خرید سابقه بیمه تامین اجتماعی

 با سلام و احترام خسته نباشید! در مورد بازنشستگی سوالاتی داشتم؟ آیا میتونم حضوری خدمت برسم؟ من الان ۲۸ سار تقریبا با سختی کار و خرید خدمت سربازی بیمه دارم و سنم ۵۴ سال است. میتوانم بازنشسته بشوم؟ این دو  سال را یجورایی بخرم؟

نه. در مجموع 30 سال باید سابقه داشته باشید. در هیچ حالتی با کمتر از 30 سال سابقه نمی توانید بازنشسته شوید. امکان خرید سابقه بیمه وجود ندارد.

طبق آنچه در قوانین سازمان تامین اجتماعی آمده، امکان خرید یک‌جای سوابق بیمه وجود ندارد. اما این قانون تبصره‌هایی نیز دارد که خرید سابقه بیمه را برای برخی افراد امکان‌پذیر می‌کند. شرایط خرید سوابق بیمه تامین اجتماعی به شرح زیر می‌باشد. البته تاکید می کنم که صرفا استثناهایی هستند که در بعضی موارد می توانند پاسخگوی مشکلات ما باشند.

1-     کسانی که دوران خدمت سربازی را گذرانده اند می‌توانند برای خرید سابقه بیمه آن دوران اقدام کنند. همچنین کسانی که در جبهه های جنگ حق علیه باطل شرکت داشته اند. اما اقدام برای خرید با شرایط ویژه ای امکانپذیر است. این افراد می‌توانند بیمه سربازی خود را و  به سابقه بیمه کار تبدیل کنند به شرطی که کارت پایان خدمت داشته باشند، بیمه پرداز سازمان تامین اجتماعی باشد،  در مجموع غیر از خدمت سربازی ۲ سال سابقه بیمه پردازی داشته باشند و در نهایت اینکه، در صورت توانایی در خرید بتواند مبلغ آن را به صورت یک‌جا و نقدی و یا به صورت اقساط نهایتا تا 12 قسط به سازمان تامین اجتماعی بپردازد. اگر فردی قبل از دوران سربازی یک ماه سابقه بیمه داشته باشد و بعد از دوران سربازی هم بیمه پرداز باشد و قبل از سال 1385 نیز سربازی اش تمام شده باشد دیگر نیازی نیست پولی بابت حق بیمه سربازی پرداخت کند و حق بیمه این دوران برای وی مجانی در می آید.

2-     در صورتی که فرد بخواهد برای تکمیل سوابق خود، خرید سابقه بیمه را به صورت کسری از ماه انجام دهد، باید در کارگاهی به صورت پاره وقت کار کند که زیر نظر سازمان تامین اجتماعی است و حداقل یک روز سابقه پرداخت حق بیمه برای او لحاظ شود. برای این درخواست، فرد باید حداکثر ۵۰ سال داشته باشد و قبل از رسیدن به این سن، برای خرید سابقه بیمه درخواست دهد. همچنین بازرسی های لازم در این زمینه می بایست توسط بازرسان تامین اجتماعی صورت پذیرفته باشد و اشتغال نامبرده مورد تایید قرار گرفته باشد.

3-     بسیاری از افراد هستند که به صورت پاره وقت کار می‌کنند و ممکن است حق بیمه آنها برای تنها 3روز کار در هفته پرداخت شود. این افراد از زمان ثبت درخواست خود برای خرید سابقه بیمه، می‌توانند با هزینه شخصی هزینه حق بیمه دیگر روزهای هفته را بپردازند و اقدام به تکمیل سوابق بیمه‌ی خود کنند. این موضوع برای افرادی که به سن مشخص‌شده برای پر کردن سابقه بیمه خود رسیده‌اند، صدق نمی‌کند و نمی‌توانند ناقص بودن سابقه بیمه خود در گذشته را بخرند. این موضوع طبق قانونی است که حدود دو سه سالی آمده است و البته مربوط به سابقه های گذشته نیست و سابقه های فعلی را در بر می گیرد. بیمه دانشجویی هم چیزی معادل این نوع خرید بیمه است که البته در مورد گذشته صدق نمی کند.

4-     افرادی که کمتر از ده سال سابقه بیمه دارند و می‌خواهند با دریافت ده روز حقوق در ماه بازنشسته شوند، حتما باید حداقل از یک سال پرداخت حق بیمه، برخوردار باشند و پرداخت حق بیمه آنها به ده سال نرسد. علاوه بر این، باید به سن ۶۰ سال در مردان و ۵۵ سال در زنان رسیده باشند. این افراد می توانند مابقی سابقه را خردیاری کنند. به نرخ سال 1403 حق بیمه برای یک سال آنها حدود 40 میلیون تومان در می آید و برای 10 سال آنها حدود 400 میلیون تومان. امکان پرداخت قسطی هم وجود ندارد.

جدیدتر قدیمی تر