حق بیمه مقطوع شرکت های پیمانکاری

 فرهاد رشیدی : با سلام و عرض خسته نباشید و سپاس از وقتی که می گذاریدیک شرکت پیمانکاری داریم که کارهای پیمانی پروژه ای انجام می دهد. ما کد بیمه ای در دفتر مرکزی داریم که از طریق آن ماهانه برای اعضای هیات مدیره و کارمندان دفتر مرکزی لیست بیمه رد می کنیم . و در هر پروژه ای که داریم نیز کد کارگاهی خاص پروژه می گیریم و کارکنان پروژه را در لیست همان پروژه رد می کنیم .

در یکی از کارگاهها چندی قبل مدیر پروژه ای داشتیم که برای وی 16 ماه از پروژه لیست رد می شد. ایشان در چند ماه پایانی پروژه به سمت عضویت هیات مدیره و سهام دار شرکت ما منصوب شدند. البته در آن مدت هیچ گونه حقوقی بابت عضویت هیات مدیره دریافت نکردند و فقط حقوق مدیریت پروژه را دریافت کرده اند و در لیست بیمه دفتر مرکزی هم نبوده اند. در حال حاضر به هنگام اخذ اعلام بدهی بیمه برای پروژه مورد نظر ،شعبه تامین اجتماعی علاوه بر حق بیمه مربوط به پروژه مورد نظر در برگ اعلام بدهی، برای چند ماه آخر پروژه که ایشان عضو هیات مدیره بوده اند حق بیمه جداگانه های مطالبه کرده است.


به نظر می رسد که تامین اجتماعی با این رویه تلاش دارد تا برای خود درآمد بیشتری بدست آورد. از یک سو می داند که حق بیمه پروژه مذکور به صورت درصد ثابت از درآمد پروژه است که آن را دریافت خواهد کرد و از سوی دیگر با خارج کردن یکی از افراد به بهانه عضویت در هیات مدیره برای وی حق بیمه جداگانه ای طلب کرده استآیا این رویه تامین اجتماعی درست و قانونی است؟ آیا قانونی وجود دارد که اعضای هیات مدیره الزاما بایستی فقط در لیست دفتر مرکزی باشند و نمی توانند در لیست کارگاهها بیمه شوند؟ با توجه به اینکه هنوز بدهی اعلام شده را پرداخت نکرده ایم چه اعتراضی باید به این فرم اعلام بدهی داشته باشیم ؟

 باید به این رای اعتراض کنید تا پرونده در هیات بدوی تشخیص مطالبات سازمان و نهایتا در هیات تجدید نظر بررسی شود . اما به نظر می رسد رویه تامین اجتماعی درست است . اگر فردی مدیرعامل و عضو هیات مدیره باشد و حقوق بگیر نیز باشد و لیست بیمه برای وی رد گردد نمی توان از طریق لیست مقطوع حق بیمه مربوط به قراردادهای پیمانکاری بیمه وی را پرداخت کرد و باید در لیست بیمه شرکت باشد . فکر کنم بخشنامه اش را یک بار دیدم حتی اگر منطقی به نظر نرسد . 

جدیدتر قدیمی تر