شکایت از پیمانکار

 حسن پور : ضمن عرض سلام و عرض ارادت ! بدینوسیله مشکل کاری پیش آمده در رابطه با حق بیمه و پرداخت عیدی و سنوات و دیگر مزایای قانون کار را جهت مشاوره و راهنمایی خدمتتان معروض می دارم . اینجانب از سال 1384 در اداره مخابرات بصورت خودروی استیجاری مشغول به کار می باشم که تا سال 1386 بطور روزمزد بدون هیچگونه قرارداد و بدون بیمه کار می کردم .

از سال 1387 اداره مخابرات تصمیم بر این گرفت که کلیه خودروهای استیجاری خود را به پیمانکار بسپارد . لذا بعد از گزینش پیمانکار من و کلیه راننده های استان از طریق پیمانکار در نزد اداره مخابرات به کار رانندگی با خودروی شخصی خودمان با عنوان خودروی استیجاری مشغول کار شدیم . ( ضمنا اداره مخابرات هر ساله بعد از اتمام قرارداد یکساله پیمانکار ، با پیمانکار جدیدی قرارداد می بندد و ما حقوق خود را از پیمانکار جدید دریافت می کنیم) . پیمانکاران مربوطه هر ساله به صورت کتبی یا شفاهی با ما قرار می گذارند که در مقابل دریافت دستمزد روزانه و حق ماموریت معینی هر ماهه و فقط با پرداخت حق بیمه کار کنیم و از دیگر مزایا مثل عیدی و سنوات و مرخصی و دیگر مزایای قانون کار ما را محروم می کنند و جدیدا ً هم حق بیمه ما را فقط در روزهای کاری هر ماه یعنی با حذف روزهای پنج شنبه و جمعه که اداره مخابرات تعطیل می باشد پرداخت می کنند و ما را با مشکل مواجه می کنند .

لذا بدینوسیله از جنابعالی استدعا داریم برای ما روشن نمایید که آیا ما می توانیم با دادن دادخواست به اداره کار به حق و حقوق خودمان یعنی حق بیمه کامل و سنوات خدمت و مرخصی و عیدی پایان سال و دیگر مزایای قانون کار برسیم ؟ چون وقتی از پیمانکار حق و حقوق خود را مطالبه می کنیم ، وی می گوید که شما خودتان پیمانکار محسوب می شوید و حق هیچ گونه درخواستی مثل حق بیمه و عیدی و دیگر مزایای قانون کار را ندارید . و ما را تهدید به اخراج از کار می کند و اداره مخابرات نیز هیچگونه حمایتی از ما نمی کند . لطفا ما را راهنمایی بفرمایید قبلاً از زحمات شما سپاسگزاریم . با تقدیم احترام ؟!

پاسخ سوالات فوق به شرح زیر است :

1.     این موضوع تکراری است و بارها برای رانندگان بسیاری از ارگان ها به خصوص مخابرات اتفاق افتاده است . شما مشمول قانون کار محسوب می شود و تمامی مزایا اعم از حقوق و مزایای ثابت و سنوات و عیدی به شما تعلق می گیرد .

2.     بهتر است در این زمینه به صورت دست جمعی ابتدا به مخابران مراجعه کنید و اگر قبول نکردند مستقیما به اداره کار منطقه شکایت کنید .

3.     شما پیمانکار محسوب نمی شوید . شما در قبال وجه مشخصی زیر نظر یک کارفرما به حمل و نقل می پردازید . اگر مثلا به عنوان اسنپ  یا آژانس تاکسی خدمات به مخابرات می دادید پیمانکار می بودید نه در چنین حالت .

جدیدتر قدیمی تر