افزایش حق بیمه برای افزایش حقوق بازنشستگی

 1- سلام و عرض ادب ! بنده مادرم بیش از 20 سال است که قالی می بافد . کارت قالی بافی هم دارد ولی بیمه نکرده خودش را  ! چگونه بیمه اش کنم ؟ به اتحادیه فرش و گلیم مراجعه کرده و با نامه آنها به تامین اجتماعی مراجعه کنید . البته خیلی ها در صف هستند و سهمیه امسال هم تمام شده است و بهتر است سال دیگر اقدام کنید. 


2-  آیا بیماری لوپوس جزء بیماریهای مشاغل حساب می شود یا نه ؟ا گر شخصی در محیط کارش به دلیل استرسهای محیط کار به این بیماری مبتلا شده باشد آیا از کارافتادگی به ایشان تعلق می گیرد یا نه ؟ البته بعد از ۱۶سال کار ! ممنون می شوم راهنمایی کنید؟ با این بیماری فقط می توان درخواست کار سبک داد ولی معمولا از کارافتادگی صرفا به خاطر این بیماری تعلق نمی گیرد . 


3- چگونه می توان به مبلغ اعلام شده  از سوی بیمه تامین اجتماعی بابت ارائه مفاصا حساب بیمه اعتراض نمود ؟ آیا فرم دادخواست یا لایحه خاصی می خواهد . شرکت ما جزء قراردادهای غیر عمرانی می باشد . پیشاپیش از زحمات جنابعالی کمال تشکر را می نمایم ؟ شما باید به هیات بدوی تشخیص مطالبات سازمان که در همان شعبه بیمه تان است اعتراض کنید . از شما دعوت می شود که در جلسه هیات حضور بیابید و از خودتان دفاع کنید . اگر رای مورد نظرتان صادر شد که مشکل حل است وگرنه می توانید به هیات تجدید نظر تعیین مطالبات سازمان شکایت کنید که معمولا در محل اداره کل تامین اجتماعی هر استان برگزار می گردد تا موضوع مجددا بررسی گردد . فرمی در هر دو هیات به شما داده می شود که با جزئیات می توانید شکایت تان را اعلام کنید . 


4- کسی که بیمه خویش فرماست و 3 سال تا بازنشستگی اش باقی مانده و تا الان مبلغ پایه را بیمه رد کرده است چطور می تواند در این 3 سال آخر مبلغ بیمه را افزایش بدهد ؟ که حقوق بازنشستگی بیشتری بگیرد ؟ می توانید به شعبه بیمه تان درخواست دهید . معمولا تا حد 10 درصد به غیر از افزیش سالیانه می توان مبلغ حق بیمه را افزایش داد . 


5- همسر من 2 سال و نیمه که در یک شرکت خصوصی مشغول به کار است. خرداد امسال در هیات مدیره تغییراتی پیش آمد و شرکت بیمه پردازشون تغییر کرد. یعنی 3 ماه اول سال از یک محل برایش بیمه رد شده و 9 ماه باقی مانده از محل دیگه ای. حالا زمزمه تعطیلی شرکت هست. می خواهم ببینم که آیا با این تفاسیر می تواند از بیمه بی کاری استفاده کنه یا خیر ؟ اگر فقط کارفرما عوش شده باشد و کارگاه همان باشد مشکلی نیست . اما اگر کارگاه هم عوض شده باشد در کارگاه جدید حداقل باید 1 سال حق بیمه پرداخت شده باشد . 


6- با سلام و خسته نباشید ! سوالی داشتم ؟ آیا بیمه شهرک های صنعتی با بیمه کارخانه هایی که در بیرون از شهرک هستند متفاوت هست ؟ اگر منظورتان بیمه تامین اجتماعی است نه هیچ تفاوتی ندارند هر چند در مناطق آزاد اگر منظورتان باشد متاسفانه کارگران عملا مشمول قانون کار نیستند. 


7- پدر بنده دارای یک دختر معلول ذهنی و جسمی بسیار شدید است که نیاز به مراقبت ویژه جهت نگهداری دارد . پدر من کارگر شرکت می باشد و ۵۹ سال دارد .. فقط یکسال کم دارد تا بازنشست بشود. حالا تبصره یا قانونی هست که معرفی نامه از بهزیستی جهت قیم بودن به سازمان تامین اجتماعی ببرد تا بتونه زودتر بازنشست بشه ؟ نه متاسفانه . داشتن فرزند معلول تنها در بعضی مواقع و در بخش های دولتی و عمومی باعث کاهش سن بازنشستگی می شود . در مواردی که کارگر مشمول قانون کار است تاثیری در زمان بازنشستگی ندارد . 


8- خانمم پنج ساله بیمه قالی بافی دارد . دفترچه تامین اجتماعی برای خودش و دوتا از بچه ها . اما من چون کارم آزاد بوده تحت پوشش بیمه ایشان نیستم . الان سوالم اینه برای کسی که بیمه قالی بافی داره بعد از فوتش شرایط همسر و بچه اش چیست ؟ از این جهت می پرسم که امروز شنیدیم هیچ پولی به شوهرش تعلق نمی گیرد و فرزند دخترم هم ، همچنین فقط پسر حقوق میگیره تا سربازی ؟ به فرزند دختر تا ازدواج و یا اشتغال و به فرزند پسر تا پایان تحصبلات . به شما هم در صورتیکه ازکارافتاده کلی طبق نظر کمیسیون پزشکی باشید مستمری تعلق می گیرد . 


9-یک ماه پیش بازرس بیمه شعبه ۲۵ به منزل مراجعه کردند و من نبودم و مقرری را قطع کردند ؟ مراجعه کردم و تغییر آدرس دادم ولی یک هفته شده هنوز نیامده اند ؟! لطفا راهنماییی کنید  حالا چه کاری باید انجام بدهم ؟ بهترین کار صبر است . بعد از تغییر آدرس تا 1 ماه می آیند . اگر نیامدند مجددا به بازرسی شعبه مراجعه نمائید . 

جدیدتر قدیمی تر