دوستان خود ادعا میکنند این قرارداد مشارکت مدنی بوده. اگر قرارداد مشارکتی است پس چرا من سود و سهم  نداشته ام. در این طول هشت سال گذشته هم هیچ مدرکي ندارم . نه قراردادی ، نه واریز به حسابی و هیچ...اما شاهد زیاد دارم و می توانم شهادت آنها را بگیرم. حال شکایت کرده ام. آیا حق و حقوقی به من پرداخت خواهد شد ؟ لطفا راهنماييم کنید ؟  شاهد زیاد کاربرد خاصی ندارد . باید مدارک مبنی بر کارکرد ارائه دهید . به نظر من با تقبل هزینه درخواست کارشناسی و بازرسی همکاران اداره کار را بدهید . 


2- من کارگر معدن هستم که سخت و زیان آورم را کمیته استان خراسان رضوی تایید کرده است . نوع ب  و حالا شعبه تامین اجتماعی که من یک سال به عنوان بازرس علی البدل در هیات مدیره بوده ام  در سال ۱۳۸۸ می گویند که آن یک سال علی البدلت جزء کارهای سخت و زیان آور محسوب نمی شود و در ضمن همان یک سال هم من در قسمت کارگری معدن مشغول بودم ؟ بستگی دارد حق بیمه تان با چه عنوانی در آن دوران پرداخت شده است . اگر به عنوان کارگر پرداخت شده باشد مشکلی ندارد و می توانید به دیوان عدالت اداری شکایت کنید ولی اگر به عنوان دیگری حق بیمه رد شده باشد تامین اجتماعی به هیچ وجه قبول نمی کند و معمولا رای دیوان هم در این زمینه تاثیری ندارد. 


3- پیشاپیش از وقتی که برای پاسخ دهی به سوالات ما می گذارید تشکر می کنم . من از اردبیهشت سال جاری تا به حال به عنوان خبرنگار تمام وقت و از ابتدای آبان ماه هم به عنوان سرپرست دفتر نمایندگی یکی از روزنامه های استانی  در شهر خودم فعالیت می کنم اما تا به حال فقط 300 هزار تومان  دریافت کردم . بیمه هم نشدم . حتی قرارداد اولیه من به عنوان خبرنگار بدون توجه به درخواستم از مدیرمسئول تغییر نکرده و این روزنامه زمانی که قرارداد می بندد با کارکنانش که ازشان امضا می گیرد که کامل حق و حقوقشون رو پرداخت کرده و دیگر از روزنامه طلبی ندارند وگرنه قراردادشون رو تمدید نمی کند . سوال من این است که آیا می توانم شکایت کنم برای حقوق و حق بیمه ؟ چون من تنها شخص با این شرایط  در این مجموعه نیستم و برایم سوال است اگر امکان شکایت هست چرا تا به حال کسی اقدام نکرده است . سردبیر و مدیر مسئول این روزنامه افراد قدرتمندی تو استان ما هستند و حتی استاندار هم بهشان باج می دهد . امکان موفقیت من با این شرایط چقدر است؟ افراد زیادی از مسئولان شهری می دانند من تمام وقت چندماه برای این روزنامه کار کردم می توانند شهادت بدهند اگر لازم باشد ؟  برای رسیدن به حق و حقوق تان بیشتر به مدارک کارکرد نیاز خواهید داشت . شاهدان اهمیت چندانی ندارند . بهتر است درخواست کارشناسی دهید با تقبل هزینه . با این حال معمولا روابط نیز در هیات های تشخیص و حل اختلاف ادارات کار به خصوص در شهرهای کوچک تاثیرگذارند . با این حال علاوه بر این موارد دیوان عدالت اداری هم هست . به نظر من شکایت کنید بهتر است و البته تنها راهی است که دارید . برگه های تسویه ای که داده اید چندان اهمیت خاصی ندارد . 


4- ببخشید از کارگاه های به اصطلاح زیر زمینی بابت پرداخت نکردن حق بیمه و سنوات و عیدی می توان شکایت کرد . البته حقوق که بماند ۵ ماه واریز نمی شود ؟ بله می توان شکایت کرد . تفاوتی با دیگر کارگاه ها ندارد . البته در خانه باشد معمولا به سادگی نمی توان رای گرفت . 


