درخواست ازکارافتادگی بیماران مزمن روانی

 1- سلام استاد گرامی ! من با یک پراید هشتاد وهشت تصادف کردم که هشت سال ساخت می باشد . می گوید بی رنگ بوده و جلوی ماشین خورده ادعای افت قیمت کرده است . می تواند مطالبه کند وحدودا چقدر می شود ! سپاسگذارم اگر جواب بدهید یا علی ؟ اگر تا به حال تصادف نداشته است می تواند ادعا بکند و البته زیاد نمی شود . حدود 4 درصد قیمت ماشین سال 88 در می آید که قطعا زیاد نمی تواند باشد . 


2- بنده خویش فرمای کشوری هستم با ۲۳/۵ سال سابقه و الان با پرداخت های خودم در چند سال اخیر حدود ۲۷سال سابقه ام شده  است . سوال من این است که  اولا چرا بیمه خدمات درمانی ام مشمول ادامه خویش فرمایی نشده است ؟! وتکلیف بیمه عمرم چیست ؟ و آیا  بعد از بازنشستگی بیمه درمانی برقرار می شود و اصولا چه راهی هست که من با۴۸سال سن فعلی ام وسابقه بیمه ۲۷سال کشوری بازنشسته بشوم ؟ البته من بازخرید شدم ؟! ممنون از التفاط شما ارادتمندم ؟ باید شرایط سنی تان با شرایط سنی بازنشستگان قانونی هماهنگ باشد و با 48 سال سن فعلا نمی توانید بازنشسته شوید و باید حداقل 30 سال سابقه را داشته باشید . در زمان بازنشستگی مبلغ بیمه عمرتان به شما پرداخت می شود . برای بیمه درمانی باید حق بیمه را جدا پرداخت کنید . 


3- خواستم بپرسم من بیمه تکملیی ندارم و جهت بستری و درمان به بیمارستان خصوصی مراجعه کردم . خواستم ببینم تامین اجتماعی هزینه ها رو پرداخت می کند و مراحلش چگونه و کجا باید برویم ؟ تامین اجتماعی هزینه ها را مطابق با تعرفه دولتی پرداخت می کند . باید با مدارک بستری به دفتر اسناد پزشکی تامین اجتماعی در استان تان مراجعه کنید . 


4- معلول بیماری روانی مزمن با شدت متوسط هستم تحت حمایت  بهزیستی . جهت  بیمه تامین اجتمایی  به کدام ارگان مراجعه ونیز مقدار پرداختی حق بیمه چقدر می شود واینکه باز نشستگی معلولین بین ۱۰ تا ۲۰ سال است ؟ باید از طریق بهزیستی درخواست بدهید و با توجه به نرخ حق بیمه 12 درصد ، 14 درصد یا 18 درصد می توانید پرداخت کنید . معمولا بهزیستی در صورت تائید فرانشیز پرداخت می کند . بازنشستگی معلولین در ارگان های دولتی 20 سال است و در بقیه شرکت های فرقی با افراد عادی ندارد . 


5- باعرض سلام وخسته نباشید ! پدرم در سال 85 با 32 سال سابقه بیمه بازنشسته شده است ولی به اندازه بازنشسته های 30 سال مستمری دریافت می کند . آیا هیچ اضافه حقوقی به ایشان تعلق نمی گیرد.آخه همان سال های اول که باز نشست    شدند شنیدیم که به ازاء هر یک سال اضافه بر30 سال سابقه بیمه 400 هزار تومان سالانه پاداش تعلق می گیرد . ولی همچین پاداشی دریافت نکردند . آیا همچین حرفی درست است وچه کاری به کجا باید مراجعه کنیم ؟ از نظر تامین اجتماعی چنین پاداشی وجود ندارد . ولی سوابق پرداخت بالای 30 سال تا 35 سال باعث افزایش مستمری می گردد . شاید پاداش مربوط به محل کار پدرتان بوده باشد .


