دریافت مستمری پدر توسط دختر مطلقه

 سلام! ببخشید من به یه مشکلی برخوردم؟ من آخرای اسفند طلاق گرفتم و فروردین مدارک طلاق و انحصار ورثه پدرم را فرستادم سازمان بازنشستگی. ولی حقوق را وصل نکردند. باید چیکار کنم؟ تک فرزند هستم و پدر و مادرم فوت شدند. پدرم بازنشسته اداره بهداشت اصفهان هست. میتونید بهم کمک کنید؟

معمولا طول می کشد. حضوری مراجعه کرده اید که علت را بپرسید. معمولا چون طلاق های صوری زیاد شده است دوره زمانی برای بازرسی و تحقیقات می گذارند. نگران نباشید. حتما حضوری پیگیر باشید.

به گزارش سایت بیمه جو، فرزند دختر در شرایط خاصی از حقوق پدر خود بهره مند می شود. شرایط دریافت دختر از حقوق پدر فوت شده در طی چند سال گذشته بسیار ساده تر بود. متاسفانه به علت طلاق های صوری زیادی که در این زمینه صورت گرفت کار برای آن دسته از دخترانی که واقعا در این زمینه حق دارند نیز سخت شد و آنها باید مدت زمان بیشتری را صرف کنند تا بتوانند دریافت حقوق بازنشستگی پدرشان را سرعت بخشند. طی چند سال قبل فقط فرزند دختر مجرد یا دختر طلاق گرفته می توانست از حقوق پدر خود استفاده کند. بعد از فوت پدر برای حمایت بیشتر از فرزند دختر این حقوق به او تعلق می گرفت. موارد مالی که به فرزند دختر تعلق می گیرد، شامل ارث پدر و مادر و حقوق پدر متوفی می شود. این مبالغ مالی می تواند شرایط زندگی دختر را بهبود ببخشد. بهره مندی از این حقوق بسته به شرایط و قوانین بیمه خاصی است. قوانین صندوق های بیمه ای مختلف برای برقراری مستمری بازنشستگی این دسته از دخرتان با یکدیگر تفاوت زیادی دارد.

شرایط دریافت دختر از حقوق پدر فوت شده

در مورد پرداخت حقوق بازنشستگی به فرزند دختر نیاز به رعایت شرایط دریافت دختر از حقوق پدر یا مادر فوت شده است. قانون تامین اجتماعی در این مورد چندین تبصره اختصاصی دارد. حقوق فرد متوفی در صورت مطابقت با یکی از موارد پایین به دختر او تعلق خواهد گرفت:

  • فوت بیمه شده بازنشسته.
  • فوت بیمه شده از کار افتاده و معلول
  • فوت بیمه شده بر اثر حادثه یا بیماری خاص
  • فوت بیمه شده ای که حداقل یک سال حق بیمه کامل پرداخت کرده باشد و سه ماه بیشتر از تاریخ آخرین بیمه پردازی وی نگذشته باشد.
  • فوت بیمه شده ای که بیست سال حق بیمه پرداخت کرده باشد ولی بیمه پردازی اش را ادامه نداده باشد.

در صورت وجود یکی از موارد زیر، حقوق پدر به فرزند دختر پرداخت خواهد شد. در این مورد سازمان تامین اجتماعی، قوانین و مصوبات عالی صادر نموده است. نکته مهم درباره دریافت حقوق پدر توسط دختر مطلقه این است که در قانون هیچ مقرراتی برای تاریخ طلاق وجود ندارد. یعنی چه پیش از زمان فوت‌ و چه پس از آن فرزند دختر به هر دلیلی از همسر قانونی خود طلاق بگیرد، مشمول قانون دریافت حقوق پدر توسط دختر مطلقه می‌شود و می‌تواند به‌صورت ماهانه آن را دریافت کند. البته با تغییراتی که در این چند ساله اتفاق افتاده است دیگر حقوق به صورت کامل به فرزند نامبرده داده نمی شود و درصدی از حقوق به وی پرداخت می شود.

بر همین اساس دختر مطلقه یا بیوه باید با در دست داشتن طلاق‌نامه یا گواهی فوت همسرش، به یکی از شعبات سازمان تامین اجتماعی مراجعه کرده و پس از طی مراحل قانونی برای دریافت مستمری خود اقدام کند. با توجه به این که در برخی مواقع دختران با گرفتن طلاق‌های صوری سعی در دریافت مستمری پدرشان را داشتند، سازمان تامین اجتماعی قوانین وضع کرد تا از چنین اقداماتی جلوگیری کند. بر همین اساس در صورت شهادت حداقل دو نفر مبنی بر انعقاد طلاق صوری دختر، مستمری او قطع می‌شود و در اینگونه موارد تنها راهی که دختر دارد شکایت به دیوان عدالت اداری است که نتیجه آن 50 50 می باشد.

مدارک مورد نیاز برای رعایت شرایط دریافت دختر از حقوق پدر فوت شده، شامل موارد زیر است.