5- رای دادگاه من آمد. گفتند تا 15 روز وقت اعتراض داری .ولی یک آقایی اونجا بود گفت بگذار روز 13 ام یعنی 2 روز مانده به اتمام مهلت برو درخواست تجدید نظر بده. گفتم چرا گفت برای اینکه ببینیم طرف مقابل چه اعتراضی می زند ما روی آن اعتراض بزنیم . نظر شما چیست ؟ اضافه کاریم رو نزده است. بازگشت به کار و بیمه بیکاری هم همینطور . و بلاتکلیفی این 3 ماه باقیمانده تا اسفند 96. یعنی دی و بهمن و اسفند . باقی مبالغ بنظرتون درسته کم نیست ؟ آن وقت از کجا می فهمید که ایشان چه اعتراضی زده است ؟ اضافه کاری را باید مدارک مکتوب قوی داشته باشید و معمولا به سختی اداره کار به آن رای می دهد . یا می توانید بازگشت به کار داشته باشید و یا بیمه بیکاری ! باید درخواست بازگشت به کار می دادید چون در رای هیچ چیزی در مورد آن ذکر نشده است . حتما در هیات حل اختلاف ذکر کنید . در غیر این صورت با پرداخت حق بیمه توسط کارفرمایتان می توانید از مزایای مقرری بیمه بیکاری استفاده نمائید . اگر رای بازگشت به کار بگیرید حق السعی این 3 ماه نیز باید به شما پرداخت گردد وگرنه چیزی به شما پرداخت نمی شود. 


6- چند سوال از خدمتتان داشتم ! پیرو رای قطعی اداره کار، بنده اجراییه را از دادگاه حقوقی درخواست کردم و در ۴ بهمن به کارفرما ابلاغ شد. آیا کارفرما برای پرداخت مبلغی حدود ۱۰ میلیون تومان میتواند از دیوان دستور موقت بگیرد ؟ به نظر شما بنده چه زمانی برای پیگیری مراجعه کنم؟ چطور می توانم زودتر ایشان را به پرداخت حقوق و بیمه معوق ملزم نمایم؟ ضمنا کارفرمای بنده، پیمانکار شهرداری می باشد ؟ ایشان برای هر چیزی می تواند پیگیر درخواست دستور موقت باشد با این حال معمولا دیوان در این زمینه رای دستور موقت نمی دهد . شما همین الان می توانید پیگیری کنید و رای قابلیت  اجرا دارد . شما باید از طریق اجرائیات دادگستری اقدام کنید . 


7- من در اداره کار شکایت کردم . حکم برای من زدند و کارفرما اعتراض زده است .  پرونده رفته حل اختلاف . حالا می خواهم بدانم  گرفتن انگشت و امضا از کارگر غیر قانونیه  و برگه اعتبار دارد . اگر غیر قانونیه اون تبصره و ماده که درباره این مساله توضیح داده بگوئید من با توجه به آن تبصره یا ماده در حل اختلاف برگه ایشان را غیر اعتبار کنم ؟ ممنون می شوم جوابم را بدهید تشکر ؟ اصلا نیاز به باطل کردن نیست . البته امیدوارم در محضر اسناد رسمی این کار را نکرده باشید وگرنه کارفرما باید اسناد تمامی پرداختی ها را ارائه کند . این رسیدها هم آنقدر تکراری شده است که در اداره کار معمولا محلی از اعراب ندارد. 


8- بنده چهار ماه در یک شرکت خصوصی مشغول بکار بودم . که کار فرما عیدی و سنوات این مدت را به بنده پرداخت نکرده است . در ضمن حق بیمه یک ماه رو پرداخت نکرده است . ممنون میشم راهنمایی کنید ؟ تا می توانید مدارک مکتوب مبنی بر کارکردتان جمع آوری نمائید . وقتی مدارک تان کامل شد به اداره کار شکایت کنید . 


9- خانمی هستم چهل ساله که از بیمه پدرم زندگیم را می گذرانم . متاسفانه چند ماه پیش خواهرم با طلاق صوری این بیمه را نصف کرد . چطور میتوانم ثابت کنم برای گرفتن بیمه طلاق صوری گرفته والان با شوهرش زندگی می کند . مرا راهنمایی کنید راهی پیش رویم بگذارید ؟ تنها راهی که دارد این است که در مواقعی در روز که در کنار همسرشان هستند به بازرسی شعبه بیمه اطلاع دهید . چند بار تکرار شود بیمه شان را قطع می کنند . 

جدیدتر قدیمی تر