مدت زمان صدور رای هیات تشخیص اداره کار

 1- من سه ساله که در یک شرکت خصوصی کار می کنم . وقتی 4-5 ماه بیمه ام رد نشده باشه و 2 ماه حقوق نگرفته باشم به خاطر رد نشدن بیمه می توانم ترک کار کنم ؟ و اینکه حق اینو دارم که اعتصاب کار کنم یعنی کارایی که ازم می خواهند را انجام ندهم ؟  راستش من گفتم تا حقوقمو نگیرم کار نمی کنم و به من گفتند برو خونه هروقت حقوقت گرفتی برگرد سرکار ؟ به جار این کار بهتر بود استعفا می دادید و بعد از یک ماه ترک کار می کردید . حالا هم اگر حقوق تان را نداده باشند و زمان زیادی نگذشته باشد بهتر است استعفا دهید و گرنه بابت حقوق و بیمه می توانید به اداره کار شکایت کنید . ترک کارتان هم ربطی به این موضوع ندارد . بهتر است مدارک کارکردتان را جمع آوری کرده و اگر امیدی به بازگشت به کار ندارید شکایت کنید . 


2- ممنون که همچین شرایطی رو گذاشتید که افرادی مثل من که از روی سادگی احتمالا کلاه بزرگی بر سرشان رفته است را راهنمایی کنید . من مدت کوتاهی حدود ۳ ماه در شرکتی خصوصی در تهران مشغول بودم . بعد از یک هفته دوره آزمایشی با من قراردادی بسته شد و البته هنگام استخدام ۲۰ میلیون سفته از من دریافت کردند و متاسفانه رسیدی ندادند . طبق توافقات و بند های موجود در قراردادم از حقوق ماه اول و ماه دوم هرکدام مبلغ ۵۰۰ هزار تومان کسر می شد که می گفتند امانت که اگر زودتر از موعد استعفا بدهیم دیگه برنمی گردد در غیر اینصورت آخر سال تسویه می کنند . من بعد از ۳ ماه استعفا دادم و پذیرفته شد ! خب طبیعتا من می دونستم که آن ۱ میلیون دیگر برنمی گردد برای حقوق ماه آخرم که ۱۸ روز بود اقدام کردم  . گفتند ما توی قرارداد داشتیم که  درصورت استعفا حقوق ماه آخر تعلق نمی گیرد . که من از آنها خواستم تا قراردادم را نشانم دهند و ندادند. من به اداره کار شکایت کردم در جلسه وکیل شرکت گفت که من نیمه وقت مشغول بودم و لیست ساعت کاری من رو تحویل داد که قطعا دستکاری شده بود . نهایتا رای من بر حسب نیمه وقت بودنم و پایه حقوق ۳۵۰ هزار تومان صادر شد . من الان می خواهم به دادگاه شکایت کنم . سوال من این است که حتما باید شاهد ببرم ؟ بعید می دانم کسی حاضر باشد که کارش رو در خطر بیندازد و اینکار رو بکند . با امضا جمع کردن می توانم کاری بکنم؟ یا می توانم درخواست کنم بازرس بفرستند ؟ و اینکه الان برای سفته هم باید جداگانه شکایت کنم ؟ قراردادم را هم که قطعا نابود کردند چون در ان ذکر شده بود که تمام وقت بودم. خواهش می کنم راهنماییم کنید . من واقعا می خواهم حقم را بگیرم . نه برای پول بلکه برای اثبات تخلفات بی حد و مرز این شرکت . در ضمن بیمه هم نبودم . که خیلی هم مهم نیست . بیشتر می خواهم ثابت کنم ساعت کاری ها دستکاری شده است ؟ بهتر بود سفته را نمی دادید و یا اگر دادید در قرارداد ذکر می شد و رسید هم می گرفتید و حسن انجام کار هم روی آن می نوشتید . هر چند با تمام این موارد نمی توان از ان استفاده نادرست کرد و حتما باید در هیات تشخیص اداره کار درخواست بازگشت سفته هم می دادید و اگر ندادید و زمان اعتراض هم تمام نشده است در هیات حل اختلاف این کار را انجام دهید و گرنه به صورت مجزا بابت آن به دادگاه شکایت کنید . کسر 500 هزار تومان هیچ مبنای قانونی ندارد و حتما باید در اداره کار درخواست بازگشت آن را می دادید و اگر فیش حقوقی دارید به صورت مجزا بابت آن به اداره کار شکایت کنید . شما حق دارید هر زمان که خواستید استعفا دهید و بعد از 1 ماه اگر قبول نشد بدون کوچکترین مشکلی جدا شوید . وقتی استعفا می دهید تا روز آخر کار باید حقوق تان پرداخت شود و ربطی به قرارداد ندارد . قانون کار به مفاد قرارداد شما ارجحیت دارد و نمی توان با نوشتن قرارداد مفاد قانون کار را لغو کرد . دادگاه ها در زمینه قوانین کار دخالت نمی کنند و به نظر من شما باید در زمینه دست بردن در ساعات کاری تان و بازگشت سفته به دادگاه شکایت کنید . ضمنا بابت مبلغ کسر شده مجددا به اداره کار شکایت کنید . هم دادگاه و هم اداره کار برای بررسی این موارد کارشناس دارند که با تقبل هزینه می توانید موضوع را به آنها واگذار کنید . 


