شرایط طرح طبقه بندی مشاغل

 1- از پرسنل قراردادی شرکت ملی نفتکش هستم که جدیدا در حال تغییر قرارداد پرسنل به عنوان طرح ترمیم حقوق و دستمزد است ! این قرارداد جدید سرشار از ابهام است ! لطفا اگر می توانید کمک کنید ؟! مثلا یکی از بند های قرارداد این است که کارگر تعهد می دهد که هیچ ادعایی برای معوقات قبل از سال ۹۶ نداشته باشد ؟ این بند قانونی نیست و می توان در هنگام شکایت به اداره کار در مورد معوقات قبلی نیز درخواست داد . با این حال شاید بهترین کار این است که فعلا امضاء کنید تا حقوق تان ترمیم شود و کار پیش برود تا زمانش که بتوان مدعی آن شد . دعاوی کارگری معمولا در طول زمان قابل شکایت هستند . 


2- مدت 18 سال است در اماکن ورزشی  ذوب آهن کارگر و نگهبان به صورت شیفتی هستم . قرارداد دوماهه می بندند ! آیا طرح طبقه بندی شامل ما می شود ؟ تعداد نفراتمان مجموعا از 50 نفر هم بیشتر است ولی در مجموعه ها پخش هستیم ؟ طرح طبقه بندی مشاغل شامل تمامی پرسنل شرکت ذوب آهن می شود . ربطی به تعداد افراد هم ندارد . 


3- اردیبهشت امسال بعد از بیکاری  و انجام مراحل شکایت از کارفرما، رای اداره کار و نامه دادسرا به بیمه ارائه شده است . اداره بیمه برای پرداخت حق بیمه من ابلاغیه به کارفرما داده و یکماه هم گذشته ! اعتراضی هم از طرف کارفرما به ابلاغیه بیمه نشده با این حال  اداره بیمه ایجاد سابقه برای من و پرداخت بیمه بیکاری را منوط به پرداخت حق بیمه  و جرائم آن از سوی کارفرما می داند که خلاف قوانین کار و آراء دیوان عدالت اداری می باشد . راهکار چیست ؟ سوال دوم آیا بخشنامه شماره 5000/539 مورخ 88/6/21 حوزه فنی و درآمد تامین اجتماعی کماکان قابل استناد است یا لغو شده است ؟ در قسمتی از این بخشنامه به وضوح گفته شده که بر ای اجرای رای اداره کار عدم پرداخت حق بیمه  از طرف کارفرما مانع خدمات به کارگر نمی باشد ؟ این بخشنامه لغو نشده است و کماکان مورد استناد قرار می گیرد . در مورد رویه تامین اجتماعی آن چیزی که اجرا می گردد این است که تا مبالغ به حساب سازمان ریخته نشود عملا مقرری بیمه بیکاری پرداخت نمی گردد . شخصا راهی به نظرم نمی رسد . 


4- مسئولان اداره کار همسرم را برگشت به کار دادند ! در صورتی که کارفرما حقوقش رارعایت کند ودستمزدش را بدهد ! شوهرم برگشت و با اعتماد کردن برگه ای را به این مضمون امضاء کرده که حقوق وعیدی خود را دریافت کرده و زیر برگه نوشتند که پول کارت به کارت می شود ! اما پولی به ما داده نشده وکار فرما ادعا می کند که تسویه کرده و حتی خودش به برگه اضافه کرده که سنوات هم دریافت شد . ما دوباره به اداره کار رفتیم که حقمان را بگیریم اما آنجا می گویند که چون قرارداد نداری وروزمزدی هیچی بهت تعلق نمی گیرد !  توروخدا راهنمایی کنید چکار کنیم ؟ طبق گفته هایم، آیا می شود از اداره کار شکایت کرد ؟ بابت تمام پرداختی ها کارفرما باید مدرک پرداخت ارائه کنید و صرفا دادن رسید فایده ای ندارد . روزمزد بودن هم هیچ ربطی به این موضوع ندارد . شما باید در هیات تشخیص اعتراض کنید و آنها هم موظفند که موضع را برررسی کنند وگرنه می توانید در دیوان عدالت اداری در این زمینه شکایت کنید . 


5- با بیست و پنج سال سابقه بیمه در چاپ و بیمه عادی که رد شده است آیا می توانم بازنشسته شوم ؟! چهل وشش ساله و اقا هستم ایا باید شکایت کنم بابت سختی کار ؟ نه نمی توانید ! باید حداقل 30 سال سابقه داشته باشید . بابت سختی کار شکایت کنید تا در صورت تائید 30 سال تان کامل شود . البته تامین اجتماعی معمولا به این سادگی قبول نمی کند و 4 تا 8 درصد حق بیمه اضافه نیز توسط کارفرما باید پرداخت گردد . 


6- من ۳ سال سابقه بیمه داشتم و الان دو ماهی می شود از محل کار قبلیم بیرون آمدم و استخدام بانک شدم که بیمه اش همان تامین اجتماعی است. اما تا زمانی که حکم سازمانیم بیاد احتمالا سه چهار ماهی فاصله بیفتد بین اخرین واریزی از محل کار قبلیم و اولین واریزی کار جدیدم. این فاصله برای سابقه  بیمه ام مشکلی ایجاد نمی کند ؟ معمولا حق بیمه را بانک از شروع کارتان واریز می کند . با این حال مشکل خاصی نیست و فقط چند ماه سابقه تان کمتر می شود . بهتر بود به صورت خویش فرما این چند ماه خود را بیمه می کردید که دیگر زمان آن گذشته است . 


7- سلام ! وقتتون بخیر ! آیا هنوز واحدهای تولیدی و تعاونی ها تا سقف ۵ نفر از مالیات معاف هستند ؟ و اگر معافیت هنوز وجود دارد می شود نسبت به ماه هایی که از این معافیتها استفاده نکرده اند  اعتراض زد تا محاسبه بشود و استرداد شود مبلغش ؟ همه واحدهای تولیدی نیستند و تنها یک سری واحدهای تولیدی هستند . قانونا می توان اعتراض زد ولی معمولا تامین اجتماعی حق بیمه های دریافتی را پس نمی دهد و دوندگی زیاد دارد که بیشتر مواقع هم به نتیجه نمی رسد . 


8- همسر من از برج۱۰بیمه بیکاری دریافت نکرده است . اداره بیمه گفتند بدلیل اینکه در کلاس فنی حرفه ای غیبت داشته است ! همسرم اعتراض زده گفتند کمیته باید جواب بدهد . احتمالش هست که وصل بشه حقوقش ؟ اگر کلاسش را ادامه دهد به احتمال زیاد وصل می شود . بهتر است سعی کند غیبتش در این کلاس ها را از طریق اداره کار مربوطه با تعهد موجه نماید . 


9- رای بنده رفته دادسرای کیفری  ! آیا با کارفرما چکار می کنند ؟ حکم جلب یا توقیف اموال ! طلبم ۲۰میلیون است ؟ بابت آراء محاکم کار حکم جلب داده نمی شود وفقط می توان توقیف اموال نمود !

جدیدتر قدیمی تر