آبا می توان دو حقوق از تامین اجتماعی دریافت کرد؟

 1- خواهشمند است به سوالات زیر پاسخ بفرمائید ؟ 


  1. من ۱۰ سال سابقه بیمه صاحبان حرف و مشاغل را دارم . الان ۲۷ سال دارم .آیا در ۴۷ سالگی بازنشسته می شوم یا باید تا سن ۵۰ صبر کنم . 
  2. الان من با نرخ ۱۲ درصد دارم بیمه می دهم و حق دفترچه هم  پرداخت نمی کنم . آیا بعد از بازنشستگی  دفترچه تامین اجتماعی به من تعلق می گیرد ؟
  3. آیا بعد از بازنشستگی عیدی تعلق میگیرد ؟
  4. حقوق مستمری من چقدر خواهد بود و چگونه محاسبه میشود ؟ آیا مستمری من که ماهی ۱۲۰ هزار تومان پرداخت می کنم با کارگری که در کارخانه کار می کند و بیمه کمتری ازش کم می شود متفاوت خواهد ؟  زیاد خواهد بود یا کمتر؟
  5. الان من ۱۰ سال سابقه دارم میتوانم بیمه ام  را قطع کنم و در ۶۰ سالگی درخواست بازنشستگی بدهم ؟
  • نه در 50 سالگی بازنشست می شوید . باید حداقل 50 سال سن را داشته باشید . 
  • بله دفترچه بیمه تعلق می گیرد . 
  • بله عیدی هم تعلق می گیرد . 
  • با قانون فعلی براساس میانگین حقوق و دستمزد مشمول کسر حق بیمه در 2 سال آخر که احتمالا تا آن موقع 5 سال آخر می شود . 
  • کسی که رد کارخانه کار می کند 30 درصد حقوقش به عنوان حق بیمه کسر می گردد که 7 درصد باید توسط وی پرداخت گردد و 23 درصد توسط کارفرما پرداخت می گردد . بنابراین بعید است شما در مجموع از ایشان حق بیمه بیشتری پرداخت نمائید با این حال ملاک همان 2 سال یا 5 سال آخر است . 
  • بله می توانید ولی قطعا 1/3 حقوق حداقلی حقوق می گیرید آن هم به نرخ امروز . یعنی بی نهایت مبلغ ناچیزی می شود که به هیچ کارتان نمی آید . 

2- من بیمه کارگران ساختمانی بودم وکارم گچکارهستم . در ضمن یک مغازه دارم که جواز بنام خودم نیست و بیشتر بعد از ظهر یا روزهای تعطیلی کارم به این مغازه می رفتم . اداره تامین اجتماعی بیمه من را قطع کرده است . هرچی بهش گفتم افاده نکرد ! ولی تا  30/12/96 حق بیمه راپرداخت کردم . آیا راهی وجود دارد که بتوانم این بیمه کارگران ساختمان را پرداخت کنم ؟ با اعتراض به نظر شما فایده دارد اگه می شود من را راهنمایی فرمایید ؟ بیمه شما به علت بازرسی قطع شده است چون منبع درآمد دیگری به غیر از کارگری ساختمان دارید . باید تا مدت ها دیگر به مغازه نروید و سپس درخواست مجدد برای برقراری بیمه کارگران ساختمانی بدهید .


3- اگر کسی عضو بهزیستی باشد می تواند بیمه رایگان تامین اجتماعی شود . در اینصورت باید هزینه ها را شخصا بدهد و بعدا از بهزیستی بگیرد یا اینکه بهزیستی مستقیم هزینه را به بیمه می دهد ؟ در صورتیکه از سال 88 به این طرف سابقه بیمه نداشته باشد و از نظر معلولیت به گونه ای باشد که بهزیستی موافقت کند و سهمیه بیمه نیز موجود باشد سازمان بهزیستی مستقیم خوش حق بیمه را برای چند سال پرداخت می کند .