3- احتراما مهر ماه سال ۹۵ من اختلاف حسابی با شخصی پیدا کردم و ناچار شدم حسابرس برای رفع مغایرت در آن کار معین و مخصوص بگیرم . خانمی که یکی از آشنایان معرفی کرده بود قرار شد این کار را در ازای ۳ میلیون تومان انجام دهد. لیکن به دلیل آشنایی قراردادی فیمابین مکتوب نگردید . این خانم قسمتی از کار را انجام داد لیکن بهانه تراشی ایشان شروع شد . تا جاییکه اسفند ماه برای اینکه ایشان دل به کار بدهند من کل مبلغ ۳ میلیون  را به حسابشان واریز کردم . ولی ایشان نه تنها کار را به اتمام نرساندند بلکه با توهین و... کار را به طور کامل رها کردند . لازم به ذکر است که در حین این چند ماه که البته به دلیل کندی بسیار از سوی ایشان این مقدار طول کشید و می توانست در عرض یک ماه جمع شود چندین ماموریت با هزینه اینجانب به ساری داشتند تا اسناد را در آنجا نیز بررسی نمایند . حال بعد از یک سال از من در اداره کار شکایت نموده و حقوق این ۵ ماه و سنوات و عیدی و حق مسکن و بیمه و ..... را مطالبه نموده است . چگونه می توانم ثابت کنم که ایشان حالت پیمانکار نزد من بوده و بنای ما فقط همان ۳ میلیون تومان بوده است ؟ از لطف و عنایت شما شما سپاسگزارم ! اگر قراردادی نداشته باشید که نشاندهنده پیمانی بودن یا مشاوره بودن موضوع باشد و اگر ایشان در محل کار شما فعالیت می کرده اند خیلی سخت است که بتوانید به نتیجه برسید متاسفانه ! تنها راهی که دارید این است که با تقبل هزینه تقاضای بررسی کارشناس اداره کار در محل کارتان را بکنید تا اسناد و مدارک را بررسی کنند و بتوانند به خوبی در مورد موضوع نظر دهند . 


