علی خان : باسلام ! من و چند نفر از همکارانم در یک شرکت معتبر حدود 8 سال به عنوان نصاب مشغول به کار هستیم بدون بیمه و قرارداد که در این چند سال با توجه به تغییر در مدیریت هر چند وقت برگه ای بابت تسویه حساب باید امضا می کردیم و همچنین قراردادی که هیچوقت برگه ای از آن در اختیار ما قرار نگرفته مجبور به امضا می شدیم و در ضمن سفته بابت حسن انجام کار نیز از ما گرفته اند . حال با اینکه حقوق واریزی از طرف شرکت در 4 سال اخیر از طریق بانک انجام می شده و نیز وجود رزومه بابت تعداد نصبها و انجام آنها از طریق شرکت آیا می توان بابت بیمه (که چندین سال قول داده می شد ) و حق سنوات و غیره از شرکت شکایت کرد . چون واقعا امنیت شغلی نداریم و نیز با اضافه کردن تعداد نصابها حقوق به حداقل رسیده است . ممنون می شوم راهنمایی کنید ؟ قانونا می توانید به اداره کار شکایت کنید . اما بستگی دارد که کدام شرکت باشد . بعضی از شرکت های بزرگ با قوانینی که برای خود وضع کرده اند و همراهی اداره کار را نیز در این زمینه داشته اند می توانند به راحتی از بیمه کردن پرسنل و بسیاری موارد دیگر فرار کنند . بستگی به شرکتش دارد . مثلا خدمات پشتیبانی سامسونگ با توجه به وکلایی که دارد و هماهنگی هایی که کرده است به راحتی از زیر بیمه کردن بسیاری از نصاب های خود شانه خالی می کند .