عدم توانائی پرداخت فرانشیز بیمه

 محسن  با سلام و وقت بخیر ! بنده تصادف کردم و راننده مقصر هستم  بعد از رای قطعی دادگاه و بعد از اجرای احکام اگر بنده فرانشیز 2/5 درصد که بایستی به بیمه پرداخت کنم را اگر نتوانم پرداخت کنم  آیا بیمه دیه را به شخص آسیب دیده در تصادف پرداخت می کنند یا خیر ؟

چون بعد از تصادف و خسارت ماشین واقعا توان پرداخت مبلغ 2/5 درصد را ندارم که حدود 3 میلیون است و به همین خاطر بعد از اجرای احکام به بیمه مراجعه نکردم . جواب تلفن هم ندادم ! طبق ماده ماده ۱۴ ق ب ث۹۵ قانون بیمه ثالث بیمه باید بدون قید و شرط مبلغ دیه را پرداخت کند اما بعضی از بیمه ها تا فرانشیز را پرداخت نکنی دیه را پرداخت نمی کنند . حالا بر فرض اینکه تا فرانشیز را بنده پرداخت نکنم بیمه هم دیه را پرداخت نکند آیا در سال 97 که دیه افزایش پیدا می کند زیاندیده می تواند شکایت کند که چون دیه را دریافت نکرده باید طبق قانون یوم الاداء دریافت کند ؟

آیا ممکن است به خاطر پرداخت نکردن 2/5 درصد فرانشیز بیمه دادگاه بنده را مقصر بداند و اختلاف قیمت دیه را بنده پرداخت کنم ؟ ایا این اختلاف دیه سال ۹۶وسال 97 را مقصر باید پرداخت کند یا شرکت بیمه ؟ باتشکر  ؟

1.     بیمه باید پرداخت کند ولی در بسیاری از مواقع پرداخت نمی کند تا 2.5 درصد فرانشیز را بگیرد و آسیب دیده در چنین مواقعی هم می تواند از طریق دادگاه و هم از طریق شرکت بیمه اقدام کند .

2.     بله زیاندیده می تواند شکایت کند . تصمیم در این زمینه با قای است . شرکت بیمه هم در این زمینه می تواند بر علیه مقصر شکایت کند ولی به نتیجه نمی رسد . اگر شرکت بیمه به نرخ جدید پرداخت کند شما هم باید 2.5 درصد را به نرخ جدید پرداخت کنید . 

جدیدتر قدیمی تر