ارش به چه معنا می باشد؟

 1- من یک ماه پیش تصادف کردم بد ! شیشه یک پره از بینیم را پاره کرد ، اما طوری نبود که جدا شه اما نصف بیشترشو برید لطف می کنید بگوئید که دیش چقدر است  ؟ طوری بود که عملش کردم ؟ احتمالا از نوع متلاحمه است و حداقل 3 درصد دیه دارد . بابت عمل هم حتما ارش تعلق می گیرد . بنابراین به نظر من 4 درصد دیه و ارش حداقل تعلق می گیرد معادل 8 میلیون و 400 هزار تومان . 


2-  ارش چیست ؟  به طور عامیانه برایم توضیح بدهید ممنون می شوم ؟ ارش همان دیه است .  میزان دیه بعضی آسیب ها در قانون اسلام آمده است . بعضی ها نیامده است و توسط پزشکی قانونی درصد آن اعلام می گردد . به این دیه هایی که در قانون اسلام نیامده است ارش می گویند .


3- بنده چند ماه پیش سه تا از انگشتان دست راست کارگرم با دستگاه برش ام دی اف قطع شد . حالا شکایت کرده و دیه می خواهد و من باید دیه را از جیبم بدهم . حالا خواستم بدونم اداره بیمه یا اداره کار مبلغی که من باید پرداخت کنم به من برمی گرداند ؟ با یک وکیل صحبت کردم گفت پرونده رو به من واگذار کن من می گیرم ! حالا خواستم اول از تجربه شما استفاده کنم اگر می شود راهنماییم کنید ممنون می شوم ؟ سازمان تامین اجتماعی بابت این موضوع یا غرامت نقص عضو و یا ازکارافتادگی جزئی می دهد که بابت هر دو به صورت یکجا یا ماهیانه مبلغی به بیمه شده پرداخت می گردد اگر در زمان حادثه بیمه تامین اجتماعی بوده باشد . شما بابت دیه باید به ایشان مبلغی پرداخت کنید و هیچ کس این پول را به شما نمی دهد غیر از بیمه مسئولیت تان اگر داشته باشید ! وکیل اشتباه فرموده اند !!


4- دیه شکستگی استخوان شماره 5 پا چقدر است ؟ 4/5 از 1/5 از 1/10 دیه کامل که می شود 16/1000 دیه کامل معادل 3 میلیون و 360 هزار تومان .


5- ببخشید دیه ای که بیمه می دهد شامل بیکاری هم می شود ؟ مثلا شخص بر اثر حادثه ۹  ماه نتوانسته کار کند . حالا این مدت بیکاری شخص را بیمه می پردازد یا خیر؟ نه بیمه نمی پردازد . باید بر علیه مسبب حادثه به دادگاه شکایت کنید . دادگاه می تواند مبلغی جداگانه برای آن در نظر بگیرد و یا اینکه ممکن است همان دیه را کافی بداند . 


6- بنده حدود دو ماه پیش تصادف کردم که این تصادف باعث خونریزی کبد بنده شد که سه بار زیر تیغ جراحی(عمل)رفتم . این تصادف باعث شکستگی دو دنده ، شکستگی پیشانی بدون جابجایی  و حدود 30 بخیه در ناحیه شکم و پیشانی به اینجانب زده شد ه است . بنده می خواهم بدانم که چند درصد از بیمه به اینجانب تعلق می گیرد ؟ بابت هر دنده اگر محیط به قلب باشد 2.5 درصد دیه کامل و اگر نباشد 1 درصد دیه در نظر گرفته می شود .  بابت شکستگی پیشانی ارش دارد و معمولا بین 5 تا 10 درصد تعلق می گیرد . بابت جراحت ها بستگی به عمق شان دارد . هر درصد دیه کامل به نرخ سال 1396 معادل 2 میلیون و 100 هزار تومان می شود . 


7- من به عنوان مسافر درون خودرو شخصی فردی بودم و  در صندلی عقب نشسته بودم که به علت سرعت غیر مجاز راننده خودرو چپ کرد و باعث شکستگی استخوان ترقوه و آسیب به دیگر جاهای بنده شد . آیا در این حادثه راننده مقصر صد درصد است ؟ بیمه و گواهینامه هم داشته است ؟ بله مقصر است ومی توانید با گواهی پزشکی قانونی و از طریق رای دادگاه ، از بیمه ایشان دیه تان را بگیرید . 


8- سلام من در تصادفی که طرف مقابل مقصر شناخته شده است رباط و مینیسک پایم تا نصفه پاره شدند . بینیم هم شکسته و انحراف پیدا کرده است . خواستم بدانم دیه من چقدر می شود ؟ می شود لطفا دیه اش را مشخص کنید ؟ بابت رباط اگر جانبی باشد و کامل پاره شده باشد 4 درصد دیه کامل تعلق  می گیرد . اما اگر رباط صلیبی باشد و کامل پاره شود 8 درصد دیه کامل تعلق می گیرد . بابت مینیسک هم در صورت پارگی 8 درصد دیه تعلق می گیرد . در صورتی که مقداری پاره شده باشد به نسبت محاسبه می شود . بابت بینی 4 درصد دیه تعلق می گیرد و بابت انحراف آن نیز ارش تعلق می گیرد . هر درصد دیه هم به نرخ دیه سال 1396 معادل 2 میلیون و 100 هزار تومان می باشد . 


9- سلام لطفا مقدار دیه موارد زیر را حساب کنید : 


  1. ارش پارگی سمت چپ گردن در دو ناحیه مجموعا چهار درصد دیه کامل
  2.  ارش ساییدگی سمت چپ گردن + سرشانه چپ در دو ناحیه مجموعا معادل دو درصد دیه کامل
  3.  شکستگی استخوان ران چپ بصورت مطلوب التیام یافته است . 
  4. ران پای من در قسمت تروکانتر بزرگ شکسته اما در نامه پزشک قانونی فقط ذکر شده استخوان ران آیا در مقدار دیه تاثیر دارد ؟ 
  • 4 درصد دیه کامل معادل 8 میلیون و 400 هزار تومان 
  • 2 درصد دیه کامل معادل 4 میلیون و 200 هزار تومان 
  • 8 درصد دیه کامل معادل 16 میلیون و 800 هزار تومان 
  • نه تاثیری ندارد . 
جدیدتر قدیمی تر