معاینات ابتدای استخدام کارگر

 مرتضی : 

  1. انجام معاینات پزشکی قبل از استخدام اجباری است یا اختیاری؟ چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی ؟ اگر اجباری نیست آیا کارفرما می تواند بصورت اختیاری انجام آن را درخواست کند؟ مرجع انجام این معاینات چه کسی و کجاست ؟
  2. این معاینات شامل چه تست های بالینی یا آزمایشگاهی می باشد ؟
  3. رایگان است یا باید هزینه پرداخت شود ؟ مسئول پرداخت کیست ؟
  4. تست ها عمومی است یا برای مشاغل مختلف متفاوت است ؟ مثلا" برای راننده یا پرستار یا روانشناس شاغل در کلینیک خصوصی ؟
  5. قدم اول برای انجام معاینات چیست و به کجا و با چه نامه ای باید مراجعه شود ؟
  6. آیا این معاینات دوره ای است ؟ هر چند وقت یکبار ؟ برای همه مشاغل یکسان است ؟ اگر متفاوت است بر اساس چه دستورالعملی ؟
  7. آیا کتابچه یا دستورالعمل جامع مکتوبی در این رابطه وجود دارد ؟ آیا برای همگان قابل دسترسی می باشد ؟
  8. آیا مرکز بهداشت یا تامین اجتماعی بصورت یک روال به کارگاه برای توصیه ها ی بهداشتی یا طب کار مراجعه می کنند یا اینکه باید از جایی درخواست شود ؟ از کجا درخواست شود ؟
  9. در رابطه با حوادث شغلی اگر کارفرما مقصر شناخته شود جبران خسارت و غرامت ها شامل چه مواردی است ؟ هزینه ی معالجه، دیه ومستمری ؟
  10. در صورت حوادث شغلی منجر به ناتوانی یا از کارافتادگی کلی چه مدتی کارفرما باید مستمری پرداخت کند؟ مادام العمر و یا 10 سال یکجا ؟ در صورت از کارافتادگی متوسط و جزیی چطور؟
  11. در حوادث شغلی منجر به ناتوانی اگر کارفرما مقصر شناخته نشود آیا باز هم باید جبران خسارت کند ؟ اگر پاسخ منفی است آیا تامین اجتماعی برای پرداخت غرامت یا نقص عضو و یا برقراری مستمری ناتوانی و از کار افتادگی و یا بازنشستگی پیش از موعد از کارگر حمایت می کند ؟
  12. کتابچه یا دستورالعملی برای محاسبه درصد آسیب و میزان معلولیت برای دسترسی همگان وجود دارد و یا فقط در اختیار پزشکی قانونی و تامین اجتماعی است ؟

البته نمی دانم که چرا این همه سوال یکجا برای شما پیش آمده است . با این حال به ترتیب خدمت شما جواب می دهم :

  1. انجام معاینات قبل از استخدام برای بخش خصوصی اختیاری است اما چون تامین اجتماعی ارائه بسیاری از خدماتش را منوط به انجام آزمایشات پیش از استخدام می کند بهتر است که این کار انجام شود . در بخش دولتی هم اجباری است . کارفرما بهتر است آن را درخواست کند و اکنون در مراکز طب کار خصوصی طرف قرارداد با تامین اجتماعی انجام می شود .
  2. بستگی به شغل دارد. آزمایش های معمولی و اسپیرومتری و بینائی سنجی و شنوایی سنجی روتین است و با توجه به شغل تست هایی دیگر نیز گرفته می شود .
  3. باید هزینه پرداخت شود . هزینه آن بر عهده بر کارفرما است .
  4. بعضی از تست ها عمومی و بعضی با توجه به شغل تعیین می شود .
  5. باید به شعبه مربوطه نامه بزنید . هر شعبه تعدادی مرکز را معرفی می کند که در نزدیکی محل شعبه است . البته مانعی نیست و به راحتی می توانید از طریق اداره کل درمان تامین اجتماعی استان مربوطه لیست کل مراکز طرف قرارداد را بدست آورید .
  6. بهتر است در ابتدای بیمه پردازی انجام گردد و سپس هر 1 سال یک بار تکرار گردد . دستورالعمل مربوطه را مرکز طب کار مربوطه بعد از معاینه اولیه خواهد گفت .
  7. دستورالعمل های مختلفی تامین اجتماعی در این زمینه دارد . بستگی دارد شما چه چیزی را بخواهید !
  8. نه خودتان باید درخواست کنید . اگر این کار را نکنید بابت بسیاری موارد مانند ماده 90 یا کمک هزینه ایام بیماری کارگران دچار مشکل می شوند .
  9. اگر کارفرما مقصر شناخته شود با توجه به درصد تقصیر باید تا آخر عمر مستمری را هر ماه پرداخت نماید یا 10 سال را یکدفعه بدهد و تسویه بگیرد . خدمات درمانی توسط تامین اجتماعی داده می شود و ارتباطی به کارفرما ندارد . دیه هم ربطی به تامین اجتماعی ندارد هز چند در صورت شکایت کارگر با توجه به درصد تقصیر کارفرما باید پرداخت کند .
  10. در صورت ازکارافتادگی کلی 10 سال را باید یکدفعه پرداخت کند یا تا آخر عمر ماه به ماه پرداخت کند . در حوادث جزئی اگر شعبه درخواست دهد مانند ازکارافتاده کلی برخورد می شود .
  11. اگر مقصر نباشد تامین اجتماعی همه موارد را به عهده می گیرد .
  12. کتاب پزشکی قانونی در اختیار همه است ولی کتابچه ازکارافتادگی و نقص عضو تامین اجتماعی فقط در اختیار کمیسیون های پزشکی تامین اجتماعی است . 
جدیدتر قدیمی تر