شکایت از کارفرما بعد از گذشت یک سال

 1- اگر در آخرین جلسه که همان جلسه حل اختلاف با حضور ۹ نفر می باشد کارفرما حضور نیابد مرحله بعد به چه صورت خواهد بود ؟ معمولا رای صادر می گردد و این رای ، رای نهایی است و می توانید براساس آن اجرائیه بگیرید !


2- سلام خسته نباشید ! اگر راهنمایی کنید ممنون می شوم . اداره کار درسال 81 رأی قطعی به ارتقاء گروه از11 به 13 و پرداخت کلیه مزایا و حقوق آنرا داد . که کارفرما با وجود ابلاغ رأی آنرا تاکنون پرداخت نکرده است  . پارسال به دادگاه حقوقی شکایت کردم رأی به نفع من صادرشد ولی تأخیر تأدیه را از زمان دادخواست داده نه از زمان صدور رأی اداره کار . که مبلغ خیلی ناچیزی است. راهنمایی کنید در مرحله تجدید نظر چه کنم  که حق واقعی خودم را بگیرم ؟ منطق حکم می کند که تاخیر تادیه از تاریخ قطعی شدن حکم اداره کار محاسبه گردد . در مرحله تجدید نظر صرفا بر روی تاریخ اجرای حکم اداره کار اعتراض کنید .  


3- اگر شرکت ما یک نفر مسئول ایمنی پاره وقت (ماهی شش روز) استخدام کند حق بیمه ایشان چقدر می شود ؟ 27 درصد حق بیمه پرداختی به ایشان را محاسبه کنید و پرداخت کنید . البته می توانید 3 درصد هم بابت بیمه بیکاری کم کنید . البته از ایشان فقط 7 درصد کم می شود. 


4- اینجانب و تعداد زیادی از همکارانم از شرکتی که کار می کردیم رای اداره کار گرفتیم ولی چون مدیر شرکت اموال را به نام خود و فرزندانش کرده و هیچگونه مالی به نام شرکت نیست دادگاه به ما گفته کاری نمی شود کرد . واقعا این قانون درست است . من شخصا ۱۲۰ میلیون تومان و کارمندان دیگر هرکدام از ۲۰ میلیون گرفته تا ۷۰ میلیون تومان طلب داریم . اگه راه حلی هست بفرمائید . دادسرای رباط  کریم شکایت کردیم ؟ متاسفانه دعاوی اداره کار حکم زندان ندارد و معمولا در این زمینه حکم نمی دهند . باید بر علیه شان شکایت کیفری کنید چون انتقال دارایی به غیر به منظور جلوگیری از پرداخت دیون جرم می باشد . بهتر است از یک وکیل استفاده کنید . 


5- من ٦ ماه سال ٩٥ در يك شركت خصوصي فعاليت مي كردم . در اين ٦ ماه بيمه نداشتم و حقوق هم به صورت كامل به من پرداخت نشده است . البته من آن زمان به حقوق خودم آگاه نبودم و قرارداد بستم و حتي بعد از رفتن هم تسويه حساب كردم . مي خواستم بدانم مي توان بعد از يكسال از اين شركت به اداره كار شكايت كرد ؟ قطعا می توانید شکایت کنید . فقط باید مدارکی داشته باشید که حضور تمام وقت تان را در آن شرکت اثبات کند . 


6- آیا مبلغی که به عنوان کارانه بدون ثبت در فیش حقوق جهت پرسنل یک کارخانه که طی ماهها و سالها مثال ۲۰۰ هزار تومان ماهانه  بوده  کارفرما می تواند آن را برای برخی پرسنل حذف یا مبلغ را کاهش دهد ؟  قانون خاصی برایش وجود ندارد . جزء حقوق و مزایا طبق قانون کار نیست . 


