درخواست بازنشستگی یا ازکارافتادگی در آموزش و پرورش

 سوال 1 : با سلام! شماره هاتون رو از سایت برداشتم. سوالی ومشاوره ای داشتم؟ بنده خانمی  49 ساله و آموزگارم در شهریار. امسال اسفند دچار سکته گوش چپ شدم و بعد از کلی درمان تازه شاید کمتر از 30 درصد شاید شنوایی آن هم با کورتون درمانی و تزریق داخل گوش داشته باشم ولی کیپی و صدای گوش آزارم میدهد. کلا دپرس از تحمل این مشکل و عدم ادامه کار سابقه ام در تدریس 18 سال با بیمه تامین که قبلا اداری بودم 20 سابقه میشود. حدود 5 سال پیش دچار پارگی روده و 3 ماه بیمارستان بستری بودم که منجر به یکسال حدودا مرخصی استعلاجی شد و 4 تا عمل شکمی داشتم و برای همین از ناحیه شکمی بی حسی عصبی و گاها ناراحتی های شکمی هستم و آرتروز زانو درد به علت اضافه وزن دارم. آیا میتونم اقدام به بازنشستگی زودهنگام کنم و لازم بود با اختیار یک وکیل؟ از کار افتادگی چی؟ ولی از کار افتادگی به ضررم تمام میشود تازه اگر موافقت شود لطفا مسیری برایم باز کنید و راهنمایی نمایید؟لطفا

پاسخ 1 : تنها راهتان درخواست ازکارافتادگی است و از کار افتاده شوید بر اساس سابقه‌تان حقوق می‌گیرید یعنی بر اساس آخرین حکم حقوقی اگر بیمه شده تامین اجتماعی نباشید و اگر بیمه شده تامین اجتماعی باشید بر اساس سابقه‌تان حقوق می‌گیرید که احتمالاً حقوق حداقلی خواهد بود. بهتر است بگویید که نوع بیمه‌تان چیست چون معمولاً خود آموزش و پرورش بیشتر سخت می‌گیرد تا تامین اجتماعی.

سوال 2 : سلام عرض کردم. هنوز صندوق تامین اجتماعی هست و پیمانی هستم. ولی آیا نمیشود درخواست بازنشستگی داد؟ چون حداقل حقوق خیلی به ضررم میشه. الان 49 سالمه چون سابقه تامین اجتماعیم 20 ساله با چند سالگی میشود بازنشسته شد و با چند روز حقوق؟

پاسخ 2 : ببینید شما اگر بخواهید از طریق تامین اجتماعی بازنشسته شوید فرقی بین از کار افتادگی و بازنشستگی وجود ندارد چون در هر دو حالت بر اساس سابقه تان حقوق می‌گیرید و هیچ تفاوتی با یکدیگر نمی‌کند. اما اگر صندوق بیمه‌ای شما صندوق آموزش و پرورش باشد در این حالت اختلاف نسبتاً جزئی بین بازنشستگی و از کار افتادگی وجود دارد.  با قانون فعلی بازنشستگی خانم‌ها در تامین اجتماعی باید حداقل ۲۰ سال سابقه و ۵۵ سال سن داشته باشد که بتوانند بازنشسته شوند که البته در قانون برنامه هفتم توسعه متناسب با سابقه که تا به حال داشته باشید سن بازنشستگی برای خانم‌ها و آقایان افزایش پیدا کرده است.

جدیدتر قدیمی تر