  • درخواست بازماندگان متوفی در مورد برقراری مجدد مستمری پدری (یعنی هر فردی که می خواهد مستمری برایش برقرار گردد ابتدا باید درخواست کت به شعبه بیمه دهد و نمی تواند این درخواست را از طریق سامانه تامین اجتماعی ارسال نماید.)
  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی پدر فوت شده.
  • اصل و کپی گواهی فوت صادره از ثبت احوال
  • اصل و کپی سند ازدواج دائم فرد متوفی
  • چند نکته مهم در مورد ارائه سریع مدارک
  • درخواست بازماندگان باید به آخرین شعبه بیمه ای که فرد متوفی در آن حق بیمه پرداخت کرده است داده شود.
  • در صورت نداشتن کارت ملی باید به نزدیک ترین دفتر پیشخوان تقاضا داده شود
  • گواهی فوت باید توسط سازمان ثبت احوال تایید شود که البته الان سامانه تامین اجتماعی و دیگر صندوق های بازنشستگی به صورت اتوماتیک به سامانه ثبت احوال وصل است و می تواند شرایط را رصد نماید.

پس از ارائه تمامی مدارک بالا و گذراندن مراحل مورد نیاز، نوبت به تایید مدارک از سوی سازمان مربوطه خواهد رسید.

شرایط دریافت مستمری در سازمان تامین اجتماعی

سازمان تامین اجتماعی برای سهم دختران از اموال پدر فوت شده، 25 درصد سهم تعیین کرده است. بااین‌حال این سهم در دو صورت افزایش می‌یابد. اگر دختر به هر دلیلی پدر و مادر خود را از دست بدهد، سهم او به 75% می‌رسد. از سوی دیگر در صورت فوت یکی از مشمولان دریافت مستمری یا عدم برخورداری او از شرایط لازم برای دریافت این حق، سهم او بین دیگر وراث تقسیم می‌شود. در چنین شرایطی متناسب با تعداد نفرات وراث سهم دختران از مستمری پدر قطعا بیشتر از 25% خواهد بود. به طور کلی همسر 50 درصد و هر کدام از فرزندان 25 درصد از مستمری پدر و مادر نفع می برند و پدر و مادر متوفی در صورت وجود 2 درصد می گیرد. قانون دریافت مستمری فرزند مانند قانون اسلام نیست و پسر و دختر سهم یکسانی دریافت می کنند.

میزان دریافتی‌ حقوق پدر توسط ‌دختر مطلقه در قانون استخدام کشوری

دریافت حقوق پدر توسط دختر مطلقه در قانون استخدام کشوری کاملا با مقررات سازمان تامین اجتماعی متفاوت است. طبق قانون50% از مستمری به وراث تعلق دارد و دختران مطلقه نیز دقیقا مساوی با سهم دیگران می‌باشد. بر مبنای ماده 48 قانون حمایت از خانواده، دختران مطلقه بدون محدودیت سنی می‌توانند از این مستمری استفاده کنند؛ اما در صورت اشتغال یا ازدواج به‌صورت خودکان این حقوق قطع می‌شوند. یعنی 50 درصد حقوق در اینگونه موارد حذف می شود. البته این به شرطی است که همسر متوفی در این زمینه وجود نداشته باشد.

تا قبل از تصویب قانون جدید مستمری بگیران دختر، شرایط دریافت حقوق پدر توسط دختر مطلقه فقط تا سن 20 سالگی و به شرط عدم ازدواج او امکان‌پذیر بود. به‌ عبارت بهتر دختران حداکثر تا 25 سالی می‌توانستند از مستمری پدر فوت شده خود استفاده کنند. با وضع قانون جدید شرط محدودیت سنی از سر راه برداشته شد و دختران مطلقه تا زمانی که ازدواج نکنند یا شغلی برای خود نداشته باشند، می‌توانند از این مستمری استفاده کنند. البته این موضوع همواره مورد پایش قرار می گیرد و در صورتی که دختر مطلقه شاغل شود این مستمری حذف می گردد.

نحوه محاسبه میزان مستمری پدر فوت شده برای دختران مطلقه

همان فرمولی که برای پرداخت مستمری به دیگر وراث مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای دریافت حقوق پدر توسط دختر مطلقه نیز کاربرد دارد. میزان مستمری بازماندگان از حاصلضرب سنوات پرداخت حق بیمه در یک سی‌ام مزد یا حقوق متوسط بیمه‌شده پرداخت می‌شود. البته مشروط بر این که این مبلغ از 50 درصد مزد ماهانه او کمتر و از 100 درصد آن بیشتر نباشد.

آیا دختران مطلقه از حمایت‌های قانونی حقوق پدر نیز برخوردار هستند؟

پرداخت حقوق پدر به دختر شوهر مرده فقط مختص به پرداخت ماهانه مستمری نیست؛ بلکه دختران مطلقه می‌توانند به شرط عدم اشتغال و تاهل از خدمات درمانی و بهداشتی، دریافت بن، کمک هزینه مسکن، کمک هزینه اولاد و عیدی نیز بهره‌مند شوند.

اگر پس از طلاق مستمری پدر برای دختران مطلقه فعال نشد چه باید کرد؟

در برخی مواقع، مراجعین با در دست داشتن مدارک کامل به سازمان تامین اجتماعی یا سازمان‌های مربوطه مراجعه می‌کنند تا حقوق فرایند دریافت حقوق پدر توسط دختر مطلقه را پیگیری کنند. با وجود ارائه مدارک لازم و برخورداری آن‌ها از تمام شرایط مذکور، بخشنامه‌ها امکان فعال‌سازی این حقوق را به وجود نمی‌آورند. در چنین شرایطی افراد واجد شرایط می‌توانند برای رسیدگی به موضوع، به دیوان عدالت اداری شکایت کنند تا موضوع آن‌ها وارد فرایند بررسی شود. دیوان در بیشتر این مواقع به نفع دختران مورد نظر رای می دهد.

جدیدتر قدیمی تر