7- بنده حدود یازده سال در یک مجموعه به عنوان مسؤول امور اداری ، مدیر تولید و انباردار و .... مشغول به کار بودم (در کل همه کاره مجموعه) . مدرک تحصیلی بنده فوق لیسانس کامپیوتر است. حدود یک سال پیش کارفرما قصد اخراج من را داشت، ولی با توجه به تسلط من به همه امور خصوصا سیستم های حسابداری و کامپیوتر و کنترل تردد و انبار و دیگر دستگاها  اخراج نمودن من برایش ریسک بزرگی بود. لذا باهم توافق شفاهی کردیم که هروقت مشکلی در سیستم های کامپیوتر و آنچه به آن تسلط دارم پیش آمد  مشکلات توسط من حل شود و در ازای آن اسم من در لیست بیمه مجموعه باقی بماند. حالا بعد از گذشت یک سال  و آموزش همه موارد به مسؤول هر قسمت  قصد دارد بیمه من را قطع کند. 


  1. از اولین روز ورود به مجموعه هیچ گونه قراردادی امضا نکردیم . 
  2. حقوقی که به من پرداخت می شد در تمام این ۱۱سال طبق قانون کار نبود.
  3. سنوات، عیدی، پاداش و ... دریافت نکردم .
  4. یک سال اخیر هم به من مبلغی پرداخت نشد . می توانم شکایت کنم از کارفرما بابت حق و حقوقم تو این دوازده سال ؟ بیمه بیکاری می توانم بگیرم؟ به احتمال زیاد اگر شکایت کنم می گوید من اخراجش نکردم خودم هم دیگه دوست ندارم اونجا کار کنم . امکانش هست تو این وضعیت که به احتمال زیاد کارفرما می گوید برگرده سر کارش  و من دیگه نمی خواهم آنجا کار کنم شکایت کنم و حق و حقوقم را بگیرم. از بیمه بیکاری هم استفاده کنم؟ پیشاپیش از وقتی که برای جواب دادن به سؤالم می گذارید سپاسگزارم ؟! 

می توانید شکایت کنید به خصوص با توجه به اینکه حق بیمه تان هم پرداخت شده است . بابت حقوق قانون کار ، سنوات ، عیدی ، حق اولاد ، حق مسکن ، بن خواروبار و پایه سنوات به نظر من رای به نفع تان صادر می شود . اگر رای بازگشت به کار داده شود نمی توانید از بیمه بیکاری استفاده کنید چون خودتان قطع همکاری کرده اید . 


8- سلام وقت شما بخیر . من حدود یکسال و نیم از سال 95 در آموزشگاه کامپیوتر کار کردم با حقوق 400هزار تومان بدون بیمه و قرارداد . الان حدود 10 روز است به بهانه اجاره دادن مکان عذر من رو خواستند و حقوق آخر رو به من نمی دهند تا بروم کتبا بنویسم و امضا کنم که کارم تمام شده است تا حقوق به من بدهند . الان می خواهم بروم حق و حقوق رو از اداره کار مطالبه کنم و شکایت کار فرما رو بکنم ! لطفا من  را راهنمایی کنید تا بتونم با اطلاعات درست این کار رو انجام بدم ؟  مقاله های زیادی در این مورد نوشته ام . بهتر است مدارک کارکردتان را ارائه کنید . چیزی را امضا نکنید .


9- می خواستم از خدمتتان سوال کنم طبق قانون اگر کارگری بخواهد از یک شرکت یا یک کارگاهی که در آن کار می کرده است به هر دلیلی شکایت کند باید به اداره کار حوزه جعرافیایی و مکانی آن کارگاه یا شرکت مراجعه کند یا هر اداره کار در شهرهای مجاور نیز می تواند مراجعه و فرم شکایت پر کند ؟ در مورد شعب های تامین اجتماعی نیز همین قانونی که در مورد اداره کار هست برقرار می باشد ؟ باید  شعبه ای که حق بیمه برایش پرداخت می شود یا باید پرداخت شود را مشخص کرده و نزدیک ترین اداره کار به ان انتخاب گردد . 

جدیدتر قدیمی تر