سبز : با سلام خدمت شما ! بنده به مدت یک سال در شرکتی مشغول به کار بودم که شش ماه دوم آن بدون قرارداد کتبی بود. پس از یک سال به دلایل مختلف از این شرکت خارج شدم و پس از بررسی مطالبات حدود 8/5میلیون تومان طلبکار بودم که طبق توافق شفاهی با مدیرعامل قرار شد ماه به ماه به میزان حقوق پرداختی برای سایر کارکنان مطالبات بنده نیز پرداخت شود. که کارفرما فقط یک ماه به این تعهد پایبند بود و تا امروز 4ماه از پرداخت مطالبات سرباز زده است.
نکته1 : مقدار 8/5میلیون تومان طبق محاسبات شخصی با هماهنگی حسابداری می باشد و حدودا صحیح است .
نکته 2: حسابداری از اعلام میزان دقیق مطالبات خودداری می کند.
نکته 3 : درحال حاضر حدود 7میلیون طلبکار می باشم.
1. درصورت شکایت ، آیا کارفرما می تواند با دستکاری مقدار مطالبات را کاهش دهد ؟ (مثلا با اعمال مقدار خسارت های وارده به کار از طرف کارگر
2. درصورتی که این کار ممکن باشد. جهت جلوگیری از آن چه عملی می توان انجام داد ؟
3. از نظر قانونی چطور می توانم مقدار دقیق مطالبات را با امضای حسابداری قبل از شکایت در اختیار داشته باشم ؟
4. هزینه های مربوط به شکایت برعهده چه کسی است ؟ با تشکر از شما . لطفا پاسخ را بند به بند ارائه نمائید ؟
پاسخ به سوالات فوق به شرح زیر است :
1. به هر حال ایشان هم می تواند ادعای خویش را داشته باشد . تصمیم گیری در این مورد بر عهده هیات های تشخیص و حل اختلاف اداره کار است که براساس مدارک مکتوب و تحقیق و بررسی صورت می پذیرد .
2. شما باید با مدارکی که دارید ادعای خود را در اداره کار ثابت کنید . فقط مدارک مکتوب !
3. راه خاصی وجود ندارد .
4. شکایت به اداره کار هزینه خاصی ندارد .