4- ببخشید مزاحمتون می شوم . سوالی داشتم . من ۹ ماه در فست فودی مشغول به کار بودم که در این مدت کارفرما من را بیمه نکردند و بعد من به اداره کار مراجعه کردم و دادخواست دادم و دادخواست من به هیئت تشخیص ارجاع شد . در روز جلسه کارفرما حضور پیدا نکردند ! خواستم بدانم مطالبات بیمه من به چه صورت انجام می شود؟ چون من اصلا بیمه نیستم آیا بیمه این مدت کارکرد وجه نقد دریافت میکنم یا این ۹ ماه بیمه رد می شود ؟ و جواب هیئت تشخیص چقدر طول می کشد چون گفتم از طریق پست ارسال می کنیم ؟ ممنونم که وقت می گذارید ؟ در صورتی که کارفرما رد این زمینه محکوم شود که معمولا اینگونه است باید با رای دادگاه به تامین اجتماعی مراجعه کنید تا آنها خود حق بیمه را وصول نمایند . معمولا بعد از 2 ماه از جلسه هیات تشخیص رای به دست تان می رسد . 


5- سلام ببخشید من با ماهی سیصد هزار تومان قرارداد بستم در دفتر خدمات الکترونیکی ساتا بیمه نیروهای مسلح . چون بیمه من را ناقص پرداخت کردند و چک ضمانت من را پس ندادند من شکایت کردم . برای سایر مطالبات هم شکایت کردم به اداره کار .آنها گفتند از نظر شرعی مشکل داره و کارتون درست نیست  ؟ آیا درست است گرفتن اون پول حرام است . در ضمن مدیر دفتر گفت که درامد ندارند در حالی که ماهی شش هفت میلیون دریافتی دارند و این علاوه بر درامد های دیگر دفتر است . در ضمن از تهران جبران ضرر و زیان کردند که مبلغی به انها پرداخت شده و این را در صورتی باید دریافت می کردند که حداقل حقوق کاربر را بدهند ولی آنها نداده اند . به نظر شما من برای سایر مطالبات و مابه التفاوت حقوق شکایت کنم یا فقط برای گرفتن چک و بیمه اقدام کنم . کارکنان اداره کار مرتب این حرف رو به من زدند که خلاف شرع و وجدان است .پس حقوق کارگر بدبخت چی می شود ؟ قراداد ها همه به ضرر ما هست و به نفع کارفرما . من الان از فشار کاری در ان اداره دیسک گردن گرفتم و در جای دیگر قادر به کار کردن نیستم .قراردادی که همش به نفع کارفرما است و میل و خواسته ما در آن هیچ تاثیری ندارد .آیا برده داری نوین نیست ؟ چرا یک جا که قانون از ما حمایت می کند شرع مانع است .این قانون را چرا گذاشتن د. خوب برش دارند که ما هم الکی ندویم . همه جا خودشون جدا از شرع کار می کنند به ما که می رسد یک قانون هم در حمایت از ماست این جوری مانع ما می شوند . من بابت ندادن چکم رفتم اداره کار آنها گفتند حق و حقوق من چیست ؟ گفتن د حقوقت کم بوده بیا شکایت  . حالا هم که شکایت کردم می گویند خلاف شرع و وجدان است . کدام وجدان اینکه یه نفر اصلا کار نکنه کلی حقوق بگیره ! یکی از جونش مایع بزاره کلی کار کنه آن وقت چند غاز بگیرد ! آخرشم کلی تحقیر و توهین بهش کنن د ؟ این چه شرعی است پس همین جور توسری خور باشیم ؟ سرمونو بیشتر بیاریم پایین ! من مطمئنم آن دنیا هم خدا حقو به این ها می دهد می گوید قرارداد داشتی می خواستی امضا  نکنی . شرعی که همه جا به ضرر بود و دست پامونو بست . ممنون ببخشید ؟ از نظر من که هم به این قانون آشنایی دارم و هم کمی اطلاعات شرعی دارم واضح است که دادن حق و حقوق کارگر اعم از بیمه و حقوق و دیگر مزایا جزء ابتدائیات دین است و حق الناس محسوب می شود . به نظر من برای تمامی مطالباتتان اقدام کنید . کارکنان اداره کار بیخود کردند و آنها باید قانون را اجرا کنند . این موضوع را برای اولین بار است شنیده ام که پای شرع به موضوع کشیده می شود . قانون مملکت است و ماشاء الله در همه چیز شرع در نظر گرفته شده است ! می دانم دلتان پر است ولی خداوند قطعا اینگونه نیست و همیشه به یاد ما  هست دوست عزیز !