4- سلام وقت به خیر ! من خانمی هستم که 10 سال در شرکت های مختلف کار کردم و فقط 8 ماه و شش روز بیمه اجباری برایم رد کردند . سوال من این است که برای اینکه در دوران پیری خودم بتوانم مستمری بیمه تامین اجتماعی را داشته باشم کدام راهکار برایم بهتر است : 


  1.  من نمایندگی بیمه نوین رو دارم .
  2. کارشناس رسمی دادگستری رشته حسابداری و حسابرسی هستم .
  3. قالی بافی را به صورت حرفه ای بلدم . ولی با داشتن این سه مدرک درآمد بالایی ندارم و حتی درآمدم به حداقل درآمد هم نمی رسد . آیا من می توانم برای بیمه فرش بافی اقدام کنم و خودم را بیمه تامین اجتماعی کنم یا با مدارک بالا نمی توانم و در حال حاضر 34 سالم هستش . لطف کنید من را راهنمایی کنید که به چه صورتی می توانم خودم را بیمه تامین اجتماعی کنم و از مزایایش هم بهره مند بشم . ممنونم از راهنمایی تان ؟

بعید است بتوانید بیمه قالیبافی شوید و باید از بیمه های دیگر استفاده کنید . معمولا این موارد چک می شود و کارشناس رسمی دادگستری بودن شما مشخص می شود . با این حال درخواست کنید و از طریق اتحادیه فرش اقدام کنید . البته امسال اصلا سهمیه ای نمانده است و باید بروید برای سهمیه های سال دیگر .


5- آیا یک خانم از دو همسر می تواند مستمری دریافت کند ؟ بله ایرادی ندارد و این مورد لغو نشده است .


6- من ۷ماه در یک شرکت خصوصی کارمی کنم . بیمه برایم رد نشده است . امروز هم حادثه آسیب دیدم دستم ضربه خورد . لطفا مشاوره کنید که چیکار باید کرد ؟ چون بیمه ندارید نمی توانید از تامین اجتماعی غرامت بگیرید . بهتر است از طریق بیمه مسئولیت ایشان پیگیر دیه باشید .


7- من سابقه 16 سال پرستاری با پرداخت بیمه متناوب دارم و بیمه  تامین با چند سال می توانم بازنشسته بشوم . من بیش از دوسال بین بیمه هام وقفه دارم . با توجه به اینکه پرستاری جز مشاعل سخت است . بعد جدیدا تو یکی از کانالها مطلبی دیدم راجب دریافت دو حقوق وطيفه . من پدرم بازنشسته تامین اجتماعی و فوت کرده اند و من بیمه تامین پرداخت میکنم  آیا میتوانم چون مجرد هستم  تا زمان بازنشستگی از بیمه پدرم هم استفاده کنم ؟ بستگی به سن تان دارد . اگر 55 سال سن داشته باشید با حداقل 20 سال سابقه بازنشست می شوید و گرنه با 45 سال سن و 30 سال سابقه می توانید بازنشست شوید . هر سال پرستاری 1 سال و نیم محاسبه می شود . نه نمی توانید از بازنشستگی پدرتان استفاده کنید چون خودتان شاغل هستید .


8- سلام شرمنده سوالی داشتم بشرح زیر : سال ۹۳ بیمه رانندگان بودم . در ضمن در شرکت ساختمانی مشغول کار بودم بر اثر حادثه ساختمانی از کار اخراج شدم تقاضای بیمه بیکاری کردم و رای قطعی از دیوان عدالت اداری گرفتم اما اکنون وزارت کار مدعی است شما بعد تقاضا حق بیمه رانندگان پرداخت کردید و مشمول بیمه بیکاری نیستید . لازم بذکر است من فیشهای حق بیمه رانندگان را قبل بصورت سه ماه و قبل از اخراج گرفته بودم و داده بودم و ضمنا در آن زمان فاقد ماشین برای کار بودم بدلیل ضربات وارده به کتف و زانو امکان رانندگی نبود . حالا با توجه شرح بالا تکلیف من جهت دریافت بیمه بیکاری چگونه است ؟ احتمالا منظورتان این است که تامین اجتماعی قبول نمی کند . اگر از طرف شرکت ساختمانی حق بیمه به صورت کامل برایتان رد می شده است مقرری بیمه بیکاری به شما تعلق می گیرد . اگر چنین شرایطی براقرا است به اداره کل تامین اجتماعی استان تان مراجعه کنید .


9- سلام وقتتان بخیر ! من برای بازنشستگی بیمه هنرمندان هستم اما برای درمان بین تامین اجتماعی و ایرانیان نمی دانم کدام را انتخاب کنم . ممنون می شوم اگر راهنمایی کنید ؟ بیمه ایرانیان دیگر وجود ندارد و به جای آن بیمه سلامت آمده است . ضمنا اگر بیمه تامین اجتماعی باشید نمی توانید از طریق بیمه سلامت بیمه شوید و باید با پرداخت هزینه دفترچه خدمات درمانی تامین اجتماعی (34 هزار تومان) از خدمات درمانی تامین اجتماعی استفاده کنید . 

جدیدتر قدیمی تر