درخواست ازکارافتادگی تامین اجتماعی

 فاطمه ت : با سلام !

1.     اولین سوالم این است که مادرم را بیمه قالی بافی کردم و چون مادرم 53سال داشت از ما در سال 90چیزی خدود 5 میلیون بابت سه سال گرفتند ک الان فک می کنم خیلی زیاد بوده است . بعد مادرم در دوران بافت بعد دو سال کمر درد گرفت .بازرس ها آمدند و چون بیمارستان بود بیمه اش رو لغو کردند .ما اون زمان هیچی در مورد از کار افتادگی و ...نمی دانستیم . بیمه مادرم خیلی الکی قطع شد.بعد یک سال بدبختی رفتم بازرسی ادارات کشور شکایت کردم . ولی به طرز عجیبی بعد از کلی رفت و آمد پیچوندنم ؟! من می خواهم ببینم شما نمی توانید البته چند سال گذشته برایم کاری بکنید .حق مادر من این نبود. الان یا باید مستمری می گرفت یا از کار افتادگی و یا نهایت پول های پرداختیمون را پس می دادند. اگر می شود کمکم کنید ؟  

2.     سوال دومم در مورد خودم اسیت . من پنج سال سابقه بیمه قالی بافی داشتم.بعدش جایی مسغول بکار شدم و می خواهم الان که اخراجم کردن حقوق بیکاری بگیرم. می گویند چون بیمه قبلیت قالی بوده حقوق بیکاریت چون مجردی و قرارداد نداری فقط شش ماه استشما نمی دانید چرا به قالی بافی با 27%بیمه بیکاری تعلق نمی گیرد ؟

3.     سوال دیگه ام این است که  آن زمان پولک دوزی و...هم میراث فرهنگی بیمه می کرد !دیگر اون بیمه ها وجود ندارد ؟ در مورد مادرم اگر بتوانید کمکم کنید ممنون می شوم مچکر ؟

پاسخ به سوالات فوق به شرح زیر است :

1.     بابت مادرتان الان هم می توانید با مراجعه به شعبه بیمه برای گرفتن ازکارافتادگی درخواست دهید . اگر تاریخ ازکارافتادگی شان در زمان بیمه بودن شان باشد مستمری به ایشان تعلق می گیرد .

2.     بیمه قالیبافی بیمه بیکاری ندارد چون اجباری نیست . بیمه های اجباری 30درصدی مقرری بیمه بیکاری دارند .

3.     هنور هم هست تحت نام بیمه هنرمندان . ولی سهمیه اش کم است و تقریبا قعلا سهمیه ای وجود ندارد .

جدیدتر قدیمی تر