اثبات اضافه کاری در اداره کار

 همکار : با سلام و احترام ابتدای بهمن 96 در قالب قرارداد کار یک ساله و به صورت تمام وقت در شرکتی مشغول شدم . پیشتر با شرکت همکاری مزد ساعتی داشتم و مشکلی در پرداخت نبوداما انتهای بهمن 96 مشخص شد شرکت به دلیل مشکل مدیرعامل با سهامداران امکان پرداخت ندارد. مدیرعامل یکی از سهامداران است و اطمینان داد ظرف یکی دو هفته مساله رفع می شود. من به عنوان معاون سازمان پذیرفتم و اعتراضی نداشتممدیرعامل شرکت یک فرد کم تجربه و ناشی بوده که به تازگی با سهامداران دیگر به توافق رسیده بود و مقداری سهام واگذار کرده و مبالغ دریافتی را به نحو نادرست هزینه کرده بود و این سبب از بین رفتن اعتماد سهامداران شده بود .

 به همین دلیل مبالغ جدید به شرکت تزریق نمی کردند. مدیرعامل این مطالب را به نیروها ، حتی معاونین خود منتقل نمی کرد و ما مدتها بدون اطلاع از وضعیت شرکت بدون حقوق مشغول به کار بودیم . مدیرعامل مداوم قول حل شدن مشکل تا یکی دو هفته را می داد و ما هم با اعتماد به این فرد، چند ماه دیگر را به همین صورت گذراندیم این وضعیت سبب شد کلیه نیروها بجز من و دو نفر در انتهای خرداد 97 همکاری با شرکت را متوقف کردند. اغلب نیروها مقادیری از حقوق خود را دریافت کرده بودند و تنها من و معاونت دیگر کل حقوق خود را طلب داشتیم.

با توجه به سمت ما دو نفر، مقادیر بدهی شرکت به ما بالا بودقرارداد من تا انتهای دی 97 اعتبار داشت. اما با توجه به شرایط، در انتهای آبان 97 قطع همکاری کردم. شرکت در آبان دفتر خود را تخلیه کرد و با آزاد شدن مبلغ رهن ، طلب کلیه نیروها بجز معاونین را در آذر پرداخت کرد. در مورد معاونین، بخش اندکی از طلب پرداخت شد. سپس شرکت به دفتر جدیدی که سهامدار به رایگان برایشان تهیه کرده بود منتقل شدامروز که انتهای اسفند 97 است، هنوز شرکت با من تسویه نکرده است و همچنان امروز و فردا می کند .

به نظر می رسد که سهامداران جدید قصد پرداخت هزینه هایی که مدیرعامل جوان ایجاد کرده ندارند و خود وی هم تمایلی به پرداخت از حساب شخصی نداردشرایط را به صورت تیتروار مرور می کنم :

·         قرارداد یک ساله مهر و امضا شده در اختیار دارم .

·          مبلغ خالص دریافتی ماهانه در قرارداد درج شده است .

·         مزد مبنا مشخص نشده، اما مشخص است ماهانه پس از کسر کلیه کسورات چه عددی باید به نیرو پرداخت شود.

·          به صورت کلی ، قرارداد از چارچوب قرارداد کار تبعیت می کند.

·          هیچ استعفای کتبی نداده ام .

·          سوابق پرداخت به حسابم موجود است ، هر چند منظم نبوده است.

·         یک مورد در آذر ماه نوشته کتبی دادم که بخشی از طلب خود تا تاریخ 30 مهر را دریافت کردم 

·         هیچ اشاره ای نشده که 30 مهر تاریخ پایان همکاری بوده یا نبوده است .

·          شرکت دفتری قدیمی در شهری دیگر داشته که نیروهای آنجا را در شعبه ای در همان شهر بیمه رد می کرده است اما دفتری که ما مشغول بودیم دفتر جدید بود و هیچ لیست بیمه ای برای نیروهای مشغول در این دفتر جدید رد نشده است .