6- درود بر شما من هر چه گشتم چیزی نتوانستم در مورد ضریب ریالی پیدا کنم و نمی دانم به چه شکل محاسبه می شود. مثلا بنده با گروه شغلی 13 و بعنوان کارشناس آزمایشگاه در اداره غله و با 6 سال سابقه کار و یک حق اولاد  دریافتیم باید چقدر باشد ؟ ممنون می شوم اگر بتوانید کمکم کنید. من و همکارانم تعداد بیست و سه نفر هستیم که می خواهیم در این مورد اطلاعات داشته باشیم . و متاسفانه هرچه در اینترنت تحقیق کردیم نتوانستیم چیزی پیدا کنیم.چون در مورد طرح طبقه بندی مشاغل مثالی در مورد سابقه کار و عنوان شغلی و ضریب ریالی زده نشد.خواهش میکنم که در صورت امکان جواب بنده را بدهید.باز هم ممنون و متشکرم ؟ بستگی به ضریب طرح دارد و البته آیتم هایی که در گروه شما تاثیر گذارند . تا ضریب طرح توسط کارفرما تعیین نشود نمی توان حقوق گروه و پایه و به تبع آن دیگر مزایا را مشخص کرد . 


7- برای اینکه اثبات کنیم پیش کسی کار می کردیم ولی بیمه مارو رد نکرده است چه مدارکی باید داشته باشیم ؟ قرارداد ، گواهی حضور و غیاب ، فیش حقوق ، گواهی پرداخت حقوق به حساب ، معاینات اولیه و یا ادواری ، هر نوع مدرکی که امضاء و اثر انگشت شما را داشته باشد .


8- الان از حکمی که اداره کار داده است 15 روز گذشته و کارفرما هم اعتراض نکرده به حکم ! حالا من چطوری به حقم می رسم ؟ بازم زمان می دهند به کارفرما ؟ با رای اداره کار در صورتی که کارفرما سریعا آن را اجرا نکرد به دادگستری مراجعه کرده و اجرائیه بگیرید . اگر پرداخت حق بیمه هم جزء رای باشد با نسخه ای از رای به شعبه تامین اجتماعی مراجعه کنید . 


9- با عرض سلام و خسته نباشید ! سوالی داشتم از جنابعالی .الان که بهمن ۹۶هست من آخر تیر 97 قانونی بازنشست می شوم و سی سال خدمتم تمام می شود . سن من هم ۵۳ سال است .از مرداد 95  تا حالا بیمه برایم رد نشده است .مطالبه حقوق چند ماه را هم دارم حتی از سال ۹۴.کارفرما به بهانه های مختلف تا حال حقوق من و همه پرسنل را نداده است.می خواستم از شما بپرسم من چکار باید بکنم ؟ و اگر هم کاری کنم اخراج می شوم و چون بیمه هم پرداخت نشده برای بیمه بیکاری هم نمی توانم اقدام کنم . با توجه به نزدیکی باز نشستگی لطفا بگویید چه اقدامی کنم ؟آیا باید هرچه زودتر شکایت کنم ؟ چون بعضی ها شکایت کردند به نتیجه چندانی نرسیدند . کارفرما با نفوذش همه چیز را به نفع خود تمام می کند ؟ گرفتن مقرری بیمه بیکاری الان اصلا به نفع تان نیست . در مستمری بازنشستگی تان تاثیر منفی می گذارد . بهتر است به هر نحوی حق بیمه تان پرداخت گردد . یا باید شکایت کنید و یا اگر به نتیجه نمی رسید از این کار بیرون بیایید و حق بیمه به صورت اختیاری پرداخت کنید . حق بیمه اختیاری را به صورت مبلغ ثابت آن پرداخت نکنید و با توجه به اینکه قبلا اجباری بوده اید تا حدی می توانید حق بیمه بیشتری پرداخت کنید . این بهترین راه ممکن است . 

جدیدتر قدیمی تر