6- من کارمند نیروی مسلح هستم که بعلت بیماری ۱سالی است به سر کار نرفته و حقوق و بیمه من قطع شده ولی هنوز اخراج نشده ام.حالا می خواهم بدانم می توانم خودم بیمه را پرداخت کنم تا بتوانم از آن استفاده کنم ؟ متاسفانه سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح برخلاف سازمان بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی هیچ نوع بیمه خویش فرما ندارد . اگر سابقه بیمه تان زیاد باشد معمولا برای خانواده تان مستمری برقرار می شود وگرنه بهتر است به سر کار بازگردید و اگر امکان این کار در طولانی مدت برای شما مقدور نیست بیمه پرداز صندوقی دیگر مانند بیمه تامین اجتماعی یا روستائیان شوید . 


7- پدر زن بنده سال 92 فوت شد و مادر زنم ماند با یک فرزند دخترش (به غیر از همسرم) . بعد من رفتم دنبال بیمه اش که آنها مستمری بگیر باشند ولی متاسفانه چون چند سال آخر بیمه نبود چیزی عایدمون نشد . به ناچار معرفی کردم کمیته امداد  و مستمری ناچیزی حمایت شد ند ولی چند ماه پیش قانونی آمد مبنی براینکه بازمانده ها از تامین اجتماعی با هر سال سابقه می توانند مستمری دریافت کنند ! بالاخره آذر امسال در خواست دادم وحقوق مستمری برایشان با 190 هزار تومان برقرار شد واز کمیته هم با سه برابر شدن یارانه های این گروه حدودا 340 می دادند ولی امروز از کمیته تماس گرفتند وگفتند شما از تامین اجتماعی حقوق می گیرید وباید از یک جا فقط  باشد ؟! راهنمایی می کنید چکار کنم ؟ یه سئوال دیگه واسه  مادر زنم از کمیته 5 سال  با 18 درصد بیمه رد شده است این تداخل ایجاد می کند؟ یعنی می تواند ادامه بدهد بیمه خودش را ؟ احتمال زیاد دارد مستمری کمیته امدادتان قطع شود چون اخیرا اطلاعاتشان را با هم به اشتراک می گذارند ! اگر کمیته امداد حق بیمه را خودش پرداخت می کند (از طریق یارانه دولتی) امکان قطع شدن آن نیز هست چون همان 190 هزار تومان که خیلی کم است شما را به عنوان مستمری بگیر معرفی می کند و دیگر به مبلغش کاری ندارند . 


8- ببخشید من قبل از ازدواج بیمه قالیبافی بودم که بخاطر تحت پوشش کمیته بودن کمیته حق بیمه را پرداخت می کرد و بعد از ازدواج به بیمه مراجعه کردم که خودم حق بیمه  را پرداخت کنم که سازمان بیمه مرا به بیمه آزاد انتقال داد ! من چطوری می توانم ادامه بیمه قالیبافی باشم وحق بیمه پرداخت کنم ؟ باید بامه تعاونی فرش و گلیم شهر تان به تامین اجتماعی مراجعه کنید . کمیته دیگر مبلغی نمی پردازد ولی حق بیمه قالیبافی خیلی کمتر است . البته مدتها باید در صف قرار بگیرید !


9- من می خواهم یک کارگاه قالی بافی در منزلم راه بیندازم و از چند نفر که سرپرست خانوار و نیازمندند برای بافت قالی استخدام کنم. دلم می خواهد نهایت سود را بهشان بدهم و اینکه بیمه هم بشوند. برای بیمه قالی بافی باید سنشان 50 تا 55 باشد؟ ولی اینها اکثرا جوان و بین 25 تا 40 هستند. شرایط بیمه تامین اجتماعی چطور ؟ بیمه قالیبافی شرایط سنی خاصی ندارد . بهتر است از طریق تعاونی فرش و گلیم شهرتان درخواست کنید و بروید در صف تا بیمه شوید . 

جدیدتر قدیمی تر