·          قرارداد در سربرگ رسمی است و پای هر برگ آن ، آدرس دفتر جدیدی که مشغول به کار بودیم به اضافه دفتر قدیمی قید شده است. همچنین ، در قسمت آدرس طرفین قرارداد، آدرس دفتر مرکزی شرکت مطابق با دفتر جدید قید شده استبا توجه به اینکه سهامدار اصلی (51 درصد) این شرکت یک شرکت بسیار قدرتمند دولتی و البته کند و بوروکراتیک است، حتما در صورت شکایت از وکیل استفاده خواهند کرد. بر اساس تجاربم ، قطعا رای به نفع من صادر می شود اما می تواند بسیار زمانبر شود. به همین دلیل هم تا کنون شکایت نکردم ، ضمن اینکه مدیرعامل بدهی را قبول دارد اما توان یا اراده پرداخت ندارد. این نگرانی هم هست که شرکت ادعای عسر و حرج کند و پرداخت را اقساطی کندچهار سوال دارم

1.     آیا با این توضیحات شکایت کنم ؟

2.      آیا می توانم شکایتم را در شهر خودم دنبال کنم یا باید برای دادرسی چندین بار به شهری که این شرکت در آنجا بیمه رد می کرده مراجعه کنم ؟

3.      آیا می توانم مبلغ 2 ماهی که در شرکت نبودم را مطالبه کنم ؟ تاخیر فراوانی که در پرداخت ایجاد شده و خواهد شد ، موجب از بین رفتن ارزش پول در طی زمان می شود. این دو ماه اضافی می تواند جبران بخشی از کاهش ارزش پول باشد .

4.      مدیرعامل در در ماه های ابتدای همکاری حجم زیادی از کار تعریف کرده بوده است. ساعت کار من بعضا تا ماهانه 350 ساعت می رسیده است. هیچ دستگاه حضور و غیابی نداشتیم، اما من یک لیست حضور و غیاب بر اساس خوداظهاری از کلیه نیروها تهیه کردم و در اختیار سازمان است. حضور و غیاب خودم هم اغلب بر اساس تاکسی های اینترنتی بوده قابل اثبات است که روزهای مختلف در چه ساعتی به دفتر رسیده ام و چه ساعتی ترک کرده ام. آیا مطالب مطرح شده در تلگرام مدیرعامل یا مسائل ثبت شده در تاکسی های اینترنتی را می توانم مبنای مطالبه اضافه کار از شرکت قرار دهم؟ ضمن اینکه مزد مبنا در قرارداد مشخص نشده و صرفا یک عدد خالص برای هر ماه قید شده استسپاس فراوان ؟

پاسخ به سوالات فوق به شرح زیر است :

1.     شکایت بستگی به نظر خودتان دارد . اگر فکر می کنید در فرآیند مثلا 3 تا 6 ماهه به حقوق تان نمی رسید شکایت کنید . با توجه به مدارکی که در اختیارتان گذاشته اند مانند قرارداد یا پرداخت به حساب و یا موارد دیگر به نظر نمی رسد که قصد ندادن حق شما را داشته اند . البته با شکایت ممکن است به بعضی از طلب هایتان نرسید .

2.     باید در شهر محل شرکت یا محل بیمه پردازی شکایت کنید . بعداد در صورت موافقت شرکت می توانید شهر را عوض کنید . اگر شرکت موافقت نکند هم می توانید درخواست دهید و تصمیم با هیات تشخیص اداره کار است .

3.     بهتر است این کار را نکنید چون باید ثابت کنید اخراج شده اید . بهتر است بعد از به نتیجه رسیدن در اداره کار به دادگاه عمومی شکایت کرده و درخواست تاخیر در تادیه کنید .

4.     لیست حضور و غیاب به صورت خوداظهاری ، تلگرام و تاکس اینترنتی هیچکدام مدرک محسوب نمی شوند . باید پرینت حضور و غیاب داشته باشید یا فیش حقوق یا مهر و امضا برای اثبات ساعت کار داشته باشید . اثبات اضافه کاری سخت ترین کار ممکن در اداره کار است .

جدیدتر قدیمی تر