عدم پرداخت حقوق و مزایای کارگر

 حیدری : سلام ! شب به خیر !

1.     از 86/5/1 تا 90/1/1 حقوق، عیدی و سنوات دریافت نکردم و گاهی شرکت مبالغ بسیار ناچیزی به حسابم می ریخت.(قرارداد کتبی نداشتیم و از 87 به بعد بیمه رد شده فقط) . در پایان سال نود تعدادی سهام به من دادند که البته تحت عنوان دقیق حقوق, عیدی و سنوات نبود و به قول خودشان معوقات بود. اما صحبتی از تسویه قانونی سالهای ذکر شده نبود که من فروختم به خودشان. (مبلغش 2,100,000 تومان بود.) .

2.     از سال 90 تا 94 هم عیدی و سنوات ندادند. از 94 تا 96 فقط عیدی دادند و سنوات ندادند. (از نود به بعد قرارداد داشتیم که تا 96 امضا کردم) .

3.      از 86/5/1 تا 87/10/30 هم بیمه نکردند علی رغم درخواست من و مدام مرا به آینده حواله دادند و از 87 به بعد هم که بیمه کردند ، شش ماهی در آن میانه بیمه رد نکرده بودند .

4.     الان هم فقط به شرط اینکه فرم تسویه سال 96 و قبل را امضا کنم می گذارند قرارداد 97 را امضا کنم. من هم گفتم فقط قرارداد را امضا می کنم .

5.     من گفتم اگر با من ادامه همکاری بدهید شکایت نمی کنم اما مطالبه ام به عنوان بدهی ثبت شود و روزی پرداخت شود که قبول نمی کنند .

6.     هیچ برگه ای که در آن با دقیق مطالبات قانونیِ حقوق و عیدی و سنوات ذکر شده باشد، مبنی بر تسویه امضا نکردم .

7.     من طراح تجهیزاتی بودم که الان شرکت از آن سود فراوان می برد و من را در سود جز به حقوقم شریک نکرده است. ممنون می شوم راهنمایی کنید. چه کارهایی می توانم بکنم ؟

در مورد صحبت ها شما می توان توضیحات زیر را ارائه کرد :

1.  به مدت 5 سال حقوق و عیدی و سنوات دریافت نکردید چگونه زندگی کردید . اگر بخواهید برای سال های فوق درخواست حقوق و مزایا را بدهید ممکن است اداره کار موافقت نکند . بارها دیده ام که پرسیده اند چرا همان موقع شکایت نکردید و این کار را دور از عقل دانسته اند . حتی از کارفرما مدارک پرداخت حقوق نخواسته اند !

2.     بابت طراحی تجهیزات چیزی به شما تعلق نمی گیرد مگر اینکه قرارداد خوبی داشته باشید که سهم شما از سود مشخص شده باشد .

به نظر من بابت دوران بیمه پردازی تان برای گرفتن حقوق و مزایا به نتیجه می رسید ولی بابت بقیه زمان ها خیلی سخت است .

ببخشید من سوال بالا رو پرسیده بودم و شما به ترتیب بالا جواب دادید

در مورد سالهای اول مدیرعامل شفاها قول داده بود که بیمه را  می دهد تا سابقه ام باشد اما حقوق را وقتی شرکت به سود رسید می دهد . الان که می خواهم تسویه کنم زیرش زده است . بنابراین دلیل منطقی ادامه همکاری من انتظار برای ثمر دادن کار بود !  این بوده که در حد رفت و آمد پول می داد . و چون شرکت را خودمون راه انداخته بودیم خوب برای ثمر دادنش صبر کردم . اما حالا ایشون داره افرادی که برای پا گرفتن شرکت صبر کردن دور می زند . از زمانی که همکاران شکایت می کنند ، از سال 96 ماده ای تو قرارداد گذاشته تحت عنوان علی الحساب عیدی و سنوات، البته ذیل قرارداد سالانه است و به من گفت برای فرار از مالیات حقوق را دو قسمت کرده که یک قسمتش کف حقوق کارگره است و بقیه علی الحساب عیدی و سنوات که مالیات ندهد . آیا این بند قرارداد می تواند مطالبه گذشته من را تحت الشعاع قرار بدهد ؟ یعنی ایشون می تواند بدون توافق با من علی الحساب عیدی و سنوات سالهای قبل را  روی حقوقم بدهد ؟

البته من تا حالا فقط یک قرارداد 96 با این فرم امضا کردم و 97 که فهمیدم دیگه امضا نکردم و ذیل قرار شفاهی باهاش ادامه دادم و گفتم باید قرارداد را اصلاح کند که نکرده است . فعلا ممنون می شوم راهنمایی کنید تا بدانم چطور تعامل کنم باهاشون که ضرر نکنم و در صورت لزوم احقاق حق کنم . ممنون می شوم ؟

علی الحساب عیدی و سنوات مربوط به عیدی و سنوات همان سال است مگر اینکه ایشان مدرکی ارائه دهد که مربوط به پرداخت سال های قبل بوده باشد . اگر شما به اداره کار شکایت کنید از شما مدارک کارکرد می خواهند و اگر داشته باشید تازه سراغ کارفرما می روند برای مدارک پرداخت . پس بهتر است مدارک کارکردتان را آماده کنید وگرنه به جایی نمی رسید . 

جدیدتر قدیمی تر