انتقال سابقه از نیروهای مسلح به تامین اجتماعی

 1- من الان در مرحله ای هستم که شورای حل اختلاف رای داده و برای بیمه بیکاری اقدام کردم . ولی بهم گفته اند که باید نامه اجرائیه رو بگیری و بعد بری دفتر قضایی ثبتش کنی ! می خواسات ببینم من چکار باید بکنم آیا برگه اجرایییه لازم است ؟ بله برگه اجرائیه در اینگونه مواقع لازم است . با برگه اجرائیه و رای هیات حل اختلاف به تامین اجتماعی مراجعه نمائید.   


2- حالا که بیمه نیستم کارفرمایم باید هزینه بیمه را به حقوقم اضافه کنه ؟  حق بیمه که کارفرما پرداخت می کند چقدر هست ؟ این حق بیمه از حقوق طرف کم میشه یا کارفرما خودش پرداخت میکنه ؟حق بیمه 30 درصد است که 7 درصد باید از حقوق کارگر کم شده و 23 درصد باید توسط کارفرما پرداخت شود . کارفرما وظیفه ای ندارد که این مبلغ را به حساب شما پرداخت کند. 


3- ببخشید فیش حقوقی مستمری بگیران تامین اجتماعی بعد از پرداخت حقوق روی سامانه می آید یا قبل از پرداخت حقوق ؟ معمولا زودتر از پرداخت حقوق در سامانه قابل مشاهده است . 


4- اگر دو سال پیش به مدت ۱۴ ماه عدم پرداخت حق بیمه وجود داشته باشد و الان کارگر فوت شده و خانواده متوفی مدعی باشند به من چقدر جریمه می خورد ؟ 10 درصد کل حق بیمه بابت عدم ارائه لیست جریمه می خورید . بعد چون زمان زیادی گذشته است جریمه ماهیانه نمی خورد و با توجه به نرخ روز حق بیمه محاسبه می شود . چون احتمالا سازمان می خواهد مستمری بپردازد معمولا حق بیمه را زیاد در نظر نمی گیرد چون به ضرر خودش است . 


5- من زمان بازنشستگیم رسیده ولی یکسری اخبار شنیدم که اگر در اسفند ماه تصفیه کنم اضافه حقوق سال آینده بهم تعلق نمی گیرد. آیا چنین چیزی درست است ؟ اگر تا آخر فروردین در سر کار بمانم بهتر نیست ؟ بهترین ماه اسفند ماه است . چون افزایش حقوق سال جدید نیز به آن تعلق می گیرد . مثلا اگر افزایش حقوق 10 درصد اعلام شود به آن اضافه می شود ولی اگر در فروردین بازنشسته شوید چنین افزایشی دیگر تعلق نمی گیرد . 


6- حقوق بیکاری برای آن مدتی که من مراحل اداره کار را طی می کردم تامین اجتماعی بعد از مراحل انجام شده یکجا بهم می دهد ؟ شش ماه بوده است ؟ نه معمولا یکجا پرداخت نمی شود . معمولا ماه به ماه و بعضی مواقع در هر ماه 2 ماه مقرری بیمه بیکاری پرداخت می گردد . 


7- سئوالی در خصوص نقل و انتقال سابقه بیمه از نیروهای مسلح به تامین اجتماعی داشتم . بنده حدود ۲۰ سال سابقه بیمه در هیات علمی یکی از دانشگاههای نیروهای مسلح دارم و در حال انتقال به دانشگاه دولتی هستم که زیر مجموعه تامین اجتماعی هستند. آیا می شود در صندوق تامین اجتماعی در خواست کرد که به ازای عدم دریافت مابه التفاوت، سنوات انتقالی را در صندوق جدید کمتر در نظر بگیرند ؟ یعنی بعد از انتقال حق بیمه از صندوق قبلی به ازای ۲۰ سال خدمت، تنها معادل همان مبلغ را به عنوان سوابق بیمه ای جدید در تامین اجتماعی و محل خدمت جدید منظور کنتد  ؟ نه متاسفانه قانون انتقال سوابق بیمه تامین اجتماعی در این زمینه واضح است . یا کل سابقه باید انتقال یابد یا هیچ ! مبلغ انتقال بسیار زیاد می شود و بهتر است این کار را انجام ندهید چون به عنوان عضو هیات علمی مبنای محاسبه حق بیمه نیز قطعا بالا خواهد بود . 


8- من بعد از اتمام قرارداد در اول آذر ۹۶ برای بیمه بیکاری اقدام کردم ولی چون شرکت بیمه ماه مهر رو پرداخت نکرده بود نشد . بعد از اعلام دادخواست و ماده ۱۴۸ و قبول کارفرما به اینکه فراموش کرده بودند رای به واریز بیمه ماه مهر صادر شد . بعد از ۱۵ روز ( فردا می شود ۱۵روز)، اول باید برم اداره بیمه برای درست کردن این یک ماه . مستقیم بروم برای تشکیل پرونده بیکاری و خودشان اقدام می کنند ؟ اداره کاره سمته ما، اکباتان هست ؟! البته الان احتمالا برای جواب دیر است . ابتدا باید بروید برای اداره بیمه . بعد از تائید اداره بیمه معمولا 2 ماه طول می کشد تا کارهای مربوطه انجام شود . در این 2 ماه حداقل یک بار برای بازرسی می آیند که باید در خانه حضور داشته باشید. 


9- سلام ! خسته نباشید. من 12سال سابقه بیمه اختیاری دارم وازابتدا تا کنون بدون وقفه حق بیمه پرداخت کرده ام. ولی متاسفانه برای اولین بار درپرداخت حق بیمه دچار اشتباه درمحاسبه موعد پرداخت شدم . یعنی اینکه 3 ماه مهلت پرداخت من تمام شده بود . مراجعه کردم گفتند که به علت دیر کرد در پرداخت حق بیمه قرارداد شما لغو شده است. نوع بیمه من بیمه هنرمندان ونویسندگان می باشد . لطفا راهنمایی کنید . باتشکرازلطف شما ؟! باید از ابتدا قرارداد ببندید و طبیعتا آزمایش های بدو بیمه شدن را باید مجددا انجام دهید . نیاز به معرفی نامه مربوطه دیگر نیست . هیچ کار دیگری نمی توان کرد . 

جدیدتر قدیمی تر