کمک هزینه ایام بیماری کارگر

 جوادی منش : با سلام و تشکر از زحمات شما یکی از کارگران در سال 1395 به دلیل بیماری اعصاب و روان قریب 5 ماه در محل کار خود حضور نداشته است. سه ماه اول به پزشک مراجعه نکرده و مدارک درمانی ندارد. دو ماه بعد به علت شدت بیماری به زور 2 هفته در بیمارستان بستری شده و بقیه بنا به دستور پزشک معالج تحت درمان دارویی واستراحت پزشکی  بوده است .

 به دلیل بیماری خاص مذکور و فقدان اراده و اختیار و جنون، ایشان عدم حضور خود را هم به کارفرما در این 5 ماه اعلام نکرده است (خانواده وی هم بیسواد هستند و از مقررات اطلاعی ندارند و اطلاع رسانی نکرده اند) و کارفرما هم با توجه به عدم حضور وی در این 5 ماه صرفاً حقوق و مزایایی به وی پرداخت نکرده است.

کارفرما در لیست حق بیمه ارسالی این 5 ماه، نام ایشان وعلت عدم حضور(بیماری) وی را درج ننموده و به شعبه هم در مهلت مقرر اعلام نکرده است:

1.     آیا کارفرما در زمان ایام بیماری کارگر موظف به درج اسم کارگر بیمار در لیست حق بیمه و اعلام آن به شعبه بوده است ؟

2.      اگر کارفرما از این موضوع(بیماری) اطلاع نداشته و تحقیقی هم به عمل نیاورده چی؟ کارفرما پس از مراجعه کارگر و اطلاع یافتن از موضوع بیماری چکار باید می کرد ؟ نباید تقاضای اصلاح لیست بیمه را از شعبه می کرد؟

3.      با توجه به اینکه مدت 2 ماه ایام بستری و استراحت پزشکی به تایید پزشک معتمد و شعبه رسیده و کارفرما هم مراجعه و شروع بکار مجدد بعد از بیماری کارگر را در ماه ششم گواهی کرده است ، در حال حاضر شعبه پرداخت غرامت ایام بیماری را موکول به ارسال لیست و پرداخت حق بیمه ماههای قبل کرده استبا توجه به اینکه در لیست آن ایام، نام کارگر درج و اعلام نشده و حق بیمه هم رد نشده برای حل مشکل چکار باید کرد ؟

4.      آیا تامین اجتماعی می تواند این غرامت را پرداخت کند و به کارفرما برای دریافت آن مراجعه کند ؟

5.      با توجه به گذشت زمان آیا می توان علیه کارفرما یا تامین اجتماعی یا هر دو (حداقل برای دریافت غرامت ایام بیماری و احتساب بیمه 2 ماه آخر) شکایت کرد؟ در چه مراجعی و تحت چه عناوینی؟ با تشکر مجدد ؟

پاسخ به سوالات فوق به شرح زیر است :

1.     نه . نباید چنین کاری می کرده اید و خلاف قانون بوده است . باید استعلاجی ثبت می کردید . 

2.     باز هم کارفرما مقصر است . باید ترک کار رد می کرد . نباید در هر صورت بیمه پرداخت می کرد . کارفرما تا 6 ماه وقت داشت که تقاضای اصلاح لیست بیمه را داشته باشد .

3.     اگر کار می کرده است کارفرما موظف است حق بیمه را رد کند . اگر کار نمی کرده است و در ایام بیماری بوده است باید برای آن ایام نیز از پزشک معالج استعلاجی بگیرید و به شعبه ارائه دهید.

4.     نه ! اگر پرداخت کند از کارفرما نمی گیرد .

5.     بعید است شکایت علیه تامین اجتماعی در این زمینه به نتیجه برسد . تنها بابت عدم پرداخت حق بیمه می توان از کارفرما شکایت کرد .

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

آدرس سایت پذیرش و نوبت دهی اینترنتی دی کلینیک ابوریحان

بیماری هایی که شامل ازکارافتادگی می شود؟

حقوق بازنشستگی بیمه روستاییان و عشایر چقدر است ؟

پرداخت هزینه عینک توسط تامین اجتماعی

پایه حقوق وزارت کار برای دیپلم و لیسانس و فوق لیسانس و دکترا در سال 1401 چقدر است ؟

پیگیری کد رهگیری مشاغل سخت و زیان آور با استفاده از شماره ملی

پیگیری اینترنتی ازکارافتادگی در کمیسیون پزشکی تامین اجتماعی

حقوق ازکارافتادگی 1400

مراحل دریافت هزینه عینک از تامین اجتماعی

مبلغ کمک هزینه عینک در سال 1401

موضوعات

نمایش بیشتر