شکایت بابت حق سنوات و حق اولاد

 1- من از سال 84  تا الان در یک مزرعه روی تراکتور کار می کنم . هیچ قراردادی با کارفرما ندارم و من را بیمه نکرده است و حق سنوات و حق اولاد و غیره به من نداده است . من هر روز ۸ ساعت کار می کنم ! الان می توانم از دست کارفرما شکایت کنم ؟ لطفا راهنماییم کنید ؟ بله می توانید شکایت کنید . البته باید مدارکی داشته باشید که به صورت تمام وقت برای ایشان کار می کنید . در زمینه کارهای کشاورزی اثبات آن کمی سخت است . به هیات تشخیص اداره کار منطقه تان مراجعه فرمائید . ش


2- کارگری 19 سال داشتم که الان از من شکایت کرده است .این کارگر از برج یک امسال تا برج 3 فقط پنج شنبه ها وجمعه ها می آمد سرکار .واز برج 4 تا وسطای برج 8 به صورت نامرتب می آمد سرکار مثلا تقریبا هر ماه 20 روزش می آمد بعد ده روز دیگر نمی آمد . روزی 15 هزار تومان حقوق به صورت دستی می گرفتند وهیچ قراردادی میان ما نبوده است .حالا رفته از من شکایت کرده وادعای حق بیمه کرده است . می خواهم بدانم بیمه بهش تعلق می گیرد یا نه ؟ بله متناسب با کارکردشان در صورت اثبات به ایشان بیمه تعلق می گیرد . حتی اگر قراردادی نداشته باشد . 


3- حداقل حقوقی که به یک فرد به ازای 7.20 دقیقه کار روزانه در 30 روز ماه تعلق می گیرد شامل کدام حالت مزدی تعریف شده  در قانون کار می باشد؟ مزد ساعتی - کارمزد ساعتی - کارمزد ؟! حداقل مزد روزانه باید پرداخت گردد که اگر ماهیانه بخواهید پرداخت کنید حداقل حقوق ماهیانه را باید رعایت کنید . جمعه ها و روزهای تعطیل نیز در نظر گرفته می شود . 


4- من تقریبا یک ماهه شروع به کار کردم .  آیا عیدی تعلق می گیرد ؟ بله قطعا تعلق می گیرد . متناسب با کارکردتان تعلق می گیرد . 


5- بنده برای یک شرکت پیمانکاری کار می کردم به مدت یک سال و نیم بعنوان مهندس برق . که بدلیل مشکل مالی و عقب افتادن حقوق نزدیک 6 ماه ترجیح دادم دیگه کار نکنم و با هماهنگی کارفرما آمدم بیرون . الان که رفتم دنبال بیمه بیکاری با اینکه برایم زدند اخراج بدلیل تعدیل نیرو ولی اداره کار می گوید چون کد بیمه ای که برایت رد می شده است کارگاهی بوده بیمه بیکاری تعلق نمی گیرد ! در حالیکه شرکت بهم می گوید از ما 3 درصد حق بیمه بیکاری رو تامین اجتماعی می گیرد . آیا پیگیری کنم به جایی می رسم ؟ تفاهم نامه ای اداره کار با تامین اجتماعی امضاء کرده اند که کارهایی که ماهیت موقت دارند بیمه بیکاری به آنها تعلق نمی گیرد . البته متاسفانه و معمولا حق بیمه بیکاری کسر می گردد .  


6- در صورتیکه کارگر دارای شغل پاره وقت حکم بازگشت به کار را از هیئت تشخیص دریافت نموده باشد و از بستن قرارداد امتناع ورزد آیا کارفرما می تواند متناسب با نیاز کارگاه و بصورت پاره وقت  آن هم چند ساعت در ماه از ایشان استفاده نماید  یا خیر ؟ نباید از میزان کارکردش قبل از اخراج کمتر باشد . 


7- من از مردادماه سال 95 عضو یک شرکت خصوصی شدم . این شرکت بهمن ماه 95  بنده را بیمه کردند . و الان که بهمن ماه 96هست من را اخراج کردند و کارفرما پیامک داد که دیگه نیا شرکت ! ازاول تا الانم هیچ قراردادی با بنده امضا نکرد ه اند ؟ می خواستم بپرسم درچه مواردی می توانم شکایت کنم و به حق قانونی خودم برسم . وضعیت عیدی و سنوات سال 96 چطوری می شود ؟ ممنون می شوم جواب بدهید ؟ بابت حق بیمه دورانی که بیمه نبوده اید ، حق اولاد ، حق مسکن ، بن خواروبار ، عیدی ، سنوات ، پایه سنوات و ... می توانید شکایت کنید . از زمانی که بیمه بوده اید به سادگی کارکرد شما اثبات می گردد ولی برای قبل از آن باید مدارک کافی داشته باشید . 


8- همسر بنده در شرکتی خصوصی کار می کرد که اخراجش کردند و حقوقش را هم ندادند ! از مهر ماه هست که بیکاره و به اداره کار شکایت کرده برای گرفتن حقوق و مزایا . اما کارش تا حالا درست نشده است ! می خواستم بدانم باید چکار کنیم که بتونه زودتر حقشو بگیرد و برای گرفتن بیمه بیکاری چقدر طول می کشد ؟ برای بیمه بیکاری اقدام کرده است و مدارک وعکس هم برده وحساب هم باز کرده ! این یعنی بیمه تعلق گرفته است ؟ وچند وقت طول می کشد داده بشه ؟ معمولا بعد از افتتاح حساب 2 ماه طول می کشد تا داده شود . آرای هیات های تشخیص و حل اختلاف اداره کار معمولا در بازه های زمانی 2 ماهه صادر می گردند و البته مراحل تحقیق و اعتراض هم دارند . 


9-  ایاب و ذهاب و حق نهاری مشمول حق بیمه است ؟ ممنون می شوم جواب بدید ؟ بله هر دو مورد مشمول حق بیمه می شوند. 

جدیدتر قدیمی تر