کاهش دیه توسط شرکت بیمه

 1.     سلام خیلی ممنونم . آیا به استناد ماده 35 بیمه شخص ثالث 1395 نمی شود از بیمه گر این هزینه عمل جراحی که در اثر تصادف صورت گرفته را گرفت ؟

2.     و در مورد اخذ رضایت نامه و رای شورا سوال دارم. اولا با استناد بند الف ماده 9 قانون شوراهای حل اختلاف با توجه به اینکه میزان خسارت بالای بیست میلیون تومان بوده است فلذا رسیدگی در صلاحیت شورا نبوده و می باید به استناد ماده 32 بیمه شخص ثالث 1395 پرونده به دادگاه فرستاده می شد و ملاک قطعی شدن میزان خسارت حکم دادگاه می باشد . شورا با رسیدگی به این پرونده تخلف نموده است !

3.     دوما اینکه به استناد ماده 11 قانون بیمه شخص ثالث مبنی بر اینکه اخذ هرگونه رضایت‌نامه از زیاندیدگان از سوی شركت‌های بیمه‌گر فاقد وجاهت قانونی است و تقاضای ابطال این رضایتنامه نمود و تقاضای مطالبه کل دیه صادره توسط دادگاه به استناد ماده 13 بیمه شخص ثالث مصوب 1395 نمود. این کار شورا و بیمه تخلف محرز است چون در صورتیکه خسارت دیده به دیه اش نیاز فوری داشت حق آن را ندارد که 15 درصد بصورت خودسرانه از دیه کسر نماید بلکه به استناد ماده 34 همان قانون می بایست 50 درصد دیه اش را قبل حکم دادگاه پرداخت می نمود وبعد از حکم دادگاه مابقی 50 درصد دیه صادره را پرداخت می نمود ؟

4.     قانون شوراهای حل اختلاف : مصوب 10/08/1394 : ماده ۹- در موارد زیر، قاضی شورا با مشورت اعضای شورا رسیدگی و مبادرت به صدور رأی می‏نماید: الف- دعاوی مالی راجع به اموال منقول تا نصاب دویست‌میلیون (۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال به‌جز مواردی که در تاریخ لازم‌الاجراء شدن این قانون در دادگستری مطرح می‏ باشند ؟ قانون بيمه اجباري خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشي از وسايل نقليه 1395: ماده ۱۱ ـ درج هرگونه شرط در بيمه نامه كه براي بيمه گذار يا زيان ديده مزاياي كمتر از مزاياي مندرج در اين قانون مقرر كند، يا درج شرط تعليق تعهدات بيمه گر در قرارداد به هر نحوي، باطل و بلااثر است. بطلان شرط سبب بطلان بيمه نامه نمي شود. همچنين اخذ هرگونه رضايتنامه از زيان ديده توسط بيمه گر و صندوق مبني بر رضايت به پرداخت خسارت كمتر از مزاياي مندرج در اين قانون ممنوع است و چنين رضايتنامه اي بلااثر است. ماده ۱۳ ـ بيمه گر يا صندوق حسب مورد مكلفند خسارت بدني تعلق گرفته به شخص ثالث را به قيمت يوم الاداء و با رعايت اين قانون و ساير قوانين و مقررات مربوط پرداخت كنند. ماده ۳۴ ـ در حوادث رانندگي منجر به خسارت بدني غير از فوت، در صورت مطالبه زيان ديده، پس از دريافت گزارش كارشناس راهنمايي و رانندگي و يا پليس راه و يا كميسيون جلوگيري از سوانح راه آهن موضوع تبصره ( ۲) ماده ( ۲) قانون دسترسي آزاد به شبكه حمل و نقل ريلي مصوب ۶ /۷/ ۱۳۸۴ ( در خصوص حوادث مربوط به قطارهاي شهري و بين شهري) و پزشكي قانوني، بيمه گر وسيله نقليه مسبب حادثه و يا صندوق، حسب مورد مكلفند بلافاصله حداقل پنجاه درصد( ۵۰%) از ديه تقريبي را به اشخاص ثالث زيان ديده پرداخت كرده و باقي مانده آن را پس از معين شدن ميزان قطعي ديه با رعايت مواد ( ۳۱) و ( ۳۲) اين قانون بپردازند. ماده ۳۵ ـ هزينه هاي معالجه اشخاص ثالث زيان ديده و راننده مسبب حادثه در صورتي كه مشمول قانون ديگري نباشد، با لحاظ ماده ( ۳۰) قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت ( ۲) حسب مورد برعهده بيمه گر مربوط يا صندوق است. اینها رو خودم مطالعه کردم نظرتون چیه خیلی ممنونم چطور اقدام نمایم با اقامه دعوی کیفری یا حقوقی و چگونه؟؟ واقعا شرمندم مزاحم می شوم ؟

با سلام . اگر از طریق سایت پیام بدهید زودتر می توانم جواب دهم چون زیاد دیگر به تلگرام و یا اینستاگرام سر نمی زنم . با این حال پاسخ سوالاتتان به شرح زیر است :

1.     این ماده موجود است ولی عملا به هیچ وجه به آن عمل نمی شود و معمولا قضات نیز در این زمینه رای مثبت نمی دهند .

2.     این هم درست است ولی مرجع قضایی در این زمینه رای مثبت نمی دهد . بهتر است از ان طریق اقدام نکنید .

3.     شرکت بیمه نه حق کم کردن دیه مطابق با حکم دادگاه را دارد و نه حق گرفتن رضایتنامه هر چند هر دو مورد بارها اتفاق افتاده است . رضایتنامه که دیگر داده اید اما بابت کسر مبلغ مذکور هم از طریق بیمه مرکزی می توانید اقدام کنید و هم می توانید به دادگاه شکایت کنید .

4.     به نظرم ابتدا از طریق بیمه مرکزی اقدام کنید . اما اگر به نتیجه نرسیدید بابت میزان دیه ای که خودسرانه کم شده است به دادگاه شکایت کنید .

جدیدتر قدیمی تر